• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    effemgea skrev 2013-12-30 16:43:14 följande:
    Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter.

Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.
    Ah, ett yxhugg från FMGA igen. Ja, SD-trådarna vore ju inte SD-trådarna om man inte finge ta betäckning för ett sådant lite nu och då.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 16:13:30 följande:
    Kortfattat: Det säger mer om din intelligens än om inläggsförfattarna.
    Vilket bra resonemang. Jag tror jag applicerar det på språktester: om de som rättar språktesterna inte förstår vad det står så säger det mer om deras intelligens än kunskapsnivån på de som har skrivit språktesten. 

Ja, kära UC, vad ska vi då med språktester till?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:56:18 följande:
    Ah, ett yxhugg från FMGA igen. Ja, SD-trådarna vore ju inte SD-trådarna om man inte finge ta betäckning för ett sådant lite nu och då.
    Jag tycker nog inte det. Ur mitt perspektiv så tycks det vara så att du och Rataxes och Philipsson - hur olika eller lika ni i övrigt kan tänkas vara åsiktsmässigt - har det gemensamt att ni är de där åskådarna som hela tiden gnäller på spelets kvalitet men som ofrånkomligt gör självmål så fort de vågar sig ut på plan.

Min avsikt är inte att starta någon ny vendetta, det hade vi väl nog av under dina förra alias, men jag roades av det faktum att om jag länkar till ett intressant radioprogram och kommenterar att programmet också är ett exempel på att det inte alls är så instängt och PK i den offentliga debatten kring invandring så kommenterar du sarkastiskt om att generalisera utifrån ett enstaka exempel.

Du får förlåta mig - men när du bara några inlägg senare gör detsamma själv så tycker jag att det kan vara värt att påpeka. kom med i matchen i stället för att bara rusa in på plan för att göra självmål vid enstaka tillfällen.

Helt ärligt - jag tror att du skulle kunna tillföra en del om du lämnade åskådarplatsen för gott.
  • nihka
    Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter.

Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.
    Tänk hur man kan läsa in olika saker i samma uttalande. Jag tog det där med måttstock som att det är så för alla - att alla tycker det är OK när de gör det själva.

Sedan får jag hålla med Hockey om det där med näthatartyper och allt snack om psykisk sjukdom etc, etc, etc *censur* . Men jag är tämligen trygg i mig själv och tycker den sortens kommentarer är bra att de kommer ut ifrån huvudet på den som tänker dem. På så sätt står det för alla att se vad för slags värderingar somliga som kan låta så rationella har när man skrapar lite på ytan.

Jag tycker man kan prova med språktest och sedan utvärdera, men jag misstänker att de inte kommer att göra så stor skillnad mer än kostnad.
  • Thomas66
    Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter. Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.
    Vitrysk hockeyhjälte
    Återställ
    Vitrysk hockeyhjälte
    Återställ
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam". Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.

Jag är inget offer, vet bara inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser dina påstående. Att du inte ha märkt en förändring av samhället är väldigt konstigt. Jag som bor helt ok ej ytterområde, men ändå har jag jobbarkompisar vars smådöttrar blir bespottade av folk för att dom är svennar, svärföräldrars grannar som blir rånade på väg hem, en bekant som för 2 veckor sedan blev rånad centralt 24 en lördagkväll, det skjuts med automatvapen mot restauranger mm . Du tror inte att VANLIGT folk vet vad som händer och har tröttnat på skiten????????
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2013-12-30 18:02:42 följande:

Jag är inget offer, vet bara inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser dina påstående. Att du inte ha märkt en förändring av samhället är väldigt konstigt. Jag som bor helt ok ej ytterområde, men ändå har jag jobbarkompisar vars smådöttrar blir bespottade av folk för att dom är svennar, svärföräldrars grannar som blir rånade på väg hem, en bekant som för 2 veckor sedan blev rånad centralt 24 en lördagkväll, det skjuts med automatvapen mot restauranger mm . Du tror inte att VANLIGT folk vet vad som händer och har tröttnat på skiten????????
    Offer och offermentalitet är inte riktigt samma sak.

Vore jag helt ensam att tycka att många sverigedemokrater präglas av offermentalitet skulle jag möjligen kunna ompröva min inställning - men - fördom eller inte - just offermentaliteten tycks vara en av de vanligaste beskrivningarna av sverigedemokrater.

Jag minns att jag en gång för några år sedan deltog i en diskussion om rasism. Två tjejer med samma ursprung som vistades i nästan exakt samma miljöer upplevde rasismen i Sverige nästan diametralt motsatt. Den ena sa att  hon dagligen fick rasistiska glåpord kastade efter sig medan den andra inte märkte mycket av detta.

Det verkar vara samma sak med beskrivningarna av svenskar, barn och vuxna, som utsätts för rasism av invandrare. Somliga som bor i förorterna märker inget av detta medan andra bespottas.

En fråga. Vad gör dina jobbarkompisar år saken?  Själv skulle jag inte finna mig en sekund i att mina barn utsattes för rasism. Helt oacceptabelt - och skulle inget annat hjälpa så skulle jag vara berett att ta till ett verbalt järnrör för att skydda dem.
  • Velouria
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 10:49:39 följande:
    Inte som en del i processen att bevilja svenskt medborgarskap.
    I see. Jag trodde du menade det språktest som är ett led i uppehållstillståndsprocessen.

Men varför ska kunnighet i det svenska språket vara avgörande för svenskt medborgarskap?
    Mother cake
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-30 17:13:12 följande:
    Vilket bra resonemang. Jag tror jag applicerar det på språktester: om de som rättar språktesterna inte förstår vad det står så säger det mer om deras intelligens än kunskapsnivån på de som har skrivit språktesten. 

Ja, kära UC, vad ska vi då med språktester till?
    Man kan ju börja med att korrigera och påvisa var felen ligger. Sen om du anser att min Svenska inte är tillräckligt bra, fine jag kan vara utan medborgarskap. Men jättebra att du har den attityden jag ska föreslå att vi anställer dig när vi inför språkkrav. SD har ju inte ens lagt fram det förslaget utan det kommer ju från partier som redan finns i riksdagen, RASISTpartier enligt dig antar jag.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • Thomas66
    effemgea skrev 2013-12-30 18:19:55 följande:
    Offer och offermentalitet är inte riktigt samma sak. Vore jag helt ensam att tycka att många sverigedemokrater präglas av offermentalitet skulle jag möjligen kunna ompröva min inställning - men - fördom eller inte - just offermentaliteten tycks vara en av de vanligaste beskrivningarna av sverigedemokrater. Jag minns att jag en gång för några år sedan deltog i en diskussion om rasism. Två tjejer med samma ursprung som vistades i nästan exakt samma miljöer upplevde rasismen i Sverige nästan diametralt motsatt. Den ena sa att  hon dagligen fick rasistiska glåpord kastade efter sig medan den andra inte märkte mycket av detta. Det verkar vara samma sak med beskrivningarna av svenskar, barn och vuxna, som utsätts för rasism av invandrare. Somliga som bor i förorterna märker inget av detta medan andra bespottas. En fråga. Vad gör dina jobbarkompisar år saken?  Själv skulle jag inte finna mig en sekund i att mina barn utsattes för rasism. Helt oacceptabelt - och skulle inget annat hjälpa så skulle jag vara berett att ta till ett verbalt järnrör för att skydda dem.

Det är ju inte så att Sd finns bara för att massa lögner sprids, är tom ganska övertygad att div skitsidor som avpixlat och vad dom nu heter, har helt rätt i det dom skriver Dom hade inte haft någon effekt eller behövts om media gjort sitt jobb ( och jag förstår att det är ett riktigt Stort/ svårtt problem att välja vad man ska skriva) Men hade det varit ett normalt klimat så hade nassarna och vänsteranhängarna kunnat sitta själva och runka till sina sjuka idéer . Just nu känns det som kvällstidningarna är precis som rasistsidorna som ni kallar dom och det tycker jag är minst sagt sjukt.Men om jag ska vara ärlig så tror jag att det är ett Stockholmssyndrom vet att GT och lite andra mindre tidningar är rätt objektiva.
  • UPPERCASE
    Thomas66 skrev 2013-12-30 18:49:58 följande:

Det är ju inte så att Sd finns bara för att massa lögner sprids, är tom ganska övertygad att div skitsidor som avpixlat och vad dom nu heter, har helt rätt i det dom skriver Dom hade inte haft någon effekt eller behövts om media gjort sitt jobb ( och jag förstår att det är ett riktigt Stort/ svårtt problem att välja vad man ska skriva) Men hade det varit ett normalt klimat så hade nassarna och vänsteranhängarna kunnat sitta själva och runka till sina sjuka idéer . Just nu känns det som kvällstidningarna är precis som rasistsidorna som ni kallar dom och det tycker jag är minst sagt sjukt.Men om jag ska vara ärlig så tror jag att det är ett Stockholmssyndrom vet att GT och lite andra mindre tidningar är rätt objektiva.
    Håller helt med dig, dessutom hade inte ens en 10 del av alla Svenskar känt till Avpixlat om inte det varit för att Aftonbladet och div kvällstidningar haft hårdbevakning och hängt där. Det var så jag fick reda på sidan och hittils har jag inte hittat något "främlingsfientligt" i deras artiklar även om nyhetsutbudet selektivt till 99% handlar om just sådant invandrare gjort.

Allra mest blev jag faktiskt irriterad över alla som spydde skit och sa sig skämmas över att bo i Sverige när nyheten om att en man och hans barn blev misshandlade av ett gäng i Malmö, att det var ett invandrargäng som utfört dådet skrevs inte ett ord om i konventionella tidningen. Det var först jag såg det på avpixlat man började fundera och det var inte svårt att hitta "sanningen" i danska tidningar, som tillskillnad från Svenska uppenbarligen inte utför samma censur.
    Don't make me use UPPERCASE.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?