• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 14:15:39 följande:
    Det där låter som martyrspåret igen. Jag känner inte alls igen den bilden, det finns massor av seriösa debattörer som diskuterar invandring eller integration utifrån ett kritiskt perspektiv utan att någonsin beskyllas för rasism eller främlingsfientlighet. I den här tråden har tex Anders Lago och Johan Hakelius nämnts. Jag har inte sett en enda kommentar där någon av dem beskyllts för rasism. 

Jag har bara sett att de som på goda grunder kan antas vara rasister eller främlingsfientliga i någon mån beskyllts för detta, men ännu oftare så förbiser man det och tar en saklig diskussion med dem i alla fall. Efter järnrörsfilmen är det ju tex helt klart att ledande företrädare för SD är rasister, sådär uttrycker man sig inte annars, full eller inte. Ändå är det ganska många skribenter som accepterar SD:s mantra att det rör sig om olyckliga undantag och att nolltolerans råder inom partiet...

Hela grejen är så feg. Det är en ganska naturlig instinkt att vara fientligt inställd till de som inte tillhör "flocken". Göteborgare gillar inte Stockholmare, AIK gillar inte Djurgården, klass 6b gillar inte 6a osv. Vet man om det kan man fundera på varför man känner så och aktivt jobba med sina egna tankar och instinkter och förstå att den där flockmentaliteten inte längre behövs för vår överlevnad, tvärtom. Men många försöker istället rationalisera bort sin avoghet istället för att konfrontera den.
    Det är möjligt att det har börjat luckras upp nu, för det stämmer ju som du säger att Hakelius inte har råkat ut för några allvarligare mothugg trots att han antydde kritik mot invandringen (eller ja, jag har i alla fall inte sett några). Däremot har väl Anders Lago, tillsammans med t.ex. kommunalrådet Bo Frank i Växjö, i en del kretsar länge setts som kontroversiell så vitt jag vet vilket är ett utmärkt exempel på det jag menar.

För egen del skiter jag för övrigt i "flockmentalitet" - hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med, det är ansvariga politiker, och den avogheten har jag inte minsta intresse av att rationalisera bort förrän de drar upp sina huvuden ur sanden (detta gäller för övrigt i fler avseenden än invandringen - skolpolitiken comes to mind).
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 15:26:42 följande:
    Det är möjligt att det har börjat luckras upp nu, för det stämmer ju som du säger att Hakelius inte har råkat ut för några allvarligare mothugg trots att han antydde kritik mot invandringen (eller ja, jag har i alla fall inte sett några). Däremot har väl Anders Lago, tillsammans med t.ex. kommunalrådet Bo Frank i Växjö, i en del kretsar länge setts som kontroversiell så vitt jag vet vilket är ett utmärkt exempel på det jag menar.

För egen del skiter jag för övrigt i "flockmentalitet" - hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med, det är ansvariga politiker, och den avogheten har jag inte minsta intresse av att rationalisera bort förrän de drar upp sina huvuden ur sanden (detta gäller för övrigt i fler avseenden än invandringen - skolpolitiken comes to mind).
    Att ha åsikter innebär att man blir kontroversiell - det är väldigt långt ifrån att allmänt bli beskylld för att vara rasist eller främlingsfientlig.

Jag vet inte vilka politker du talar om - det är ju flera gånger bekräftat och diskuterat att det finns stora problem med integrationen av invandrare och flyktingar. Att 90% av Sveriges befolkning och politiker inte håller med om SD:s agenda betyder inte att de sticker huvudet i sanden.

Efter alla dessa spaltkilometer text på FL saknar jag dock ett enda inlägg från någon SD-sympatisör om hur integrationen av invandrare ska förbättras. Liksom i den offentliga retoriken ser jag endast antingen rent rasistiska uttalanden med enda syfte att diskreditera grupper av viss etnicitet eller massiv kritik mot invandrings- och integrationspolitiken baserad på felaktiga fakta eller på en väldigt bristfällig analys. För att vara ett parti som till synes lägger minst 90% av sin intellektuella förmåga (nåja) på invandringspolitiken har man uppenbarligen väldigt lite att komma med utöver att man vill minska invandringen. 
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • UPPERCASE
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 15:26:42 följande:
    hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med..
    Don't make me use UPPERCASE.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 14:36:12 följande:
    När anser du dig prata flytande Svenska? Är det efter du kan dikta som Karin Boye eller när du kan hålla normala samtal?
    Jag ser inga som helst svårigheter med språktester.

Vad är problemet med att de som tänker bosätta sig i Sverige lever på uppehållstillstånd tills de lärt sig Svenska?

Ska vi ha samma krav för svenskar? När anser du dig skriva tillräckligt bra "Svenska" för att klara ett språktest? 

Nu handlar det inte om att kunna dikta utan att veta hur man skriver sitt lands språk - svenska = basic, del 1a på det tilltänkta provet tycker jag.

Du ser ju inga som helst svårigheter med språktester. Det gör inte jag heller. Jag skulle underkänna din skriftliga svenska för att inte tala om en snubbe som deltar i denna tråd vars inlägg jag hackar mig i genom och ändå oftast bara förstår en bråkkdel av. Eller vad ska man kunna för att bli godkänd på ett språktest?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 15:48:01 följande:
    Att ha åsikter innebär att man blir kontroversiell - det är väldigt långt ifrån att allmänt bli beskylld för att vara rasist eller främlingsfientlig.

Jag vet inte vilka politker du talar om - det är ju flera gånger bekräftat och diskuterat att det finns stora problem med integrationen av invandrare och flyktingar. Att 90% av Sveriges befolkning och politiker inte håller med om SD:s agenda betyder inte att de sticker huvudet i sanden.

Efter alla dessa spaltkilometer text på FL saknar jag dock ett enda inlägg från någon SD-sympatisör om hur integrationen av invandrare ska förbättras. Liksom i den offentliga retoriken ser jag endast antingen rent rasistiska uttalanden med enda syfte att diskreditera grupper av viss etnicitet eller massiv kritik mot invandrings- och integrationspolitiken baserad på felaktiga fakta eller på en väldigt bristfällig analys. För att vara ett parti som till synes lägger minst 90% av sin intellektuella förmåga (nåja) på invandringspolitiken har man uppenbarligen väldigt lite att komma med utöver att man vill minska invandringen. 
    Jag tror helt enkelt inte det går att lösa integrationsproblemen på ett tillfredsställande sätt om man samtidigt ska måsta bibehålla eller till och med öka den nuvarande invandringen.

Detta sagt helt utan att misskreditera grupper av invandrare - situationen är som den är och det enda hållbara, hävdar jag, är att fokusera på integration av dem som redan finns här samtidigt som man skärper kraven på nyanlända och låter samhället och infrastrukturen komma ikapp sig självt. När det sedan finns meningsfull sysselsättning (i nuet, inte 10-15 år fram i tiden vilket annars brukar vara mångas favoritargument för att fortsätta fylla på de segregerade förorterna med fler och fler och fler) kan vi lätta på restriktionerna för invandring igen.
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-30 16:02:19 följande:
    Ska vi ha samma krav för svenskar? När anser du dig skriva tillräckligt bra "Svenska" för att klara ett språktest? 

Nu handlar det inte om att kunna dikta utan att veta hur man skriver sitt lands språk - svenska = basic, del 1a på det tilltänkta provet tycker jag.

Du ser ju inga som helst svårigheter med språktester. Det gör inte jag heller. Jag skulle underkänna din skriftliga svenska för att inte tala om en snubbe som deltar i denna tråd vars inlägg jag hackar mig i genom och ändå oftast bara förstår en bråkkdel av. Eller vad ska man kunna för att bli godkänd på ett språktest?
    Kortfattat: Det säger mer om din intelligens än om inläggsförfattarna.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:07:41 följande:
    Jag tror helt enkelt inte det går att lösa integrationsproblemen på ett tillfredsställande sätt om man samtidigt ska måsta bibehålla eller till och med öka den nuvarande invandringen.

Detta sagt helt utan att misskreditera grupper av invandrare - situationen är som den är och det enda hållbara, hävdar jag, är att fokusera på integration av dem som redan finns här samtidigt som man skärper kraven på nyanlända och låter samhället och infrastrukturen komma ikapp sig självt. När det sedan finns meningsfull sysselsättning (i nuet, inte 10-15 år fram i tiden vilket annars brukar vara mångas favoritargument för att fortsätta fylla på de segregerade förorterna med fler och fler och fler) kan vi lätta på restriktionerna för invandring igen.
    OK, låt oss säga att du får som du vill, invandringen begränsas från 2014 till 0. Hur löser du nu integrationsproblemen?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 16:17:45 följande:
    OK, låt oss säga att du får som du vill, invandringen begränsas från 2014 till 0. Hur löser du nu integrationsproblemen?
    Jag har inte pratat om att minska invandringen till noll.

Däremot menar jag att det säger sig självt att gruppen "invandrare i utanförskap" inte bör växa med samma takt som i dag om man inte fyller på den nedifrån i högre takt än folk avancerar ur den på andra sidan.
  • effemgea

Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter.

Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.

Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.
  • UPPERCASE

Det är fantastiskt kul att se vissa här som lägger sin själ i att skriva skitsnack och tror de förändrar opinionen pga detta.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?