• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-03 12:32:35 följande:

Aktuell forskning (inte från 1996) visar på att alienation från samhället är största orsaken till att man begår kriminella handlingar och det oavsett etniskt ursprung. Det finns alltså ett samband mellan segregation, rasism och diskriminering och risken att falla in i brott.

Så lösningen är inte att stänga gränserna som Sd vill, lösningen finns hos folket. Hur tror du en invandrare tänker när 10-12% röstar på det parti i riksdagen som avskyr invandrarna mest?
    Jag vet inte. Vad tror du invandrare tänker när dom kastar sten på väktare, polis, brandkår och ambulanser? Och inte bara under upplopp utan varje dag. Det skrivs bara när det blir upplopp men det faktum att våra poliser får stenar kastade på polisbilen varje natt i ex Tensta är ett problem. Och att väktare (som inte på något vis representerar staten) blir lurade i bakhåll i invandrartäta orter och misshandlade/får stenar kastade på sig.
    Och det finns många studier om kriminalitet. Vissa visar att människor från länder som är korrupta är mer benägna att begå brott då det faller sig mer naturligt för dom. Det finns studier som visar att socioekonomiska orsaker spelar väldigt liten roll.
    Att skylla på rasism är bara töntigt.
  • Errol Flynn
    Psykologistuderande skrev 2014-01-03 12:33:16 följande:
    Men varför är det så? Har Ni någon koll på det? Är det så att invandrare har en kriminell-genuppsättning? Eller är det andra faktorer som spelar in? Hur fungerar integrationspolitiken i vårt land? Kom igen nu - ni är vuxna människor och måste för sjutton kunna se ett sammanhang, ett vidare perspektiv!  Varför ser det ut som det gör på vissa ställen på jorden? Kan man skriva att vi här i västvärlden profiterar på andra människors naturtillgångar? Utnyttjar vi billig arbetskraft? 

Läs på - gör om - gör rätt. Sluta förlita er på Aftonblandet, avpixlat etc. Gör er själv en tjänst och lägg ner tiden på att skaffa er riktig kunskap istället för att ständigt dra ner debatterna på dagisnivå.

/Linda
    Jag känner nog lite att jag till och från skiter i orsakerna. Jag vill inte ha kriminellt drägg här som kan förvisas. Jag vill inte ha terrorister och människor som begått folkmord och smitit in på falska pass. Mina barn ska växa upp här. Resten är oväsentligt. Vi som arbetar och betalar skatt och vill leva i fred ska inte påtvingas konflikter från andra länder. Oavsett om Sverige sålt vapen osv. Import och export har alltid funnits.
  • stoner
    Errol Flynn skrev 2014-01-03 12:33:04 följande:
    Då vill du att välfärdssamhället tas bort först och allt ska bekostas av privata försäkringar? Annars funkar det ju inte.
    Jag tror vi måste förändra vårat samhälle och jag tror vi måste rucka på våra privelegier.
    Jag tror på ett helt annat sätt för världen att organisera sig. Gränser är bara en svajig social konstruktion som skapar våld och orättvisor.

Glöm inte att gränser och dess innebörd är och alltid har varit väldigt föränderliga, tänk bara vad som hänt i Europa de senaste 60 åren. 
  • Eugenie
    stoner skrev 2014-01-03 12:22:38 följande:
    Är det bara Sverige som servar resten av världen alltså? Ger inga andra länder? 

Hur definierar du "ge":

- ta emot asylsökande?
    - ge uppehållstillstånd?
    - ge bistånd?
    Allt det där. Och vi ger mer än något annat land i förhållande till folkmängden.

I Medelhavsländerna t.ex., får flyktingarna som kommer över från Afrika bo i en mycket lägre standard på flyktingförläggningarna än de får här, och när de fått uppehållstillstånd släpps de ut i samhället att klara sig själva. Det finns inga bidrag för dem. Inte undra på då, att de drar vidare till Sverige där de får allting kravlöst och gratis...
  • Eugenie
    stoner skrev 2014-01-03 12:30:08 följande:
    Det finns landsgränser. Vad det har med saken att göra? Jag tycker alla skall få bo var dom vill.
    ...och att alla i så fall ska ha rätt till samma standard, som de som bodde i landet först..? Förstår du hur naivt det är..? Hur skulle vi här uppe i ett kargt land med nio miljoner invånare, kunna försörja flera miljoner afrikaner och araber om de skulle få strömma in fritt här..? Hur skulle bostäderna räcka till..? Antalet läkare..? Antalet skolor och lärare..?
  • Errol Flynn
    stoner skrev 2014-01-03 12:54:16 följande:
    Jag tror vi måste förändra vårat samhälle och jag tror vi måste rucka på våra privelegier.
    Jag tror på ett helt annat sätt för världen att organisera sig. Gränser är bara en svajig social konstruktion som skapar våld och orättvisor.

Glöm inte att gränser och dess innebörd är och alltid har varit väldigt föränderliga, tänk bara vad som hänt i Europa de senaste 60 åren. 
    Rucka på våra privilegier? Utveckla?
    Jag hoppas du inte menar fortsätta betala skatt, få det sämre och försörja fattiga som flyttar hit?
  • Errol Flynn
    Eugenie skrev 2014-01-03 13:04:00 följande:
    ...och att alla i så fall ska ha rätt till samma standard, som de som bodde i landet först..? Förstår du hur naivt det är..? Hur skulle vi här uppe i ett kargt land med nio miljoner invånare, kunna försörja flera miljoner afrikaner och araber om de skulle få strömma in fritt här..? Hur skulle bostäderna räcka till..? Antalet läkare..? Antalet skolor och lärare..?
    Mindre viktigt tydligen. Finns det hjärterum finns det stjärterum......typ.
  • Eugenie
    Errol Flynn skrev 2014-01-03 12:27:00 följande:
    news.nationalpost.com/2013/12/27/as-canadian-.../

Kanada levererar igen. Ullenhag framhåller alltid Kanada som ett lyckat exempel. Undrar om människan är läskunnig överhuvudtaget för han verkar inte förstå att Kanada gör raka motsatsen till Sverige.
    Ja, det undrar jag också. Kanada är ju känt för sitt poängsystem vid immigrationsprocessen, där den som ansöker om att få uppehållstillstånd får poäng för t.ex. nivån på kunskaperna i engelska och/eller franska, utbildningsnivån, om personen har ett bristyrke eller inte, antal års arbetslivserfarenhet, om personen har med sig en förmögenhet, om han har någon i Kanada som garanterar hans försörjning i början, o.s.v.. Samt att personen måste kunna bevisa att den inte tidigare är dömd och straffad.
  • Errol Flynn
    Psykologistuderande skrev 2014-01-03 12:34:55 följande:
    Tack! Ett viktigt och vettigt inlägg som faktiskt har en verklighetsgrund.

/Linda
    Beror på vilken forskning man hänvisar till. Finns många och dom pekar åt olika håll.
  • Errol Flynn
    Eugenie skrev 2014-01-03 13:08:06 följande:
    Ja, det undrar jag också. Kanada är ju känt för sitt poängsystem vid immigrationsprocessen, där den som ansöker om att få uppehållstillstånd får poäng för t.ex. nivån på kunskaperna i engelska och/eller franska, utbildningsnivån, om personen har ett bristyrke eller inte, antal års arbetslivserfarenhet, om personen har med sig en förmögenhet, om han har någon i Kanada som garanterar hans försörjning i början, o.s.v.. Samt att personen måste kunna bevisa att den inte tidigare är dömd och straffad.
    Här behöver du inte ens pass eller ID. Fantastiskt. Hade vi varit noggranna hade vi sluppit det här äcklet:

www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-man-doms-for-folkmord_8281724.svd

Första "svensken" dömd för folkmord. Svensk my ass.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?