• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-14 22:19:02 följande:
    Hmm, när jag var 14 år lyssnade jag på Exploited, Sex Pistols o Ramones och kallade jag mig för anarkist, älskar fortfarande den energirika och melodiösa musiken,men såhär 25 år senare har jag växt ifrån den arga kravall-mentaliteten och börjat fundera över vad som är bäst för samhället och det land mina barn ska växa upp i - tänker mer med hjärnan nu.

Men du tycker att en röd politik känns rimligt? Inser du då att en röst på Löfven är en röst på extremistpartierna MP och V?

För en anarkist som dig är det dock koppar-ödlan Annie som förmedlar dina åsikter bäst? Månggifte och ett land på 10-miljoner invånare som ska ta emot 30-miljoner invandrare?

Det här är ju ett intressant parti som det ofta talats om i media om att dom inte varit tillräckligt tydliga med vad dom vill? Jag tycket dom varit jättetydliga - ett före detta landsbygds-parti som värnade om bönderna som nu är ett meningslöst Stureplans-latteparti likt MP - ett sverigehatande parti.

Det blir inte tydligare, kan du inte vara lite mer rebellisk o anarkistisk? Kanske också tänka en smula på Sveriges bästa och att vi har ett arv att bibehålla och efterlämna?

Haha, ja, förståelsen för anarkism verkar verkligen stor därborta. Skrattande Det finns ingen svart politik som överhuvudtaget önskar anarkism under en nuvarande människas tidsålder, sådant tillhör då pubertala tonåringar att känna och propagera för på gatorna. Små och mindre reformer (exempelvis Piratpartiets syn på fildelning) och en önskan om mindre kommuner, kan dock dyka upp här och där under aktuell livstid. Ett svart parti i en vågmästarroll uti riksdagen, som direkt adresserar folkets vilja, skulle även kunna ses som ett intressant projekt under nämnd tidsspann.
    Allt annat hör skribentens barndom och fördomar till. Solig

Ja, kanske 2018. Det återstår liksom att se då.

Åh, mer lögn att presentera i den här skribentens tråd. Det finns ingenting i Centerns politik som uttrycker en vilja om att ta emot 30 miljoner invandrare. En attraktiv koppar-ödla må tilläggas, om nu utseendet har någon betydelse för vederbörandes politiska diskussioner.

Haha, föreslår att iallafall kolla igenom en utav Riksdagens Partiledardebatter och innan utlanden om Centerns politik görs. Ingen större idé att gå på mediabilder (oavsett om det kommer ifrån Aftonbladet, Dagens Nyheter eller Fria Tider) när det går att vända sig direkt till politikerna för att bilda en uppfattning. Liksom en öppen politisk källa, RIksdagen, för alla medborgare att ta del utav. Förstår inte varför människor inte tar del utav den mer.
    Varenda Partiledardebatt i modern tid inom Riksdagen ligger ute på Youtube, uppmanar alla att kolla igenom dessa innan valet 2014. Lägg särskilt märke till att Sverigedeomkraterna inte nämner en enda siffra ur deras budget i dessa debatter, då den helt enkelt inte stämmer och inte kan användas på nivån i denna politiska ort.
    Rätt beklämande att Sverigedemokraterna inte ens kan redogöra för vad Sverige överhuvudtaget sparar på att sänka på immigrationen enligt plan. Att använda uträkningar på blott kostnaden, med en hel livsstid som grundläggande tidsspann för uträkningar om årskostnader, och som dessutom skiljer sig gravt ifrån källa itll källa, håller inte.

Kan det inte uttryckas lite mer fördomar därborta? Det ger en så tydligt bild om karaktär. Tomte
  • Rikard
    Philipsson skrev 2013-12-14 22:07:51 följande:
    Är alla andra europeiska länder rasistiska då, för att de har lägre invandring än Sverige? Det måste ju bli slusatsen av det du säger.

Du gör uppenbarligen tolkningen att alla de som vill minska antalet invandrare till Sverige, är rasister.

Men tänk om det finns andra skäl då? Har du aldrig funderat på det?
    Hur kan du dra dessa idiotiska slutsatser av vad jag skrev?

Din tolkning av min text ligger så extremt långt ifrån vad jag skrev att jag finner det helt utsiktslöst att du över huvud taget skulle kunna förstå något jag skriver. Det du skriver har över huvud taget inte med det jag skrev att göra. Men så är det väl med er, ni förmår liksom inte ta till er vad andra skriver för att era sinnen är så fulla av er fixering vid invandringen.
  • Rikard
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-14 18:26:43 följande:
    Även om de nedlåtande uttalandena görs mot t.ex. sverigedemokrater? Eller är visst hat okej?
    Jag har inget problem med att vara intolerant mot de intoleranta.

Sverigedemokraterna står för hat, vilket de om och om igen visar. Jag är emot hat och vill ha en arbetsplats där alla kan trivas och känna sig trygga och välkomna. Då platsar inte personer som ogillar andra på grund av deras etnicitet in. Så enkelt är det.

Sverigedemokraternas hatideologi är  en just ideologi, medan hudfärg, kön och födelseplats är något som man varken kan rå för eller ändra. Det rimliga är att man bedömer människor utifrån deras handlingar (t.ex. hur de bemöter andra människor) och åsikter (t.ex. att de är Sverigedemokrater) än att bedöma dem efter färgen på deras hud.
  • Rikard
    Digestive skrev 2013-12-14 21:02:50 följande:
    Underbart jobbat!! En rättvisans och dygdens man denna Rikard - helt enkelt en stolt svensk som gör att andra svenskar kan hålla huvudet högt! Bara att uppfostra de som inte vill bete sig bättre, via forum som via arbetsplatser.
    Det handlar inte om att uppfostra folk, det handlar om att skydda. Som chef vore det oansvarigt att inte skydda medarbetarna från mobbing eller mobbingliknande beteende från t.ex. människor som uttrycker sig nedlåtande om andra på grund av deras hudfärg, ursprung eller kön.

• Digestive
    ubåt skrev 2013-12-14 22:57:38 följande:
    SD förklarar med tydlighet vilka åsikter som inte är godtagbara och utesluter personer med rasistiska åsikter. Det spelar tydligen ingen roll vad partiet gör. Nu är det alltså fel att man utesluter rasister??

Lögner och falkspel är det tyvärr de andra partierna som står för. Finns det något parti som har majoritet för någonting i riksdagen? (Det skulle väl vara en fortsatt extrem invandringspolitik i så fall).
    Inget parti har i alla fall >50% av platserna i riksdagen om det inte varit ett hemligt omval de senaste timmarna. 

För min del är invandringspolitiken EN av de viktiga frågorna. Andra frågor som har gjort att jag börjat luta åt SD är försvarspolitiken, äldreomsorgen/pensionerna, kriminalpolitiken samt EU-frågan.

Försvaret är idag ett skämt, skatten på pensionerna är en skymf, vården fungerar inte och bara tanken på byråkraterna i EU får mig att må illa.

Nej, problemet har alltid legat i lögnare och falskspelare - oavsett om det drabbar partiet eller folket. Att just Sverigedemokraterna har ett ständigt återkommande problem med det här, väcker givetvis misstankar om såväl partiets sanna natur och på partiets förmåga att kunna representera vad det går i val för i framtiden. För att inte tala om partiets förmåga när det kommer till att värva medlemmar och placera politiker i kommunfullmäktige.
    Om det nu faktiskt bara görs dåligt, och inte medvetet, så kan det likväl stå talande för att det inte görs bra.
    Varför ska partier som inte kan göra sådna här fundamentala bitar i politiken bra, få något stöd?

Skillnaden ligger i att lögnare och falskspelare ifrån Sverigedemokraterna drabbar människor intimt och förställer dessa som människor. Inget annat etablerat parti sysslar med sådant.

Härborta ligger invandringen som en sekundär fråga. Någonting som helt enkelt inte står över risken med att ta in lögnare som förställer människor och falskspelare i vare sig Riksdag eller Regering. Ja, det finns flera bra saker förslag i Sverigedemokraternas partiprogram, problemet ligger dock i tillit.

Det råder blå politik i Sverige. Vilket påverkar både äldredomsomsorgen och vården, där mer och mer privatiseras och önskas betalas ur egen plånbok i fortsättningen. Symptomen på det här har ingenting med immigrationen att göra, utan en fråga om att sittande regering knuffar svensken åt så kallat rätt håll för deras politik. Lite svårt att företräda privatisering och önska den mer utbredd, samtidigt som svensken inte har någon anledning till att nyttja dess tjänster.
  • Digestive
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-14 23:03:38 följande:
    Åligger det media att "uppfostra dem som inte vill bete sig bättre"? Du ser inga problem alls med den nuvarande utvecklingen?

Medians inverkan har inte kommit på tal. Självklart känns det som ett problem i stort men mynt har inte enbart en sida och det gäller att plocka frukterna även när mynt av kattguld hamnar på rätsida. Nytta handlar om tid och tajming och det finns inte direkt mycket som talar för att Researchgruppen skulle hålla informationen icke offentlig även om Expressen (eller någon annan nyhetskälla) inte visade medverkan.
  • Digestive
    Rikard skrev 2013-12-14 23:24:26 följande:
    Det handlar inte om att uppfostra folk, det handlar om att skydda. Som chef vore det oansvarigt att inte skydda medarbetarna från mobbing eller mobbingliknande beteende från t.ex. människor som uttrycker sig nedlåtande om andra på grund av deras hudfärg, ursprung eller kön.

Skydd låter som en mycket förnuftigare hållning, inget snack om saken. Lät nog aggression dunkla förnuftet lite väl mycket tidigare.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Rikard skrev 2013-12-14 23:20:34 följande:
    Jag har inget problem med att vara intolerant mot de intoleranta.

Sverigedemokraterna står för hat, vilket de om och om igen visar. Jag är emot hat och vill ha en arbetsplats där alla kan trivas och känna sig trygga och välkomna. Då platsar inte personer som ogillar andra på grund av deras etnicitet in. Så enkelt är det.

Sverigedemokraternas hatideologi är  en just ideologi, medan hudfärg, kön och födelseplats är något som man varken kan rå för eller ändra. Det rimliga är att man bedömer människor utifrån deras handlingar (t.ex. hur de bemöter andra människor) och åsikter (t.ex. att de är Sverigedemokrater) än att bedöma dem efter färgen på deras hud.
    Så att vara sverigedemokrat är att "ogilla andra för deras etnicitet"? Den våldsamt förenklade bilden av verkligheten är jag inte riktigt beredd att skriva under på.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Velouria

">

Snacka om att måla upp en verklighet som inte existerar... I min stad finns är det julpyntat precis överallt, till och med inuti stadsbussarna, min sons skola har haft lucia med alla tillhörande kristna sånger, det är julbelysning i så gott som alla fönster. Vem skäms för julen här i Sverige? Är det inte julatmosfär precis överallt nu?

Går folk på Åkessons påhittade svenska samhälle?
    Mother cake
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-15 00:16:57 följande:
    Så att vara sverigedemokrat är att "ogilla andra för deras etnicitet"? Den våldsamt förenklade bilden av verkligheten är jag inte riktigt beredd att skriva under på.
    Tror du gör en höna av en fjäder här.

Det handlar om åsikter, inte människor.

I den mån det finns sverigedemokrater som inte är rasister utan bara vill begränsa invandringen så har jag svårt att tro att de behöver tänka på vad de säger på sin arbetsplats.

Men jag tror inte den sverigedemokrat är född som inte börjar mena om Mena ganska omgående.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?