• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    nihka skrev 2013-12-31 13:41:28 följande:

I svenska tidningar kan man läsa på svenska språket om vad människor i bl a Sverige gör. Möjligen får man veta kön och ålder och om det är relevant för ämnet vilken befattning personen innehar. Det är inte censur att utelämna personens nationalitet om det inte är relevant för ämnet.

Fast man skriver ju alltid ut kön/ålder på gärningsmän t.ex.. Är det relevant, menar du? Varför skulle det vara relevant men inte hudfärg t.ex.?
  • Philipsson
    hajna skrev 2013-12-31 12:50:11 följande:
    Vi har ju tillämpat mångkultur länge i Sverige, det är trots allt rätt få som behärskar någon form av samiska.
    Vad vill du säga med det, att du är emot integration?
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 11:05:58 följande:
    Jaså!?

Men nu är det ju så att det talas om "mångkultur" också, och om du nu inte har förstått det så åsyftar detta raka motsatsen till "integration". Sammanblandning av dessa begrepp sker regelbundet i massmedia, och ingen blir (tyvärr) tillfrågad om vad hen åsyftar, för att 'andemeningen' är den rätta, fållan i vilken debattören har infogat sig.

Sd förespråkar integration (invandrare anpassar sig till invandrarlandets kultur). T.ex. så som det tidigare var i Sverige

De andra partierna verkar mer vara inne på mångkultur (invandrare lever kvar i sin ursprungliga kultur, i det nya landet; parallellsamhällen, enklaver, uppstår). T.ex. de spansktalande områdena i Kalifornien

Du driver alltså Sd:s uppfattning i frågan.
    Philipsson skrev 2013-12-31 11:09:36 följande:
    Men vilket är skälet till att du vill ha språktest för invandrare då? Vilket är syftet?

Det enda som skulle hända med språktest är att en än större aversion gentemot mottagarlandet skulle uppstå.
    Det skulle underlätta om du inte använde dig av en egen begreppsapparat när du diskuterar med andra, risken är ju annars uppenbar att du såväl missförstår som känner dig missförstådd.

Det finns ingen motsättning mellan integration och mångkultur - jag anar att du inte förstått skillnaden mellan assimilering och integration.

Jag förespråkar alltså inte assimilation utan integration och anser att samhället är uppbyggd av en mängd subkulturer som är integrerade med varandra.

Vad gäller språktest och min inställning så är det samma där, du har inte läst ordentligt eller inte förstått. Jag orkar inte kolla vad jag skrev just nu, men jag är säker på att jag skrev något i stol med "skulle kunna vara ett led i i att fylla medborgarskapet med mer innehåll. Om du undersöker frasen "skulle kunna vara" kommer du så småningom att förstå att den kan användas för att markera osäkerhet. Jag vet inte om ett språkkrav är bra eller dåligt, kanske främst för att jag inte vet om det är nödvändigt att försöka skapa mer innehåll i begreppet svenskt medborgarskap. Men om det skulle vara bra, så handlar det ju om integration och samhörighetskänsla.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 00:30:24 följande:
    har du sett några "järnrörsslödder" på FL?
    Jepp, det har jag gjort. Jag har argumenterat regelbundet under det senaste året med SDare som försvarar deras handlingar. "De gjorde inget olagligt", "Sedan när är det förbjudet att hantera byggnadsmaterial", "Sluta tjata om det, det är preskiberat" .

Det är inte preskiberat förrän de som röstar på SD fördömmer handlingarna och partiledning slutar att hålla dem om ryggen med "konsultuppdrag" och annat kopplat till partiet.
  • hajna
    Philipsson skrev 2013-12-31 13:52:11 följande:
    Vad vill du säga med det, att du är emot integration?
    Jag vill säga att din historieskrivning inte stämmer överens med de verkliga förhållandena. Vi har under mycket lång tid tillämpat mångkultur i Sverige - under många hundra år var det en betydande minoritet i landet som talade något annat än svenska, och det finns fortfarande såna minorieteter som funnits här lika länge som Sverige funnits. Nationalstaten är en fantasi.

Jag vill också säga att det sätt som våra inhemska svenska minoriteter behandlades under den tid det skulle "integreras" var helt uppåt väggarna. Om det är något sådant du/ni är ute efter så är jag definitivt emot det. 
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 01:46:38 följande:
    Fast vad har detta med arbetsmarknaden att göra? Jobbar du har du inga som helst problem att få uppehållstillstånd, om du efter X antal år på detta inte lyckats snappa upp någon Svenska är det väldigt märkligt.

Jag har själv arbetskamrater som kom från england för ca 3 år sedan, inte svenska medborgare men som under denna tid lärt sig tillräcklig svenska för att man ska kunna hålla en normal konversation med dessa. 

En språktest skulle självfallet inte handla om att skriva poesi utan hållas på en normal nivå. Jag läste precis en rapport (nu har jag tappat bort länken, men postar den om jag hittar den) som var refererad i motionen om språktest (detta har förövrigt kommit flera gånger på en 10 års period som motion, men hittils inte gått igenom) att 12.5% av personer med invandrarbakgrund i Sverige inte kan språket alls, ~45% kan det på en "ok" nivå och resterande var på "utmärkt" nivå.

Det intressanta är hur många procent av de som fn söker svenskt medborgarskap som ingår i de 12.5% vars svenska är under "OK". Om den siffran är 0% är det frågan om det är värt att testa.
  • UPPERCASE

Gott nytt år på er. Jag återkommer troligen i diskussionen efter nyår.

Don't make me use UPPERCASE.
  • nihka
    effemgea skrev 2013-12-31 07:41:37 följande:
    Jag tror att du gått lite vilse här.  Medborgarskap är inget krav för anställning och kommer heller aldrig att bli detta.

Knäckfrågan är inte hur stor invandringen är utan hur väl integrationen fungerar.
    Jo inom försvaret eller åtminstone för vissa uppgifter som rör riktets säkerhet.
  • Philipsson
    hajna skrev 2013-12-31 14:11:01 följande:
    Jag vill säga att din historieskrivning inte stämmer överens med de verkliga förhållandena. Vi har under mycket lång tid tillämpat mångkultur i Sverige - under många hundra år var det en betydande minoritet i landet som talade något annat än svenska, och det finns fortfarande såna minorieteter som funnits här lika länge som Sverige funnits. Nationalstaten är en fantasi.

Jag vill också säga att det sätt som våra inhemska svenska minoriteter behandlades under den tid det skulle "integreras" var helt uppåt väggarna. Om det är något sådant du/ni är ute efter så är jag definitivt emot det. 
    Utifrån det perspektivet bör ju du då tycka att svenskundervisningen bland invandrare, ska vara frivillig. Om du vill vara koherent, menar jag.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 13:13:32 följande:
    Jag anser det är hövligt att svara på tilltal oavsett min bedömning av personen. 

Du har inte visat någonting. Du har enbart skrivit ungefär; med din svenska borde du inte ha svenskt medborgarskap i så fall.
    Vilket är i bästafall löjligt, men det är väl oandrasidan inget nytt med dina inlägg.

Jag frågar återigen vilka infödda svenskar skulle inte klara språkförståelsen? Är du verkligen så djävla löjlig?

Nänä. Jag är dum och har inte visat något. Och alla mina inlägg är löjliga. Och jag är så jävla löjlig.

Hade du något mer informerat att tillföra diskussionen?

Du får nog läsa om inlägget du refererar till. Var har jag skrivit att du inte borde ha svenskt medborgarskap?

De infödda svenskar som inte klarar grundskolans krav på svenska skulle ha problem att klara både läsförståelse och skriftlig framställning men skulle förmodligen klara ett hörförståeleprov och ett muntligt prov galant.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?