• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • themia
    Philipsson skrev 2013-12-29 12:02:32 följande:
    Det är bara indoktrinerade typer som håller med ett enda partis åsikter om allt. Själv sympatiserar jag alla och inget partis åsikter helt och fullt. T.ex. står jag på V:s sida angående "vinster i välfärden" och löneutjämning. Å andra sidan är jag för S' pragmatiska men ändå relativa rättvisa syn på arbetsmarknaden. Å den tredje sidan är jag för Sd:s värdekonservativa syn på aborter och EU-kritik och i viss mån kritiken mot den förda invandringskritiken. Å den fjärde sidan sympatiserar jag mer med Alliansens syn på privatlivets frihet än med de röd-grönas.

Sen finns det en massa saker jag är emot hos nämnda partier också.

Vad jag kommer att rösta på 2014? Vet ej ännu. Kanske inte alls.
    Visst är det så, men tänker man efter så är det alltid något parti man står lite närmre.

Att inte rösta alls, är att skänka bort sin röst till någon annan, vars åsikter man kanske inte alls delar.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Philipsson
    Missermajser skrev 2013-12-29 12:08:22 följande:
    Vad är det som SD inte står för av det du räknar upp?
    Sd har aldrig klandrat klasskillnaderna i samhället. När frågan kommer på tal, okvädar man V med "kommunister" o.d.

Sen ogillar jag Sd:s prat om "svenskhet", som man ju inte kan definiera. Anledningen till det är väl att Sverige är en nation som aldrig har haft en stabil kultur, utan snarare utmärker sig just för sin avsaknad på karaktär.

Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.

Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.

• Missermajser
    Philipsson skrev 2013-12-29 12:24:33 följande:
    Sd har aldrig klandrat klasskillnaderna i samhället. När frågan kommer på tal, okvädar man V med "kommunister" o.d.

Sen ogillar jag Sd:s prat om "svenskhet", som man ju inte kan definiera. Anledningen till det är väl att Sverige är en nation som aldrig har haft en stabil kultur, utan snarare utmärker sig just för sin avsaknad på karaktär.

Inget folk på denna jord är väl så anpassligt och föränderligt som det svenska. Ta bara en sån sak som maten. "Svensson" äter liksom inte husmanskost till när de går ut och äter, utan pizza, sushi och kinamat! Jämför det med t.ex. Italien och Spanien, där man äter ungefär samma rätter nu som för 250 år sen.

Det är väl därför som svenskar är så begeistrade i att resa utomlands, för att "uppleva" andra kulturer, d.v.s. kulturer där det s.a.s. finns en stadig kurs.

Men det är väl rätt typiskt svenskt då man redan för över 1000 år sedan for till ställen som Miklagård och drog med sig massa prylar, smaker. Den anda av konsensus demokrati på tingen som infördes under denna tid pga stridigheter mellan småkungar innan Sverige bildades präglar vår karaktär än i dag.
    Sådana tankegångar och kultursyn har jag tros att jag aldrig varit SDare eller något liknande. 

SD är luddiga i principprogrammet om vinster i välfärden men offentligt har väl sagts att de ställer sig negativt till vinster i välfärden men jag kan ha fel då jag följer inte följer partiets utspel särskilt mycket utanför FL.
  • Naranjos

Apropå svenskhet:

www.nimatown.blogspot.se/2013/12/darfor-finns-det-ett-behov-av-svenskhet.html
  • nihka

Svensk kultur är så stark att man i både Italien, Spanien och övriga världen äter samma mat som hos oss. I Italien är man så tokig i den svenska favoriten varma mackan att man gett den ett inhemskt namn "pizza" Och hur många länder har inte snott det svenska konceptet med pyttipanna av rester för att inte tala om det "amerikanska" smorgasbord?Flört

Jag äter mycket sill och potatis hemma, men beställer det ogärna på restaurang. Varför det liksom??? Jag reser utomlands för att uppleva något annorlunda, men finner det allt svårare (men absolut inte omöjligt) i och med likriktningen i världen.

Klart svensk kultur finns, men den har mixats fram över lång tid och har många influenser och så är det väl för i stort sett alla kulturer. Det är bara vi när vi är långt borta från andra kulturer som ser dem som så "rena" för vi buntar ihop såsom man inte gör på plats. En turist vill ofta till Scandinavia för att uppleva det typiskt skandinaviska - vad nu det är? Man buntar ihop oss på ett sätt vi själva inte gör. I stort sett inga skandinaver kallar sig skandinaver.

Mina tår krullar sig när jag ser en SDare i riksdagen iklädd folkdräkt och det är inte för att jag ogillar folkdräkter utan för att jag upplever att ett osympatiskt parti försöker torgföra sin politik genom att lägga beslag på den svenska kulturen och stöpa om den till något man inte kan dela med andra.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 13:16:21 följande:
    Apropå svenskhet:

www.nimatown.blogspot.se/2013/12/darfor-finns...
    Det tycks vanligare att SDare upplever en nationaliteskris och håller med utlänningar om att vi i högre grad ska lika varandra.

Själv känner jag mig svensk och har inga problem med att identifiera mig med andra svenskar särskilt inte vid högtider som jul som vi firar för att minnas födelsedagen av en man från mellanöstern. Återigen till påsk ska vi samlas för att minnas hans död.

Det förvirrar mig inte det minsta. Jag är svensk och lever i en svensk kultur.
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 13:44:20 följande:
    Mina tår krullar sig när jag ser en 
    Picture or it never happened! ;)
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 14:03:06 följande:
    Picture or it never happened! ;)
    Döp om dig igen - det finns inga svenska apelsiner.
  • Naranjos
    nihka skrev 2013-12-29 14:08:37 följande:
    Döp om dig igen - det finns inga svenska apelsiner.
    Och Naranjos betyder apelsinträd. Visst, jag kan döpa om mig. Funderar på min mammas flicknamn.

Analogt med gällande politiskt korrekt och miljöpartiets uppfattning är väl alla apelsiner svenska så snart de landat på svensk mark och hamnat i butik? Så, hur skall du ha det egentligen?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?