• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    MovingAround skrev 2013-12-27 23:24:57 följande:
    Det är bittert men det alltid tråkigt att att inse att det inte går att suga av sig själv.
    But never quit trying!
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2013-12-27 22:53:00 följande:
    Du är historielös. Det är inte så länge sedan kristna hade ihjäl kättare på löpande band. Och den här vaniljkristendomen som är kvar i Sverige är knappast representativ för världskristendomen. Vad som behövs för att bekämpa Islam och framförallt vanarterna inom den är utbildning och humanism.
    Varför bekämpa islam?
  • UPPERCASE
    Orcha skrev 2013-12-27 22:59:27 följande:
    Ett gott tips är att be folk läsa på om humanism.
    Vad är det för fel på att älska sin nästa?

Alla dessa pro/con-sd-diskussionerna är jag sååå less på nu.
    Fan ge mig, och alla andra en kram, en skål, ett leende i mörkret säger mer än så mycket annat?

Ja.
    Jag ville ju ha en mysig jul utan sånt här dravel.Obestämd
    Men har någon forcerat dig in i den här tråden? 
    Don't make me use UPPERCASE.
  • Orcha
    UPPERCASE skrev 2013-12-28 03:01:30 följande:
    Men har någon forcerat dig in i den här tråden? 
    Den här diskussionen hålls dessvärre inte endast i den här tråden så jag uttrycker ett missnöje över den generellt.
    Har du problem med det?
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-27 22:49:31 följande:
    * Länder med betydligt lägre invandring har inte mindre kriminalitet. Det finns ingen styrkt korrelation mellan brottslighet och invandring. Sedan är det riktigt att en misslyckad integration och utanförskap överhuvudtaget leder till risk för kriminalitet. Där diskuterar jag gärna vad man kan göra.
    * Nej, självklart har ungdomar som bara varit i Sverige ett par år svårt att nå tillfredsställande skolresultat. Men jag tror på många av dem i alla fall. I SD-retoriken beskrivs de däremot ofta nedsättande som hopplösa analfabeter utan ambitioner.
    * Jag tycker Södertälje arbetat på ett bra och konstruktivt med integrationsfrågor i många år. Jag är inte sosse men har full respekt för Anders Lago och hans synpunkter. Han är ett utmärkt exempel på att man kan vara kritisk till invandrgingspolitik utan att vara rasist eller hänfalla åt fördomar.
    Just det. Och det jag menar är det mest rimliga och uppenbara att göra är att minska invandringen tills dess att de som bor här nu (eller åtminstone en försvarbart stor del av dem) "kommit in i samhället", dvs lärt sig språket hjälpligt och kommit in i arbetslivet. Det ligger inget som helst egenvärde i att ha den mest generösa invandringspolitiken i Europa bara för att. Anpassa därefter inflödet av nya invånare till vad bostadstillgången, arbetsmarknaden och socialförsäkringssystemet klarar av.

Jag menar att man med det synsättet i långa loppet kan hjälpa många fler än med dagens "vi kör tills vi krockar"-taktik. Ger man folk en realistisk möjlighet att snabbare bli en del av samhället kommer det upplevda utanförskapet att minska och folk kommer inte att hinna börja "hata" i samma utsträckning - och det i särklass mest effektiva sättet att uppnå detta är att se till att folk kommer i arbete.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • UPPERCASE
    Orcha skrev 2013-12-28 08:25:58 följande:
    Den här diskussionen hålls dessvärre inte endast i den här tråden så jag uttrycker ett missnöje över den generellt.
    Har du problem med det?
    Jag har inte problem med att att du har svårt att skilja på trådar och trådar nej. Det är snarare ditt problem, jag tror däremot inte du ska gå in i en tråd och tro att du har auktoritet och bestämma vad som ska skrivas på det här forumet enbart för du bestämt vad andra ska göra när de har julledigt. 
  • nihka
    Santa in disguise skrev 2013-12-23 13:20:35 följande:
    Jag har inget rotat förakt från människor ifrån MENA eller bryr mig om hudfärger (islam föraktar jag dock) det handlar helt enkelt om att den här sortens invandring är negativ för Sverige på alla plan man kan tänka sig, det är helt enkelt åsikter grundat utifrån fakta. Det är något du verkligen borde prova, du förespråkar något helt annat och går tvärs emot vad statistiken säger.

Du är per definition alltså Svenskfientlig, det är man om man medvetet skadar sitt land och hyser mer solidaritet med människor på andra sidan jorden än sina egna landsmän.

Gillar du inte rasism? Varför vill du då ha så kraftig invandring då människor från MENA statistiskt sett är extremt rasistiska jämfört med oss nordbor? Ännu ett exempel på hur då bortser ifrån fakta och medvetet vill skapa motsättningar i ditt egna land.

Extremt olika kulturer har aldrig någonsin kunna samverka sida vid sida, det mångkulturella samhället är och förblir en naiv utopi. Det är dags att du slutar grunda dina åsikter på hur du önskade att det var och istället ta hänsyn till hur det faktiskt förhåller sig i verkligheten.

Har du faktafobi?
    Du har sagt: vad som helst utom MENA. Vad som helst = ett djupt rotat förakt och en jävla massa ord som du tror ska maskera ditt djupt rotade förakt. Ditt djupt rotade förakt är lika uppenbart som din oförmåga att behålla ett konto mer än kortare stunder vilket beror på ditt djupt rotade förakt för allt och alla som inte delar ditt djupt rotade förakt.
  • UPPERCASE

Om vi ska vända på debatten ett ögonblick. 

Och anta att SD är nazister i förklädnad... 

Så kan man ha följande historik i bakhuvudet. Hitler dödade ca 12 miljoner människor under hans styre.

Vänsterpartiet då (Som tidigare även kallade sig Kommunisterna) har bla Stalin som förebild som under hans styre dödade ca 20 miljoner. 
    Ska vi sparka ut vänsterpartiet också?

• nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-23 17:50:07 följande:
    Nej, och vad jag påtalade var att kollektivet Sverigedemokrater inte ska tillskrivas egenskaper utifrån åsikterna hos 60-talet uteslutna medlemmar. 

Självklar kan vi ha ett system där politiska partier avgör och censurerar vad som får stå i kommentarfält på olika nätmedier. För min del luktar det dock lite väl mycket USSR.
    Tror du verkligen att vad dessa 60-talet uteslutna gjort och sagt är summan av det hela???
  • nihka

Frågeställningen säger allt: Inte "Hatar folk SD?" utan "Varför hatar folk SD?" Man utgår från att folk hatar SD och vill nu bara att de många orsakerna ska klargöras.  

Svar på tråden Varför hatar folk SD?