Naranjos skrev 2013-12-26 23:00:36 följande:
Nja, tror att idén med återförstatligande är en bra start. Sen har jag för mig att man har sagt under lång tid att det är de bråkiga eleverna som skall få flytta på sig. Till exempel vid mobbninssituationer så blir det idag oftast offret som måste byta skola vilket sänder fel signaler.
Det råder väl heller inget tvivel om att den stora invandringen från till stora delar underutvecklade länder där många till och med är analfabeter drar ner skolresultaten. En minskad invandring kommer över tid att lösa en stor del av dessa problem.
I mellantiden skulle jag önska att "flummet" försvinner.
Har studerat några skolors värdegrund. Värdegrunden är ofta flummig, men den är lika ofta fylld av mer eller mindre politiska värderingar. Det mesta kan man hålla med om i skolans värdegrunder, men samtidigt är det irriterande att folk skall skriva en på näsan, vad man skall tycka och tänka. Speciellt när det rör saker som faktiskt inte är självklara. Tänker på formuleringar som "alla människors lika värde", prat om socialisering osv.
"De kompetensutvecklingsinsatser som nämns på de fyra skolorna omfattar handledning (i ett fall av kommunens konsultlärare), Växtkraft mål 3 för att åstadkomma en utvecklingsplan för skolan, konflikthantering, stresshantering, ?hälsoskola?, integration/mångfald samt genus i samarbete med kommunens genuspedagog. Utbildning har genomförts i följande metoder: Reparativa dialoger, Aggression Replacement Training (ART)6, The Community Parent Education Program (COPE)."
Ibland känner jag att mina barn inte skall behöva gå i den skola som beskrivs ovan; dagens skola går helt enkelt inte ihop med min värdegrund. I min värld har man matematik, svenska, historia, geografi, språk, lite religion och samhällskunskap samt slöjd och gymnastik och på dessa lektioner arbetar man flitigt och i grupp när så krävs. Ungar som inte sköter sig hamnar i obs-klass och så är det bra med det.
Men så ser inte skolan ut; det är "konflikthantering", "genusövningar", "kompissamtal", "integration", "massage" och allt vad en palestinasjalsflummare kan hitta på.
Så, bort med flummet, tillbaka med ordning och reda. Så här skall det se ut:
Varför ska man bemöta ett inlägg som är avsett att kränka och håna andra?
Vem är palestinasjalskramare? Vad är det för fel att lära sig konflikthantering? Vad är det för fel att lära sig om integration? Varför är det fel att lära sig om genus?
Vilken skola i Sverige har inte de ämnena som du radar upp? Alla måste följa läroplanen.
Varför ska man skuffa undan de som "inte sköter sig"? Allt är inte så svart eller vitt som vissa tror.
Varför är det inte självklart med allas lika värde, vem tycker du att man ska se ner på?
En skola utan socialisering, vad för barn kommer ur den tror du? Det är då barn som inte lärt sig att samarbeta med andra. Om du inte visste det så socialiserar vi människor hela tiden, att undanhålla det från våra barn är inte bara sjukt utan också rent elakt.
Och såklart tar du chansen att beskylla invandrarna, är inte förvånad.
Så, nu fick du ett seriöst svar. Förväntar mig ett seriöst svar tillbaka utan kränkande etiketter på folk.