• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 14:04:18 följande:
    Det skulle underlätta om du inte använde dig av en egen begreppsapparat när du diskuterar med andra, risken är ju annars uppenbar att du såväl missförstår som känner dig missförstådd.

Det finns ingen motsättning mellan integration och mångkultur - jag anar att du inte förstått skillnaden mellan assimilering och integration.

Jag förespråkar alltså inte assimilation utan integration och anser att samhället är uppbyggd av en mängd subkulturer som är integrerade med varandra.

Vad gäller språktest och min inställning så är det samma där, du har inte läst ordentligt eller inte förstått. Jag orkar inte kolla vad jag skrev just nu, men jag är säker på att jag skrev något i stol med "skulle kunna vara ett led i i att fylla medborgarskapet med mer innehåll. Om du undersöker frasen "skulle kunna vara" kommer du så småningom att förstå att den kan användas för att markera osäkerhet. Jag vet inte om ett språkkrav är bra eller dåligt, kanske främst för att jag inte vet om det är nödvändigt att försöka skapa mer innehåll i begreppet svenskt medborgarskap. Men om det skulle vara bra, så handlar det ju om integration och samhörighetskänsla.
    Jag tror du måste läsa på litet först för att förstå vad jag menar. Eller det kanske inte är intressant för dig, att läsa på.

Anser du eller anser du inte att det ska vara ett villkor för flyktinginvandrare som kommer till Sverige, att de studerar svenska för att få s.k. försörjningsstöd (så är det de facto idag).

Kan du svara på denna enkla fråga.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 13:36:23 följande:

Nehej? Så för att jag skriver Svenska med stor bokstav skulle jag bli underkänd på språktestet? (Att det sedan är stavningskontrollen på datorn som ändrar detta och jag inte orkar bry mig är en annansak)
    Du är ju så löjlig att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Och sen eftersom du inte inser det själv. "infödda Svenskar" har rättigheter och är redan Svenskamedborgare. Muhammed och Ali däremot har ingen som helst rättighet att vara här innan de är accepterade medborgare så infödda Svenskar har där med ingen anledning att genomgå något a
    Jag ser det. Din stavningskontroll har börjat spela upp å det värsta sedan frågan togs upp. *ASG* Jag föreslår skratta. Man får roligare då.

Jo, jag inser att svenskar har rättigheter. Min fråga var ska vi ställa högre språkliga krav på invandrare än på svenskar? Det finns ju folk som medverkar i tråden som emellanåt skriver så illa att det inte går att förstå vad det står. Ska det också få gälla som baslinje för invandrare? Att man förstår lite grann av vad de skriver? 
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 13:38:30 följande:

Jaha du har bevisat att din intelligens är på ett barnsnivå nu.
    Jag kommer ignorera dig.
    Min fråga är helt befogad. Du påstod att Avpixlats artiklar inte är främlingsfientliga men att 99% av dem handlar om invandrare. Mitt svar löd:

Avpixlat är alltså en "intressesajt" om invandrare - fast bara om det dåliga de gjort och det dåliga man antar de gjort.

Vad tycker du om en likadan "intressesajt" om SDare där 99% av artiklarna handlar på liknande vis om vad SDare gjort och antas ha gjort? Hmmm?

Min intelligens är ett kärt ämne för dig som du ofta återkommer till. Vänligen avhåll dig från kommentarer om min intellektuella kapacitet såsom jag inte tar upp din eller andras.

Det säger du varje gång du bli sur Foten i munnen
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 14:32:27 följande:
    Jag tror du måste läsa på litet först för att förstå vad jag menar. Eller det kanske inte är intressant för dig, att läsa på.

Anser du eller anser du inte att det ska vara ett villkor för flyktinginvandrare som kommer till Sverige, att de studerar svenska för att få s.k. försörjningsstöd (så är det de facto idag).

Kan du svara på denna enkla fråga.
    Nej, det kan jag inte. Jag anser inte att man måste ha en åsikt i varje fråga - att jag kom in på språkkrav berodde på att Chazz tog upp det gamla FP-kravet om språkkrav ism medborgarskap till diskussion.

Man varken kan eller bör  ha en bestämd uppfattning i varje fråga, men utan att vara insatt tycker jag väl att det verkar som ett rimligt krav. Vilka är dina argument mot dagens system?

Men på något vis har jag fått en bestämd uppfattning att du fåfängt kämpar för att påvisa att alla partier i riksdagen i nuläget är för en begränsad invandring - att dagens system i sig begränsar invandringen - och att man inte kan klassa SD som främlingsfientligt för att partiet vill begränsa invandringen.

Ur mitt perspektiv gör du då tankefelet att du målar upp en bild av hur folk uppfattar SD och därefter går till angrepp mot din egen bild. Problemet är att få om ens någon klassar SD som främlingsfientligt för att de vill begränsa invandringen, det är ett epitet de förtjänar av helt andra skäl.
  • sjuttiofemman

Här är en lista på årets fadäser producerade av Sd, det är en lång lista kan jag intyga:

wp.me/p2oCcR-3gG

Borde vara tillräckligt för att skratta hela vägen till vallokalen och sen rösta på något annat.

• Digestive
    sjuttiofemman skrev 2013-12-31 14:57:47 följande:
    Här är en lista på årets fadäser producerade av Sd, det är en lång lista kan jag intyga:
    wp.me/p2oCcR-3gG

Borde vara tillräckligt för att skratta hela vägen till vallokalen och sen rösta på något annat.

Fantastiskt!!
  • Digestive
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 14:13:08 följande:
    Gott nytt år på er. Jag återkommer troligen i diskussionen efter nyår.

Gott nytt år!!
  • hajna
    Philipsson skrev 2013-12-31 14:25:06 följande:
    Utifrån det perspektivet bör ju du då tycka att svenskundervisningen bland invandrare, ska vara frivillig. Om du vill vara koherent, menar jag.
    Oroa dig inte för hur koherent jag är, det har jag hyfsad koll på. 

Oroa dig mer för dina fantasier om nationalism. När kom det någonsin något gott ur nationalismen?
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 14:52:52 följande:
    Nej, det kan jag inte. Jag anser inte att man måste ha en åsikt i varje fråga - att jag kom in på språkkrav berodde på att Chazz tog upp det gamla FP-kravet om språkkrav ism medborgarskap till diskussion.

Man varken kan eller bör  ha en bestämd uppfattning i varje fråga, men utan att vara insatt tycker jag väl att det verkar som ett rimligt krav.
    Men då är du ju för integration. Det kan du liksom inte komma ifrån. Man kan liksom inte avstå från att ha synpunkter i frågor som rör denna problematik; då flyr man ju frågeställningarna, gör dem enklare än vad de är.

Jag är för integration och för mig är det inget problem alls att svenskundervisning är ett obligatorium. Däremot är jag emot stimulering av mångkulturalism med politiska medel.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?