Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

Varför hatar folk SD?

Ermenegildo skrev 2014-01-03 14:43:18 följande:
    Lite off topic men du gör inte någon en ekonomisk tjänst genom att konsumera mindre om du nu tror det, det är konsumtionen i västvärlden som lyft Asien från fattigdom och som nu håller på att göra samma sak i Afirka. Att det sen leder till miljöproblem är en annan sak, marknadskrafter är inte bra på att lösa miljöproblem eftersom de inte åsätts ett värde. Där måste politiker göra en insats med kraftigt höjda skatter på energi och utsläpp
    Fast många länder Afrika och en hel del andra länder är ju väldigt rika. Bara det att själva samhällena aldrig kommer framåt p g a krig och konflikter. Vad det beror på kan man ju också undra sig? 
    stoner skrev 2014-01-03 14:18:11 följande:
    Det finns massor av utlandsfödda som försörjer sig här som både kvalificerad och okvalificerad arbetskraft.
    Men vi tappade lite det jag var ute efter, jag skrev inte att dom nödvändigtvis måste försörja sig här.

Problemet är att VÅR livsstil gör männsikor i tredje världen fattigare. Detta, era älskade gränser och konflikter om mark och naturtillgångar leder till krig och misär. Om vi i västvärlden, steg för steg ändrade vår livsstil, konsumtion och vidriga girighet så skulle inte SD behövas.

• jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-03 14:53:08 följande:
    Tja, jag har betydligt mer stressigt på jobbet än om mer pengar kunnat gå till vår (skattefinansierade) verksamhet. Plus att det skulle finnas mer tid att ta hand om svenska kvinnor/familjer, om alla de utländska inte uppsökte oss.

Mina barn har lidit betydligt mer, då de var tvungna att gå i klasser med 29-30 elever i klass 0-3. Vi var många föräldrar som protesterade, men fick veta att det inte fanns resurser att klyva klassen till två och anställa en till lärare på heltid. Samtidigt som det fanns två små, personaltäta förberedelseklasser för invandrarbarn i samma skola. DÅ fanns det resurser...

Eller den gången då min då sexåriga dotter kom hem och frågade vad "sug min kuk" betydde. Det hade hon fått höra av en irakisk pojke i klassen nämligen...
    Fast det kunde väl lika väl vara en svensk pojke som sagt det. Var tror du de lär sig de orden ifrån? Upplever dessvärre att många utlandsfödda barn och ungdomar helt enkelt anpassar sig till den svenska respektlösa normen. 
    När jag gick i grundskolan hade vi bara infödda svenskar i klassen och från pojkarna där fick man lära sig alla könsorden. Vi blev kallade horor av killar i korridorer, blev fasthållna och tafsade på och på vår skola kunde man räkna utlandsfödda på en hand. 
    Det här var i början på 90-talet och vi var 32 i vår klass så just det problemet har nog dessvärre funnits ett bra tag.
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-03 15:29:08 följande:
    Om det du säger är sant, så måste du ha bott i ett White Trash-område i stället. Annars är ju detta med att använda könsord som svärord typiskt för "vissa" kulturer. Detta man ofta hör "din mamma" betyder ju t.ex. "jag ska knulla din mamma". Så skulle en svensk aldrig säga. Det har också att göra med respektlösheten emot svenska flickor överlag, då de ses som sämre än systrarna därhemma som går klädda i burka, aldrig får gå ut utan förklä och absolut inte umgås med pojkar.
    Nej jag bodde i en ganska rik kommun och fint moderat område.  Vet inte om det är White Trash?

Att använda könsord är nog ganska svenskt. Däremot att dra in släktingar på ett förnedrande vis och liknande i tjafs folk emellan kan nog vara vanligare i vissa andra kulturer. Vet dock inte vilka.

Jag skulle däremot inte våga säga vad en svensk aldrig skulle säga, har hört så mycket fult från svenska munnar.
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-03 15:12:28 följande:
    Precis. Det finns snuskigt rika människor i Afrika, för att inte tala om i Emiraten. DE kunde ju börja med att dela med sig till sina landsmän och trosbröder...
    Jag tänkte mer på ländernas naturtillgångar än enskilda personer :) 
  • jeanette02
    pidda skrev 2014-01-03 15:56:06 följande:
    Tyvärr har du även fel i detta påstående att det är svenskt att använda könsord, traditionellt använder svenskar hellre religiösa svordomar som "fan", "helvete" osv. Jämför med anglosaxisk tradition "fuck", "cunt". Du får väl gå en kurs i svenska för invandrare, man får visst bonus om man klarar utbildningen och gratis iPad.
    Ursäkta men i vilka påståenden har jag fel? Eller hur menar du nu? 

Ja vi kan lägga till fan och helvete det har du mycket rätt i som vanliga svenska svordomar bland alla könsord.. T o m många kvinnor säger  t ex fitta som svordom. 

Varför menar du att jag ska gå svenska för invandrare? 
  • jeanette02
    pidda skrev 2014-01-03 16:06:18 följande:
    Ett enskilt exempel från din barndom kan inte motsäga vad som är allmän språkvetenskap...
    Det är rätt många som vet hur det kunde se/låta ut på en grundskola-högstadieskola under 90 -talet. På skolor där ingen stor invandring fanns och många tjejer har blivit kallade och fortfarande kallas mycket otrevliga saker av genomsvenska killar.
    Det är också en verklighet och det måste inte motsäga allmän språkvetenskap som du kallar det.
  • jeanette02
    themia skrev 2014-01-04 15:46:16 följande:
    Vem påstår att vi inte har någon kultur i Sverige?
    Upp till bevis!
    Det finns en del människor som jag vet av egen erfarenhet tycker att Sverige är lite kultur och traditionsbefriat. Det ända som är viktigt är konsumtion, generaliserat nu men ändå en uppfattning en del (talar främst nu om människor från andra europeiska länder som jag umgås med) har.
    När jag jämför min svenska kultur med min makes italienska ja då framstår den svenska som väldigt neutraliserad.
  • jeanette02
    Digestive skrev 2014-01-04 16:53:47 följande:

För sådant utmärker inte en kultur? Åter igen så ger den här tokiga definitionen av kultur uttryck. Sverige har helt enkelt imgen kultur, för den uttrycker sig inte på rätt sätt - därmed måste Sverige anpassa sig efter övriga Europa i vissa frågor och ta efter Österrike i andra, för att få behålla sin kultur.

Det går komiskt fel i tanken bland Sverigedemokrater. Inget fel på att sänka immigrationen och strama åt gränserna, att dock kalla Sverige för kulturlöst handlar om att inte förstå begreppet och helt enkelt ställa sig emot hur Sveriges KULTUR utvecklas.

Förstår hur du tänker tror jag...jo och det är nog utmärkande för svensk kultur och traditioner. Länders kulturer är ju en uppblandning av flera olika länders kulturer och man anammar olika saker och gör till sina egna. 
    Kulturlöst tycker inte jag Sverige är men som land känns det neutral i sina traditioner.
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:11:06 följande:
    ...och en annan sak, om vi ska gå tillbaka till det lilla österrikiska samhälle där jag bodde. Hela samhället var involverat i de kristna högtiderna. T.ex. uppmärksammades fastan (katoliker fastar på riktigt under fastan) i skolan, lärarna pratade om hur just de fastade och varför, man samlade in pengar till välgörande ändamål då barnen offrade av sina fickpengar, man tillverkade masker till den kommande karnevalen, och när fastan var slut och det var Faschingskarneval på stan, så hade skolbarnen också ledigt för att kunna delta i olika förklädnader.

I Sverige hade det varit totalt omöjligt att uppmärksamma något som hör till kristendomen i denna omfattning. Det skulle ha skrikits till högan sky om muslimer som blev kränkta, och att den muslimska fastan i så fall också borde uppmärksammas lika mycket i skolan. Det är SÅDANA grejer som får folk att gå över till SD...
    Just traditioner och även den religiösa kopplingen och sammanhållningen det ändå ger i länder som Österrike el Italien är så milsvid från hur det är i Sverige så man kan knappt tro det om man inte upplevt det på riktigt. Tycker det är till sin fördel i de här sydligare länderna.
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:19:59 följande:
    Fast den "neutraliteten" har ju påtvingats oss uppifrån. Sakta men säkert har många av våra kulturuttryck förbjudits t.ex. i skolan - som är den viktigaste platsen för överförande av kultur till nya generationer. Eftersom inte alla vuxna sköter detta - i synnerhet inte unga föräldrar som själva inte fått det med sig. Eller invandrare, naturligtvis.

Likaså har TV-programmen utarmats - jag noterade t.ex. att på landets officiella nyårsfirande från Skansen i år, så hade de t.o.m. tagit bort den vackra sången "Sverige" med dikt av Heidenstam. Antagligen av PK-skäl. Inget om vår religion nämndes i hela programmet. I stället var det massa enfaldig jazz och fåniga dansnummer.

DÄR är orsakerna till kulturdöden! Inte att FOLKET inte vill ha vår kultur kvar!
    Ja så är det ju. Det är märkligt ju att vi lever enligt kristna värderingar och traditioner men vi får inte prata om religion och helst inte vår egna, kristendomen. 
  • jeanette02
    themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Jag är född på 40-talet och inte fick jag någon annan religionsundervisning är strikt kristendom. Men jag fick lära mig att Jesus kunde gå på vattnet och förvandla vatten till vin.
    Jag överlevde dock och blev ateist, vilket knappast någon intelligent tänkande människa kan undvika.

Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Du verkar ha svårt att skilja på att man kan ha en tro men det innebär inte att man tar allt för sanning som står i bibeln. De katoliker jag känner vet mycket väl att det är en sak med t ex skapelseberättelsen och den faktiska mest troliga sättet livet uppkommit på.
    För de som jag känner som är katoliker är även väldigt intelligent människor och det är människor som arbetar inom traditionell vetenskap biologer, läkare e c t.
    Sedan finns det alltid hjärntvättat folk och då pratar vi om något annat...
  • jeanette02
    themia skrev 2014-01-05 17:48:22 följande:
    Det är ju helt normalt, så gör de allra flesta

Det är inget märkvärdigt att söka jobb om man bär huvudsjal, på 50-talet bar de flesta unga damer huvudsjal i Sverige. Det kan du se på gamla bilder.
    Jag kan inte tänka mig att någon arbetsgivare skulle neka jobb för att en kvinna bär sjal.

Sen ska du akta dig för att gå på invandrarhatarnas lögner, dom skulle gärna göra sig av med dig också om dom kunde.
    Tror kanske att många accepterar sjal, beror på arbetsplats tror jag. Frågan är var gränsen går för religiösa eller på annat sätt kanske mer provocerande klädesplagg?
  • jeanette02
    sjuttiofemman skrev 2014-01-05 20:49:06 följande:

Ja du har väl läst på avpixlat om hemskheterna om "alla" rättigheter papperslösa har. Sen att du inte berättar hela sanningen är en välkänd retorik på högerkanten.

50000kr/person och år låter inte som en hög summa när det gäller sjukvård. Bara en CT kostar minst hälften.
    Något mer du upprörs över?
    Är det inte en välkänd retorik på de flesta politiska kanter från vänster till höger?
    Att undanhålla eller vinkla saker så det passar ens agenda?
  • jeanette02
    Errol Flynn skrev 2014-01-19 16:46:38 följande:
    Jag är helt för mänskliga rättigheter. Jag tycker dock inte att man ska få 60 000 kr för att man vägrar ta kvinnor i hand, vägrar klä sig efter ett företags policy eller för att man ska arbeta som kock men inte kan smaka av maten. Då ska man snarare ha en spark i arslet.
    Det är ju pinsamt...ska vi verkligen ha det så att man kan få betalt för att man inte hälsar på korrekt sätt i Sverige?
    Trodde Sverige arbetade för jämställdhet? Tydligen inte...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?