• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Missermajser
    Naranjos skrev 2013-12-29 16:12:16 följande:
    Dumheter. Har inga andra identiteter - jo förresten. På Flashback heter jag något annat., så också på Cornucopia och på DI. Menar du att det är ett problem för dig?

Hur ligger det till nu? Finns det svenska apelsiner eller inte? Var sker i så fall metamorfosen? Och när du ändå funderar på detta, när blir en kinesisk familj svensk, oaktat medborgarskap?
    Sätter du nationell identitet på potatisen med som växer i stort sett var som helst men är importerad för länge sedan avlidne Alströmer?
    Odlar jag en tomat i Peru och en i Sverige så kan jag bara äta den svenska ihop med löksillen eller?

Jag tycker inte SDare eller främlingskritiska behöver identifiera sig med grönsaker även om det är svårt med identiteten. 
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 16:44:58 följande:
     När började du känna dig svensk?
    Ca. tre och en halv månad efter min familj invandrade från Tibet efter att Dalai Lama inte längre ville ha oss där pga. våra sneda ögon och vår oförmåga att lära oss Tibetanska trots 10 år med TFI. (Tibetanska för invandrare). 

Jag tror emellertid att detta var svepskäl och att den egentliga orsaken var att de inte tålde lukten av svenskt snus och då specifikt Göteborgs Rapé. Nu kan hela familjen snusa som vi vill. Dock har vi märkt att snusfriheten endast gäller i Sverige trots den påstådda fria rörligheten av varor och tjänster inom EU. Konstigt.
  • Naranjos
    Missermajser skrev 2013-12-29 18:02:02 följande:
    Sätter du nationell identitet på potatisen med som växer i stort sett var som helst men är importerad för länge sedan avlidne Alströmer?
    Odlar jag en tomat i Peru och en i Sverige så kan jag bara äta den svenska ihop med löksillen eller?

Jag tycker inte SDare eller främlingskritiska behöver identifiera sig med grönsaker även om det är svårt med identiteten. 
    Jag lägger inga aspekter på var, när och hur du inmundigar dina egenhändigt odlade tomater. Det vore en allt för stor inskränkning av den personliga friheten. Dock skulle jag nog vilja avråda från tomat tillsammans med löksill, men du gör som sagt hur du vill med den saken. Föreslår hellre den här:  www.altia.se/se/press/pressmeddelande/o.p.+anderson+single+barrel? (Det kan eventuellt vara svårt för dig att följa länken eftersom man måste bekräfta att man är över 20 år. Men du får väl ljuga).
  • effemgea

I dagens Filosofiska rummet diskuterades tillit mot bakgrund av mångkultur, minskad social rörlighet och nationell identitet, med mera.

Ett utmärkt exempel på att det våra grönsaker brukar kalla PK-media mycket väl kan ta upp kontroversiella synpunkter.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/300070&playepisode=300070

• nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 18:56:00 följande:
    Ca. tre och en halv månad efter min familj invandrade från Tibet efter att Dalai Lama inte längre ville ha oss där pga. våra sneda ögon och vår oförmåga att lära oss Tibetanska trots 10 år med TFI. (Tibetanska för invandrare). 

Jag tror emellertid att detta var svepskäl och att den egentliga orsaken var att de inte tålde lukten av svenskt snus och då specifikt Göteborgs Rapé. Nu kan hela familjen snusa som vi vill. Dock har vi märkt att snusfriheten endast gäller i Sverige trots den påstådda fria rörligheten av varor och tjänster inom EU. Konstigt.
    Så du levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet. Då får jag gratulera farbror till den intressanta upplevelsen.
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 20:09:25 följande:
    Så du levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet. Då får jag gratulera farbror till den intressanta upplevelsen.
    Ja, som sagt, hade det inte varit för snuset så….
  • nihka
    effemgea skrev 2013-12-29 19:39:19 följande:
    I dagens Filosofiska rummet diskuterades tillit mot bakgrund av mångkultur, minskad social rörlighet och nationell identitet, med mera.

Ett utmärkt exempel på att det våra grönsaker brukar kalla PK-media mycket väl kan ta upp kontroversiella synpunkter.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/300070?programi...
    Det låter ju fullständigt rimligt att desto mindre vi kan om varandra desto mer misstanksamma blir vi. Vi har ju uttrycket "Ta det säkra för det osäkra" och hur gör vi då med det osäkra...

Ja, det påstås regelbundet från SD-håll att det finns något som heter PK-media och att man där aldrig lyfter frågor som kritiskt diskuterar mångkultur och invandring.

Så kan det förstås verka om man enbart hänger på Avpissat och Fria Strider och tar det som står där som the truth, the whole truth and nothing but the truth.
  • Velouria
    effemgea skrev 2013-12-29 20:44:24 följande:
    Mm, det kan jag förstå att du anser, det gör däremot inte jag.

Grönsak är väl inte rätt benämning, men min uppfattning är att det långt från bara är partiets rasism som gör att folk känner avsmak för SD, utan också papegojbeteendet, d v s att samma argument upprepas till någonstans bortom tjatets yttersta gränser. Dessutom är många av sd-aktivisterna  lika lögnaktiga som Kent Ekeroth. Om man till detta lägger gråtmildheten, självömkandet, enfalden och kvinnoföraktet så har man enligt min uppfattning en rätt träffsäker karikatyr på sverigedemokraten.

Hur ser du själv på saken - varför tror du att så många känner avsmak för SD och anhängarnas åsikter och uppträdande?
    Svaret är givet: "PK-media".

För det kan aldrig handla om att man vet upp hur SD uppkom och hur de ser ut idag, vilka de träffar och samarbetar med, hur de uttrycker sig, vad de skriver, vilka deras sympatisörer är och hur de uttrycker sig, all dokumentär som gjorts om dem osv. Nej, allt negativt är bara en förvrängning som PK-media hittat på.
    Drömmer
    Mother cake
  • effemgea
    nihka skrev 2013-12-29 20:50:00 följande:
    Det låter ju fullständigt rimligt att desto mindre vi kan om varandra desto mer misstanksamma blir vi. Vi har ju uttrycket "Ta det säkra för det osäkra" och hur gör vi då med det osäkra...

Ja, det påstås regelbundet från SD-håll att det finns något som heter PK-media och att man där aldrig lyfter frågor som kritiskt diskuterar mångkultur och invandring.

Så kan det förstås verka om man enbart hänger på Avpissat och Fria Strider och tar det som står där som the truth, the whole truth and nothing but the truth.
    Velouria skrev 2013-12-29 20:54:05 följande:

För det kan aldrig handla om att man vet upp hur SD uppkom och hur de ser ut idag, vilka de träffar och samarbetar med, hur de uttrycker sig, vad de skriver, vilka deras sympatisörer är och hur de uttrycker sig, all dokumentär som gjorts om dem osv. Nej, allt negativt är bara en förvrängning som PK-media hittat på.
    Drömmer
    Tja, det senaste lär ska vara ett tillägg till den gamla metoden att lära småbarn olika läten:

Vad säger hunden? Vov, vov
    Vad säger katten? Mjau, mjau
    Vad säger sverigedemokraten? PK, PK, PK, PK , PK......

• UPPERCASE
    Velouria skrev 2013-12-29 20:54:05 följande:

Drömmer
    Berätta?
    Don't make me use UPPERCASE.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?