• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • hajna

Min inställning till SD skulle jag inte beskriva som hat, precis.

Det handlar mer om förundran och medömkan.

• Digestive
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 04:31:44 följande:
    Vad är detta? Och hur skiljer det sig från de som påstår motsatsen, har de bevis och täckande underlag för sina påståenden? 

Ingen vet någonsin vad de får för en röst på något parti, vallöften är notoriska kända att brytas men man har ofta en aning om ungefärlig politik som kommer tillämpas. 
    Inget parti har heller veto i någon fråga som för att förslag ska röstas igenom så behöver man överhängande stöd från flera partier vilket än mindre minskar anledningen att tro att gaskammare slås upp.
    Vad påstår då de övriga partierna om invandring och invandrare?

Partiprofil och vallöften, inte riktigt samma sak. Bland de andra partierna så går det att ana sig till vilka vallöften som riskerar att brytas, tack vare den solida partiprofilen i övrigt; hur ser det då ut i fallet Sverigedemokraterna? De andra partierna har funktionella skuggbudgetar och sitter inte och hittar på en möjlig framtid; hur ser det då ut i fallet Sverigedemokraterna?

Tror att få oroar sig för gaskammare, utan snarare oroar sig för hur deras vänner och bekanta kommer att behandlas och hanteras i kommuner där Sverigedemokraterna har ett starkt inflytande. Om familjelivs politiskt aktiva skribent (SD) skulle få ordentligt inflytande i kommunen, där denna jobbar idag, så skulle vissa somaliska föräldrar (med en IQ omkring 65) föreslås vård på anstalter för mentalt handikappade och få barnvårdnaden upphävd.

Sådana influenser har partiet på kommunnivå och det efter massvis med utvisningar ur partiet - lite som att potatisen skulle se finare ut ju längre ner det grävs i säcken. Bådar verkligen gott! Obestämd
  • UPPERCASE
    Digestive skrev 2013-12-31 06:52:23 följande:
    Vad påstår då de övriga partierna om invandring och invandrare?

Partiprofil och vallöften, inte riktigt samma sak. Bland de andra partierna så går det att ana sig till vilka vallöften som riskerar att brytas, tack vare den solida partiprofilen i övrigt; hur ser det då ut i fallet Sverigedemokraterna? De andra partierna har funktionella skuggbudgetar och sitter inte och hittar på en möjlig framtid; hur ser det då ut i fallet Sverigedemokraterna?

Tror att få oroar sig för gaskammare, utan snarare oroar sig för hur deras vänner och bekanta kommer att behandlas och hanteras i kommuner där Sverigedemokraterna har ett starkt inflytande. Om familjelivs politiskt aktiva skribent (SD) skulle få ordentligt inflytande i kommunen, där denna jobbar idag, så skulle vissa somaliska föräldrar (med en IQ omkring 65) föreslås vård på anstalter för mentalt handikappade och få barnvårdnaden upphävd.

Sådana influenser har partiet på kommunnivå och det efter massvis med utvisningar ur partiet - lite som att potatisen skulle se finare ut ju längre ner det grävs i säcken. Bådar verkligen gott! Obestämd
    1. Uppenbarligen påstår de ju implicit totalt raka motsatsen. 

2. Vad har partiprofil med saken att göra?

3. Skitsnack. 

4. Återigen skitsnack.

5. Det enda jag tycker det grävs i är fantasin. 
    Don't make me use UPPERCASE.
  • Digestive
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 06:56:16 följande:
    1. Uppenbarligen påstår de ju implicit totalt raka motsatsen. 

2. Vad har partiprofil med saken att göra?

3. Skitsnack. 

4. Återigen skitsnack.

5. Det enda jag tycker det grävs i är fantasin. 
    1. Till vad? Något exempel har inte nämnts härifrån.

2. I Sverigedemokraternas fall? Uppenbarligen ingenting, ett politiskt kinderägg.

3 och 4. Angående vilket "skitsnack"? Omtalad politiker existerar och följer med i rösten på Sverigedemokraterna, tillsammans med bottenskrapet av Jimmie Åkessons potatissäck. Fast det såklart, Sverigedemokraterna kanske hade strategin att välja ut de sämsta allra först och som representanter på kommunnivå och i övriga partiposter av aktuellt slag?

5. Ja, Sverigedemokraterna lämnar rätt mycket uppe för just fantasin, korrekt noterat. Dock inte att likna med en smakfullt uppklädd människa, utan snarare som en smakfullt uppklädd människa som gör allt annat än något smakfullt i praktiken.
  • effemgea
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 00:30:24 följande:
    Jag förstår mycket väl och det är en markant skillnad på AFA och tre idioter som går och provocerar på stan. 
    Först och främst min personliga uppfattning; Vänsterpartiet har klara kopplingar till AFA, de brukar dessutom få demonstrera i vänsterns tåg.
    Ungdomsledaren för vänsterpartiet blev avsatt för han ställde sig bakom dessa.

Var har du sett några "järnrörsslödder" på FL? Är du så inskränkt att du drar alla över en kam? Dessutom är det ingen vad jag vet som ens påstått sig ha någon som helst koppling till SD här annan än att de tänker rösta på detta parti nästa val.

Var har SD någon analys som säger att AFA tillhör någon av partierna, denna vill jag gärna se.
    FL är ju bara ett diskussionsforum, men det är här vi befinner oss så man kan utan att det blir alltför fel göra FL till måttstock för FL:s sverigedemokrater.

Det finns ett par SD-kluster (personer som skriver med fler än ett alias och/eller ständigt återkommer med nya alias efter att de blivit bannade) som skriver här som får järnrörsligans åsikter att framstå som rätt harmlösa.

Jag har numera slutat förvåna mig över att i princip ingen  annan sverigedemokrat någonsin har sagt ifrån gentemot dessa. Nu finns det ju lyckligtvis rätt många pk-ister som i stället väljer att markera mot dessa personer - och som skulle markera mot antidemokratiska och våldsbejakande extremism även från vänster om det hade förekommit någon sådan.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 01:39:02 följande:
    Språktest är inget annat än fascism. De som förespråkar språktester för medborgarskap är, möjligen omedvetet, fascister.

Sånt där löser ju arbetsmarknaden av sig själv. Om nån vill anställa en icke-svensktalande person på sitt företag så är väl det upp till honom eller henne. Och när det gäller kompetens för arbete inom offentlig sektor så kan man naturligtvis inte komma på tal om man saknar svenskan.

"Ju fler lagar, desto svagare stat", som det gamla latinska talesättet lyder.

Knäckfrågan är ju hur stor invandring vi ska ha i Sverige. Du verkar ha missförstått allting.

Jag tror att du gått lite vilse här.  Medborgarskap är inget krav för anställning och kommer heller aldrig att bli detta.

Knäckfrågan är inte hur stor invandringen är utan hur väl integrationen fungerar.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 07:41:37 följande:
    Knäckfrågan är inte hur stor invandringen är utan hur väl integrationen fungerar.
    Jaså!?

Men nu är det ju så att det talas om "mångkultur" också, och om du nu inte har förstått det så åsyftar detta raka motsatsen till "integration". Sammanblandning av dessa begrepp sker regelbundet i massmedia, och ingen blir (tyvärr) tillfrågad om vad hen åsyftar, för att 'andemeningen' är den rätta, fållan i vilken debattören har infogat sig.

Sd förespråkar integration (invandrare anpassar sig till invandrarlandets kultur). T.ex. så som det tidigare var i Sverige

De andra partierna verkar mer vara inne på mångkultur (invandrare lever kvar i sin ursprungliga kultur, i det nya landet; parallellsamhällen, enklaver, uppstår). T.ex. de spansktalande områdena i Kalifornien

Du driver alltså Sd:s uppfattning i frågan.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2013-12-31 07:41:37 följande:
    Jag tror att du gått lite vilse här.  Medborgarskap är inget krav för anställning och kommer heller aldrig att bli detta.
    Men vilket är skälet till att du vill ha språktest för invandrare då? Vilket är syftet?

Det enda som skulle hända med språktest är att en än större aversion gentemot mottagarlandet skulle uppstå.
  • themia
    Philipsson skrev 2013-12-30 12:38:47 följande:
    Bland människor med utbildning är det så. Många lågutbildade har däremot inget speciellt intresse av att lära sig svenska. De ser det som ett tvång som elaka svenska myndigheter tvingar på dem. De begriper alltså inte att de har större chanser att klara sig i samhället (få arbete) om de lär sig svenska. Ett "problem" i sammanhanget är att de ju s.a.s. har rätt att leva på bidrag så länge de inte har arbete (samhället ger dubbla signaler i det sammanhanget).

Jag var lärare på SFI under en period så jag vet rätt väl hur det funkar.

Därav att Sverige är ett så populärt land att invandra till. Vilka bidrag får de som invandrar till Grekland, Spanien, Italien? I dessa länder ligger allt ansvar på invandraren själv att försörja sig, i princip från dag 1. Då inser även de outbildade att de omgående måste lära sig språket för att öht ha en chans.

Det där luktar fördomar lång väg, och antyder att vissa invandrade är för dumma för att inse att de behöver kunna språket.

Så är det naturligtvis inte, men olika personer har olika förutsättningar att lära sig ett nytt språk. Unga har t.ex. mycket lättare än äldre, vilket är en naturlig del av åldrandet.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • hajna
    Philipsson skrev 2013-12-31 11:05:58 följande:
    Sd förespråkar integration (invandrare anpassar sig till invandrarlandets kultur). T.ex. så som det tidigare var i Sverige

De andra partierna verkar mer vara inne på mångkultur (invandrare lever kvar i sin ursprungliga kultur, i det nya landet; parallellsamhällen, enklaver, uppstår). T.ex. de spansktalande områdena i Kalifornien
    Vi har ju tillämpat mångkultur länge i Sverige, det är trots allt rätt få som behärskar någon form av samiska.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?