• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    overdose skrev 2014-01-02 13:26:27 följande:
    Vi människor har ett personligt ansvar. Att man väljer att fly handlar inte så mycket om att man inte kan, som att man inte vill - bo kvar.

De allra flesta som kommer hit är ekonomiska invandrare. Det visas ju också av att många av dem  inte alls är några sorts proletärer eller daglönare i sina hemländer.

Och de flesta som kallar sig invandringskritiska är i själva verket rasister. Visst är det jobbigt när man generaliserar?
  • sjuttiofemman
    overdose skrev 2014-01-02 13:29:06 följande:
    Du är helt ute och cyklar, att någon säger, lägga krutet på, är inte detsamma som att någon säger att det inte finns någon enda individ som kan göra Sverige rikare och lyckligare.

Hur skulle man annars tolka hans inlägg? Han menade att det är synd att det kommer afghaner och somalier istället för människor med kompetens.

Berätta gärna hur man kan tolka detta på annat sätt än rasism.
  • overdose
    sjuttiofemman skrev 2014-01-02 14:39:06 följande:

Och de flesta som kallar sig invandringskritiska är i själva verket rasister. Visst är det jobbigt när man generaliserar?
    Nej, inte för dig. Vi har ju redan talat om detta ;)

• overdose
    sjuttiofemman skrev 2014-01-02 14:41:39 följande:

Hur skulle man annars tolka hans inlägg? Han menade att det är synd att det kommer afghaner och somalier istället för människor med kompetens.
    Det du beskrev var inte detsamma som det du skrev ovan. Det måste du väl ändå hålla med om eftersom det är dina egna ord? Eller är det kanske så i mördarnas värld att det inte har någon betydelse?

• Errol Flynn
    sjuttiofemman skrev 2014-01-02 14:41:39 följande:

Rasism rasism rasism rasism....the word has lost it´s meaning.
  • Errol Flynn
    Philipsson skrev 2014-01-02 14:31:24 följande:
    Fast nu driver ju Big Bert ett imperium när det gäller flyktingboenden. Se t.ex. nyheter24.se/nyheter/inrikes/730255-bert-karl.... Vilken filantrop! Guld i mun

Det är big business med flyktingarna. Kolla bara Ocker-Janne (Jan Emanuel Johansson), "sossen", som blev mångmiljonär på flyktingboenden, med skattebetalarnas pengar, och sen blev utslängd från partiet, efter att ha dömts för bokföringsbrott!

Ja Jan Emanuel tjänade väl hiskeliga summor. 254 miljoner netto efter aktieutdelningar. Jag läste 500 miljoner någonstans också tror jag....
  • Errol Flynn
    Ermenegildo skrev 2014-01-02 14:37:31 följande:
    Jag tror du är ganska representativ för SD. Det talas mycket om att man vill åtgärda diverse samhällsproblem och att det rakt inte handlar om rasism, men till syvende og sisdt finns inga konstruktiva idéer, inget reellt intresse för frågorna och absolut ingen humanism. Minska invandring, utvisa och ta inget som helst ansvar för att de som lever här ska bli en del av samhället, det är ditt recept? 
    Nu tror jag att du skelade lite när du läste. Representativ? 35-årig kvinna i Stockholm med eget företag.
    Jag får återkomma senare. Nu ska jag hem och umgås med mina barn. Laters.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-02 14:55:23 följande:
    Nu tror jag att du skelade lite när du läste. Representativ? 35-årig kvinna i Stockholm med eget företag.
    Jag får återkomma senare. Nu ska jag hem och umgås med mina barn. Laters.
    Jag talar givetvis om dina åsikter, inte om ditt kön eller ditt yrke.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-02 14:49:22 följande:

Rasism rasism rasism rasism....the word has lost it´s meaning.
    Nej, inte alls. Men det är kanske bekvämt att påstå det, för att slippa ta ställning till om man faktiskt är rasist. Att diskreditera hela etniska grupper, vilket gjordes ovan, är ett solklart exempel på rasism.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2014-01-02 14:31:56 följande:
    Om du nu stoltserar med att ha passerat grundskolestadiet kanske du förstår syftet med ett uppslagsverk. Normalt finns källhänvisningar för den som vill fördjupa sig ytterligare i ett ämne. Att en wikipedia-artikel (eller Nationalencyklopedin eller Britannica för den delen) inte skriver allt om ett ämne betyder inte att artikeln inte är tillförlitlig. Jag tycker engelskspråkiga artikeln om nationalism är alldeles utmärkt: en.wikipedia.org/wiki/Nationalism

Om man inte kan enas om grundläggande definitioner blir en sån här debatt helt ogörlig. Men ibland kan det förstås vara bekvämt att ducka frågor genom att hänvisa till personliga definitioner av gängse begrepp... Ett retoriskt grepp för de som inte passerat grundskolenivå, om du så vill...
    Nu slog du till reträtt igen! Det börjar bli komiskt detta. För en lite stund skrev du ju att "Wikipedia har gång på gång visat sig vara ett utmärkt och pålitligt informationsmedia", och nu börjar du snacka om engelska Wikipedia, vilket väl måste tolkas som att du helt plötsligt tycker att svenska Wikipedia inte duger, och det var ju faktiskt svenska Wikipedia hajna hade länkat till/citerat ifrån.

F.ö. handlar det inte om "
    personliga definitioner" (var fick du det ifrån?), utan om att man från etablissemangets (den styrande klassens) sida, alldeles medvetet jämställer nationalism med rasism.

Att detta inte är annat än demagogi, en mer eller mindre medveten förfalskning av verkligheten med retoriska knep, förstår omedelbart den som har läst annat än Wikipedias artiklar i ämnet, vilket, vågar jag påstå, majoriteten av de anti-Sd-debattörer som är verksamma på nätet, inte har gjort. Istället är deras hållning en identifikation med etablissemanget. Man antar alltså etablissemangets hållning a-apriori, utan att sätta sig in i ämnet.

Mina tankar går då till Rubén Darío, som skrev om "el dichoso árbol", det lyckliga trädet som ju aldrig ifrågasätter sin verklighet, en allegori över människor som i sin okunskap "vet allt".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?