• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Rikard
    Philipsson skrev 2013-12-15 21:21:56 följande:
    Problemet är att du är demagog, eftersom du menar att alla som opponerar sig mot rådande invandringspolitik i Sverige, är rasister.

/.../
    Nej, problemet är att din kommentar på mitt inlägg inte hade något som helst med mitt inlägg att göra.

Det kanske beror på du helt enkelt inte förmår begripa det jag försöker problematisera, nämligen avvägningen mellan var och ens rätt att ha vilken politisk uppfattning som helst och var och ens rätt att slippa bli ansatt på sin arbetsplats på grund av sin etnicitet, religion, kön eller födelseort.

Det kan också bero på du egentligen vill debattera något annat än det jag skriver om. Det står dig naturligtvis helt fritt att debattera vad du vill, men det är ju inte en relevant kommentar på mitt inlägg.

Eller en kombination av detta.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Johan Hakelius skrev 2013-12-16  följande:
    Kan det då verkligen vara så stötande att argumentera för att reglera fram en något mindre ­invandring än den vi reglerat fram just i dag? Går den absoluta ­moraliska gränsen, av en lycklig slump, just här och nu?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-16 02:42:32 följande:

Nej, trodde att det fanns viktiga frågor att reda ut. Men.. tydligen inte.
    För dig finns det väl inget att diskutera. Invandringspolitiken är ju den perfekta som den är, eller, och ska aldrig få förändras? Alla som vill förändra den är ju nazister/rasister, var det inte så?
  • Dansar alltid nykter

För att den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning är inte rasister och tycker att uppdela 
    folk efter etnicitet är förkastligt.

• oOOo  oOOo
    Dansar alltid nykter skrev 2013-12-16 14:51:42 följande:
    För att den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning är inte rasister och tycker att uppdela 
    folk efter etnicitet är förkastligt.
    Ändå görs det hela tiden utan att folk rycker på axlarna. Tidningar som rapporterar om svenskar titt som tätt och fullständdigt ignorerar andra nationaliteter. Svenskar är tydligen väldigt mycket mer intressanta än andra. Så visst delar majoriteten av Sveriges befolkning upp folk efter etnicitet.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:00:24 följande:
    Ändå görs det hela tiden utan att folk rycker på axlarna. Tidningar som rapporterar om svenskar titt som tätt och fullständdigt ignorerar andra nationaliteter. Svenskar är tydligen väldigt mycket mer intressanta än andra. Så visst delar majoriteten av Sveriges befolkning upp folk efter etnicitet.
    Tsunamin i Thailand t.ex. Hade den blivit samma nationella trauma om inga svenskar drabbats? Skulle inte tro det.

Således, det där med att "sortera utifrån etnicitet" och hur rasistiskt det är är ännu en nonsensfloskel som inte tillför någonting.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Ändrar Thailand till Sydostasien. Det var inte bara Thailand som drabbades.

• Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-16 15:15:32 följande:
    Tsunamin i Thailand t.ex. Hade den blivit samma nationella trauma om inga svenskar drabbats? Skulle inte tro det.

Således, det där med att "sortera utifrån etnicitet" och hur rasistiskt det är är ännu en nonsensfloskel som inte tillför någonting.
    Du blandar i huvudsak ihop nationalitet med etnicitet. Men till viss del har du/ni nog rätt. Något säger mig att om Dawit Isaak hetat David Jönsson och varit en vit svensk så hade Sverige ansträngt sig hårdare och svenskarna brytt sig mer.

Men poängen är svårförstådd - eftersom det finns rasism ska vi acceptera rasism? Är det det du hävdar?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
Svar på tråden Varför hatar folk SD?