• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:40:08 följande:
    Ironin är snarare att du är för dum att förstå innebörden i vissa saker. 

Sen förstår jag verkligen inte vad du får idén om att det skulle ställas högre krav på invandrare vad det gäller språkfärdigheter. 
    Har du verkligen inget mer intelligent att komma med? 
    Men om du tycker jag är så dum förstår jag inte alls varför du diskuterar med mig - men jag är väl för dum för att förstå det Glad

Då ska jag förklara för dig som till skillnad från mig är så smart.

Du anser att språktest är både bra och enkelt och jag visade med dig själv och din språkförmåga ett litet prov på varför det inte alls är bara så enkelt. Kan vi exempelvis godkänna någon som inte kan skriva vårt lands språk korrekt  - alltså ordet "svenska". Vi pratar om ett språktest som skulle kunna stjälpa för någon som i övrigt uppfyller kraven för att bli svensk medborgare.

Jag anser att det inte alls är så enkelt utan kräver en hel del eftertanke. Och om vi kräver att man kan det av invandrare blir det lite märkligt att inte kräva det av infödda svenskar? Sedan var detta bara ett exempel för att jogga igång tanken i den riktningen. 

• UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-31 13:05:17 följande:
    Men om du tycker jag är så dum förstår jag inte alls varför du diskuterar med mig - men jag är väl för dum för att förstå det Glad

Då ska jag förklara för dig som till skillnad från mig är så smart.

Du anser att språktest är både bra och enkelt och jag visade med dig själv och din språkförmåga ett litet prov på varför det inte alls är bara så enkelt. Kan vi exempelvis godkänna någon som inte kan skriva vårt lands språk korrekt  - alltså ordet "svenska". Vi pratar om ett språktest som skulle kunna stjälpa för någon som i övrigt uppfyller kraven för att bli svensk medborgare.

Jag anser att det inte alls är så enkelt utan kräver en hel del eftertanke. Och om vi kräver att man kan det av invandrare blir det lite märkligt att inte kräva det av infödda svenskar? Sedan var detta bara ett exempel för att jogga igång tanken i den riktningen. 

Jag anser det är hövligt att svara på tilltal oavsett min bedömning av personen. 

Du har inte visat någonting. Du har enbart skrivit ungefär; med din svenska borde du inte ha svenskt medborgarskap i så fall.
    Vilket är i bästafall löjligt, men det är väl oandrasidan inget nytt med dina inlägg.

Jag frågar återigen vilka infödda svenskar skulle inte klara språkförståelsen? Är du verkligen så djävla löjlig?
    Don't make me use UPPERCASE.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:45:40 följande:
    Man kan ju börja med att korrigera och påvisa var felen ligger. Sen om du anser att min Svenska inte är tillräckligt bra, fine jag kan vara utan medborgarskap. Men jättebra att du har den attityden jag ska föreslå att vi anställer dig när vi inför språkkrav. SD har ju inte ens lagt fram det förslaget utan det kommer ju från partier som redan finns i riksdagen, RASISTpartier enligt dig antar jag.
    Varför det? Det hjälper exempelvis inte ett dugg att korrigera och påvisa var felen ligger om man fortsätter att skriva "Svenska".

Nu tror ju jag att språktest inte kommer att ge någon större effekt förutom vad det gäller kostnad - alltså dyr, men det verkar vara en idé som många gillar och i bl a USA har man godkänt språktest som krav för medborgarskap så då tycker jag vi kan prova och utvärdera. Nej, jag tycker inte FP är ett rasistparti.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:55:09 följande:
    Det var så jag fick reda på sidan och hittils har jag inte hittat något "främlingsfientligt" i deras artiklar även om nyhetsutbudet selektivt till 99% handlar om just sådant invandrare gjort.

Nej, inte alls, inget "främlingsfientligt" där (asgarv bara där) utan handlar bara 99% om sådant invandrare gjort.

Avpixlat är alltså en "intressesajt" om invandrare - fast bara om det dåliga de gjort och det dåliga man antar de gjort.

Vad tycker du om en likadan "intressesajt" om SDare där 99% av artiklarna handlar på liknande vis om vad SDare gjort och antas ha gjort? Hmmm?
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-31 13:18:15 följande:
    Varför det? Det hjälper exempelvis inte ett dugg att korrigera och påvisa var felen ligger om man fortsätter att skriva "Svenska".

Nu tror ju jag att språktest inte kommer att ge någon större effekt förutom vad det gäller kostnad - alltså dyr, men det verkar vara en idé som många gillar och i bl a USA har man godkänt språktest som krav för medborgarskap så då tycker jag vi kan prova och utvärdera. Nej, jag tycker inte FP är ett rasistparti.

Nehej? Så för att jag skriver Svenska med stor bokstav skulle jag bli underkänd på språktestet? (Att det sedan är stavningskontrollen på datorn som ändrar detta och jag inte orkar bry mig är en annansak)

Du är ju så löjlig att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Och sen eftersom du inte inser det själv. "infödda Svenskar" har rättigheter och är redan Svenskamedborgare. Muhammed och Ali däremot har ingen som helst rättighet att vara här innan de är accepterade medborgare så infödda Svenskar har där med ingen anledning att genomgå något a
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-31 13:18:15 följande:

Nehej? Så för att jag skriver Svenska med stor bokstav skulle jag bli underkänd på språktestet? (Att det sedan är stavningskontrollen på datorn som ändrar detta och jag inte orkar bry mig är en annansak)

Du är ju så löjlig att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Och sen eftersom du inte inser det själv. "infödda Svenskar" har rättigheter och är redan Svenskamedborgare. Muhammed och Ali däremot har ingen som helst rättighet att vara här innan de är accepterade medborgare så infödda Existerande medborgare har där med ingen anledning att genomgå något språktest oavsett bakgrund.
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-31 13:31:48 följande:
    Nej, inte alls, inget "främlingsfientligt" där (asgarv bara där) utan handlar bara 99% om sådant invandrare gjort.

Avpixlat är alltså en "intressesajt" om invandrare - fast bara om det dåliga de gjort och det dåliga man antar de gjort.

Vad tycker du om en likadan "intressesajt" om SDare där 99% av artiklarna handlar på liknande vis om vad SDare gjort och antas ha gjort? Hmmm?

Jaha du har bevisat att din intelligens är på ett barnsnivå nu.

Jag kommer ignorera dig.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:55:09 följande:
    Håller helt med dig, dessutom hade inte ens en 10 del av alla Svenskar känt till Avpixlat om inte det varit för att Aftonbladet och div kvällstidningar haft hårdbevakning och hängt där. Det var så jag fick reda på sidan och hittils har jag inte hittat något "främlingsfientligt" i deras artiklar även om nyhetsutbudet selektivt till 99% handlar om just sådant invandrare gjort.

Allra mest blev jag faktiskt irriterad över alla som spydde skit och sa sig skämmas över att bo i Sverige när nyheten om att en man och hans barn blev misshandlade av ett gäng i Malmö, att det var ett invandrargäng som utfört dådet skrevs inte ett ord om i konventionella tidningen. Det var först jag såg det på avpixlat man började fundera och det var inte svårt att hitta "sanningen" i danska tidningar, som tillskillnad från Svenska uppenbarligen inte utför samma censur.

I svenska tidningar kan man läsa på svenska språket om vad människor i bl a Sverige gör. Möjligen får man veta kön och ålder och om det är relevant för ämnet vilken befattning personen innehar. Det är inte censur att utelämna personens nationalitet om det inte är relevant för ämnet.

Hela idén att nationalitet hela tiden är den centrala frågan i alla frågor är ju vad SDs politik handlar om och även det som ligger till grund för dina tankar om vad "sanning" är.

• Philipsson
    themia skrev 2013-12-31 12:30:42 följande:
    Det där luktar fördomar lång väg, och antyder att vissa invandrade är för dumma för att inse att de behöver kunna språket.
    Nej, inte fördomar, utan raka motsatsen, d.v.s. empiri, erfarenhet. Det är vedertagna fakta bland människor som har varit verksamma inom SFI, som jag själv t.ex.

Det handlar inte om "dumhet" utan om traditioner/socio-ekonomi. Samma sak som att barn med högskoleutbildade föräldrar har större framgångar i skolan. Skulle det också vara en fördom, menar du?
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 21:25:54 följande:

Andra påstår att tex jag inte borde ha Svenskt medborgarskap för min svenska är otillräcklig detta av anledning att jag anser att krav på att behärska språket borde definitivt vara ett kriterium för att bli Svenskmedborgare. 
    Tala om vem som har sagt så så ska jag säga till vederbörande på skarpen!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?