• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    themia skrev 2013-12-30 10:33:36 följande:
    Och vilken är din källa för det påståendet?
    Har du aldrig varit i ett sammanhang där en engelsktalande befunnit sig bland svensktalande. Omedelbart övergår svenskarna till att tala engelska (för att de tycker det är så roligt). Konsekvensen blir att den engelsktalande aldrig får chansen att lära sig svenska. En klassisk björntjänst.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2013-12-30 12:21:32 följande:
    I koherensens namn borde väl då samtliga partier anklagas för att att vara främlingsfientliga. Eller?
    Tydligen går gränsen, som av en slump, precis vid den invandring vi har i dag. 
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    themia skrev 2013-12-30 11:55:02 följande:
    Dessutom får man anta, att den som tänker bosätta sig i Sverige har ett eget intresse att lära sig svenska, utan att det måste kontrolleras av myndigheter.
    Det går att anta en himla massa om man bara vill.
  • Philipsson
    Dessutom får man anta, att den som tänker bosätta sig i Sverige har ett eget intresse att lära sig svenska, utan att det måste kontrolleras av myndigheter.
    Bland människor med utbildning är det så. Många lågutbildade har däremot inget speciellt intresse av att lära sig svenska. De ser det som ett tvång som elaka svenska myndigheter tvingar på dem. De begriper alltså inte att de har större chanser att klara sig i samhället (få arbete) om de lär sig svenska. Ett "problem" i sammanhanget är att de ju s.a.s. har rätt att leva på bidrag så länge de inte har arbete (samhället ger dubbla signaler i det sammanhanget).

Jag var lärare på SFI under en period så jag vet rätt väl hur det funkar.

Därav att Sverige är ett så populärt land att invandra till. Vilka bidrag får de som invandrar till Grekland, Spanien, Italien? I dessa länder ligger allt ansvar på invandraren själv att försörja sig, i princip från dag 1. Då inser även de outbildade att de omgående måste lära sig språket för att öht ha en chans.

• Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 12:30:45 följande:
    Precis, likadant som med abortgränsen. Precis där gränsen går idag är det rätta! Alla som vill flytta denna gräns är extremister/kvinnofientliga.

Varför behöver aldrig de etablerade partierna försvara/motivera sina ståndpunkter? Varför betraktas de som de metafysiskt rätta?
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 12:30:45 följande:
    Nej, det tycker jag inte. De främlingsfientliga partierna är lika främlingsfientliga i länder där det knappt existerar någon invandring. Ta sannfinländarna tex. De har exakt samma kritik mot "mångkulturalism" som SD i Sverige och för den som besökt Finland är det ju rent komiskt, med tanke på att det knappt finns en enda invandrare i Finland. Så jag tror att även om vi halverade eller helt stoppade invandringen så skulle SD fortsätta vara främlingsfientliga.

Vad det handlar om är inte ett exakt antal invandrare eller flyktingar som ett land tar emot, utan främlingsfientliga attityder, vilka ju framkommit gång på gång både i officiell SD-retorik men ännu tydligare i kommentarer som man tror är "off the record".
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 13:53:03 följande:
    Nej, det tycker jag inte. De främlingsfientliga partierna är lika främlingsfientliga i länder där det knappt existerar någon invandring. Ta sannfinländarna tex. De har exakt samma kritik mot "mångkulturalism" som SD i Sverige och för den som besökt Finland är det ju rent komiskt, med tanke på att det knappt finns en enda invandrare i Finland. Så jag tror att även om vi halverade eller helt stoppade invandringen så skulle SD fortsätta vara främlingsfientliga.

Vad det handlar om är inte ett exakt antal invandrare eller flyktingar som ett land tar emot, utan främlingsfientliga attityder, vilka ju framkommit gång på gång både i officiell SD-retorik men ännu tydligare i kommentarer som man tror är "off the record".
    Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den. 

Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:
    Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den. 

Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
    Det där låter som martyrspåret igen. Jag känner inte alls igen den bilden, det finns massor av seriösa debattörer som diskuterar invandring eller integration utifrån ett kritiskt perspektiv utan att någonsin beskyllas för rasism eller främlingsfientlighet. I den här tråden har tex Anders Lago och Johan Hakelius nämnts. Jag har inte sett en enda kommentar där någon av dem beskyllts för rasism. 

Jag har bara sett att de som på goda grunder kan antas vara rasister eller främlingsfientliga i någon mån beskyllts för detta, men ännu oftare så förbiser man det och tar en saklig diskussion med dem i alla fall. Efter järnrörsfilmen är det ju tex helt klart att ledande företrädare för SD är rasister, sådär uttrycker man sig inte annars, full eller inte. Ändå är det ganska många skribenter som accepterar SD:s mantra att det rör sig om olyckliga undantag och att nolltolerans råder inom partiet...

Hela grejen är så feg. Det är en ganska naturlig instinkt att vara fientligt inställd till de som inte tillhör "flocken". Göteborgare gillar inte Stockholmare, AIK gillar inte Djurgården, klass 6b gillar inte 6a osv. Vet man om det kan man fundera på varför man känner så och aktivt jobba med sina egna tankar och instinkter och förstå att den där flockmentaliteten inte längre behövs för vår överlevnad, tvärtom. Men många försöker istället rationalisera bort sin avoghet istället för att konfrontera den.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • UPPERCASE
    Språktester är rätt tvivelaktiga, var ska nivån för "behärska svenska" ligga? Ska man klara av att analysera Stagnelius diktverk eller räcker det med att klara ett telefonsamtal till vårdcentralen?
    När anser du dig prata flytande Svenska? Är det efter du kan dikta som Karin Boye eller när du kan hålla normala samtal?
    Jag ser inga som helst svårigheter med språktester.

Vad är problemet med att de som tänker bosätta sig i Sverige lever på uppehållstillstånd tills de lärt sig Svenska?

Don't make me use UPPERCASE.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:

Som jag ser det är det inte främst diskussionen om hur många invandrare och flyktingar vi ska ta emot och hur de ska sörjas för som är det intressanta för utan vad man har för uppsåt. I alla fall inledningsvis. Jag vill innan jag knyter mig till det praktiska vill jag veta i vilken anda framtida beslut kommer att tas.

Förenklat vill en rasist stoppa alla "oönskade element" och letar mer rumsrena argument att haka på utåt, men den ideologiska bakgrunden är inte så lätt att dölja utan pyser fram light och kommer fram starkt i affekt.

Jag har sagt tidigare att på något märkligt plan kan jag känna en större respekt för SvPare som inte hymlar med sin rasism är de SDare som gör det (vilket naturligtvis inte betyder att jag har sagt att alla som röstar på SD är rasister).

Jag försöker vara renhårig men för det har jag fått höra att jag respekterar nazister, av SDaren you know who gånger välj önskat antal, så det går att missförstå allt bara man anstränger sig tillräckligt mycket. Fult spel. Som vanligt.

För mig är det viktigt att veta att det parti jag lägger min röst på inte ställer sig villiga att ingå i ett samarbete med SD för att bilda regering och så tror jag många med mig resonerar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?