• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Missermajser skrev 2014-01-01 10:55:17 följande:
    Frågan är om det längre går att skapa någon rätt för svenska medborgare på arbetsmarknaden då bolagen de eventuellt ska arbeta för är internationella. Arbetsmarknaden samt produktionen är ju egentligen internationell och då finns ju egentligen inget som binder samman nationalstaternas befolkning mer än abstrakta konstruktioner i form av kultur och traditioner som skriker i sina sista dödsryckningar. Det framtida kittet för folk lär inte vara detta utan mer primära och akuta behov.

Nationalstatens ekonomi är beroende av en produktion samt det nya tjänstesamhället som någon ska efterfråga....

De viktigaste förändringarna bort från nationalstatens makt och inflytande är redan genomförda men den tillåts inte ta för för starkt uttryck då för plötsliga effekter skapar för mycket oro.

Vill ni nationalister in i regerings och/eller riksdagsposition så gör ni egentligen inte det i landets tjänst utan som underlydande av de krafter där ALLT finansieras.
    Länderna är inget annat än åkrar som då och då ligger i träda medan storbönderna far runt och skördar dem.
    Du och dina Allians-gelikar här på forumet, försvarar kapitalets hegemoni, bankväldet, imperialism och med detta också imperialistiska krig.

Det är däri kampen består. EU-institutionerna, där den verkliga makten finns, befolkas av kapitalets tjänstehjon.

I grunden handlar det alltså om klasskamp. Problemet dock, är att Europas vänster inte har begripit detta.Om denna utveckling fortsätter, kommer medborgarna att sakna fosterland, civilrätt, trygghet, arbetsrätt, socialförsäkingar, allmänna sjukförsäkringar.

Jag tror att vi inom 25 år har ett europeiskt inbördeskrig. Oppositionen gentemot kapitalets hegemoni har nu börjat gruppera sig, att organisera sig politiskt.

• Naranjos
    Philipsson skrev 2014-01-02 00:49:49 följande:
    Du måste vara den osakligaste debattören på forumet. Inte ett enda sakligt inlägg, utan bara okvädingsord mot Sd, tagna från luften.
    Nämligen!
  • hajna
    Philipsson skrev 2014-01-01 08:36:06 följande:
    Nationalstaterna skapades utifrån det nationalistiska perspektivet och franska revolutionen var en nationalistisk (jakobinsk) revolution, och den gav oss civilrätten t.ex. Saltsjöbadsavtalet var också det nationalistiskt. Det handlade bl.a. om att stärka de SVENSKA medborgarnas rätt på arbetsmarknaden.

Du kanske vill tillbaka till medeltiden?

Det är ju det EU handlar om. Om att ta makten från nationalstaterna och flytta den till det kapitalistiska EU, om att avskaffa centrala avtal. Den fria rörligheten är ju bara kapitalets frihet att utnyttja arbetskraften, och att avskaffa dennas rättigheter.
    Det kan förstås vara svårt det här att hålla isär de olika betydelserna av nation och i vilken mening SD är nationalister.

Du har ju tydligen inte lyckats med det. Den mening i vilken SD är nationalister är den som i Wikipedia beskrivs så här: 

"Vissa  nationalister kopplar även samman begreppen nation och folk. I dessa fall kan nationalismen få inslag av rasism och främlingsfientlighet. Genom att koppla rättigheter och skyldigheter till idén om folket snarare än till individen går denna typ av nationalism på tvärs med liberalismenmarxismenrättsstaten, humanismen och de mänskliga rättigheterna."

Att det är i just den här meningen SD är nationalister är uppenbart från deras egna texter. Men det har antagligen lurat ganska många som trott att det var den andra betydelsen, den som du är inne på.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:32:13 följande:
    Jag har inte pratat om att minska invandringen till noll.

Däremot menar jag att det säger sig självt att gruppen "invandrare i utanförskap" inte bör växa med samma takt som i dag om man inte fyller på den nedifrån i högre takt än folk avancerar ur den på andra sidan.
    Men du undviker frågan så jag ställer den igen. Låt oss anta att du får som du vill, vi tar in precis så många invandrare/flyktingar som du önskar, låt det vara 0, 100 eller 10 000.

Men sen då, eftersom du är så engagerad i fråga om invandring och integration, vilka är dina idéer för att förbättra integrationen av invandrare? Idag är väl nettoinvandringen ca 0.5% så det är ju knappast antalet nyanlända utlandsfödda som är ett problem utan integrationen av de som redan är här. Vad har du (och ni andra invandringsmotståndare) för förslag?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Philipsson

Du skrev: "När kom det någonsin något gott ur nationalismen?"

I inlägg #2294 bevisade jag hur mycket gott nationalismen har givit Europa under historien.

Och nu, när du har fått på moppen, börjar du vända och vrida på nationalist-begreppet för att komma ur den knipa du har försatt dig i. Pinsamt, är ordet.

• Philipsson
    hajna skrev 2014-01-02 03:37:16 följande:
    Du har ju tydligen inte lyckats med det. Den mening i vilken SD är nationalister är den som i Wikipedia beskrivs så här: 

"Vissa  nationalister kopplar även samman begreppen nation och folk. I dessa fall kan nationalismen få inslag av rasism och främlingsfientlighet. Genom att koppla rättigheter och skyldigheter till idén om folket snarare än till individen går denna typ av nationalism på tvärs med liberalismenmarxismenrättsstaten, humanismen och de mänskliga rättigheterna."

Att det är i just den här meningen SD är nationalister är uppenbart från deras egna texter.
    För det första är det oseriöst att använda sig av Wikipedia i detta sammanhang. "Nationalism" som politiskt begrepp kräver en diskussion som ett uppslagsverk - möjligen undantaget Larousse -, omöjligen kan reda ut, och i synnerhet inte ett uppslagsverk som saknar offentlig upphovsman.
    hajna skrev 2014-01-02 03:37:16 följande:
    Att det är i just den här meningen SD är nationalister är uppenbart från deras egna texter.
    För det andra: Varför postulerar du då istället för att bevisa? Om du påstår detta så är det ju upp till dig att bevisa att så faktiskt är fallet. Och då skulle det inte räcka med att den och den sverigedemokraten har skrivit något rasistiskt på ett nätforum, eftersom ju alla partier består av medlemmar som begår och häver ur sig dumheter till och från (det kan knappast ha undgått dig), utan att partiet som sådant står för den syn du påstår att det gör.
  • overdose
    sjuttiofemman skrev 2013-12-31 20:53:22 följande:

Det är inte de människor som flyr som är skulden till att de inte kan bo kvar, märklig inställning.
    Men avregistrera dig du, antar att du stannar på avpixlat där ingen säger emot dig.
    Vi människor har ett personligt ansvar. Att man väljer att fly handlar inte så mycket om att man inte kan, som att man inte vill - bo kvar.

De allra flesta som kommer hit är ekonomiska invandrare. Det visas ju också av att många av dem  inte alls är några sorts proletärer eller daglönare i sina hemländer.

• Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-02 12:40:44 följande:
    För det första är det oseriöst att använda sig av Wikipedia i detta sammanhang. "Nationalism" som politiskt begrepp kräver en diskussion som ett uppslagsverk - möjligen undantaget Larousse -, omöjligen kan reda ut, och i synnerhet inte ett uppslagsverk som saknar offentlig upphovsman.
    Off topic men det där är fel. Wikipedia har gång på gång visat sig vara ett utmärkt och pålitligt informationsmedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Reliability_of_Wikipedia 
  • overdose
    sjuttiofemman skrev 2014-01-01 13:44:04 följande:

Så det finns inte en enda somalier eller afghan som har högre kompetens?
    Är du medveten om rasismen i ditt inlägg?
    Du är helt ute och cyklar, att någon säger, lägga krutet på, är inte detsamma som att någon säger att det inte finns någon enda individ som kan göra Sverige rikare och lyckligare.

• Ermenegildo
    overdose skrev 2014-01-02 13:26:27 följande:
    Vi människor har ett personligt ansvar. Att man väljer att fly handlar inte så mycket om att man inte kan, som att man inte vill - bo kvar.

De allra flesta som kommer hit är ekonomiska invandrare. Det visas ju också av att många av dem  inte alls är några sorts proletärer eller daglönare i sina hemländer.

Har du några källor på dessa ganska anmärkningsvärda påståenden? Du menar exempelvis att de miljoner som nu flyr från Syrien och bosätter sig i tältläger och varav ett fåtal lyckas ta sig till Sverige, gör det för att de vill få det bättre materiellt?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?