• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 16:11:16 följande:
    Va? Nej, varifrån fick du det? 
    Men du skriver ju: " (...) jag förstår ärligt talat inte vad det är du menar är en floskel när man talar om att sortera människor utifrån etnicitet" [min fetstil]. Att sortera är samma sak som att kategorisera, d.v.s.: detta är X, alltså är det inte Y. När du inte ens begriper det, så är det knappast lönt att diskutera.

Du skriver saker som du inte ens begriper. De är därför tomma ord, plattityder, floskler...
  • UPPERCASE
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 16:09:40 följande:
    Jag antar att du har en poäng med det du skriver här - att du argumenterar utifrån någon tes. Det är den poängen jag har svårt att förstå. Om din poäng är att du ser ett problem med strukturell rasism så är jag den första att hålla med. Men någonting säger mig att det inte är det som är din poäng...
    Låt mig förklara:

Det som sägs är att rasism förkommer. Att tidningarnas nyhetsrapportering i högsta grad är racistisk eftersom man utan tvekan hänger ut misstänkta vita Svenskar men skriver inte ens ut nationaliteten då det rör sig om personer med "invandrarbakgrund" (Som det så fint heter). 

Alla är överens om att rasism är något dåligt. Men SD har inget med rasism att göra, att vilja minska andelen invandrare som kommer till Sverige har inget med rasism att göra. Lika lite som att systembolagets 20 års gräns är diskriminering mot minderåriga.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE
    UPPERCASE skrev 2013-12-16 16:16:02 följande:
    Låt mig förklara:

Det som sägs är att rasism förkommer. Att tidningarnas nyhetsrapportering i högsta grad är racistisk eftersom man utan tvekan hänger ut misstänkta vita Svenskar men skriver inte ens ut nationaliteten då det rör sig om personer med "invandrarbakgrund" (Som det så fint heter). 

Alla är överens om att rasism är något dåligt. Men SD har inget med rasism att göra, att vilja minska andelen invandrare som kommer till Sverige har inget med rasism att göra. Lika lite som att systembolagets 20 års gräns är diskriminering mot minderåriga.
    För att förtydliga:

"kommer till Sverige" innebär alltså får stanna. Det säger sig självt att Sverige har möjlighet att hjälpa långt fler människor genom att bidra med resurser på plats. 
    Dagens flyktingpolitik handlar inte ett dugg om medmänsklighet som en stordel av befolkningen tycks blivit i lurade.

Det började med att politikerna fick för sig att vi behövde en enorm mängd arbetskraft och att Sveriges ursprungsbefolkning inte skulle räcka i framtiden. Istället för att ekonomiskt uppmuntra familjer att skaffa barn så öppnade man gränserna för vad kan vara bättre och billigare arbetskraft än personer som kommer från länder med låg levnadsstandard, de tar väl vilket jobb som helst eller hur? 

Men så har det inte blivit, istället har en förvånansvärt liten del blivit sysselsatta. Detta skyller man på rasism, men när det i själva verket handlar om människor som är så fruktansvärt missanpassade till vårt samhälle att många kan inte ens förståelig Svenska. Och då spelar det ingen roll om personen kommer från pakistan eller island en person som inte kan språket går inte ha som anställd; Det är något man tycker borde vara självklart för de flesta men istället börjar i synnerhet vänsteranhängare vråla rasism.
  • Drucilla
    UPPERCASE skrev 2013-12-16 16:16:02 följande:
    Låt mig förklara:

Fast att säga att SD inte har med rasism att göra funkar inte heller, dom vill minska invandringen men tror du att dom räknar amerikaner, norrmän osv till invandrare eller är det bara vissa folk grupper som är icke önskvärda i sverige?
  • UPPERCASE
    Drucilla skrev 2013-12-16 16:25:43 följande:
    Fast att säga att SD inte har med rasism att göra funkar inte heller, dom vill minska invandringen men tror du att dom räknar amerikaner, norrmän osv till invandrare eller är det bara vissa folk grupper som är icke önskvärda i sverige?
    Dom menar alla som inte är här för att arbeta. Läs "flyktingar"
  • pratglad och passionerad

När folk är rädda eller i kris så söker man enkla lösningar, syndabockar.
    Man drar sig till likasinnade och söker trygghet i det man känner igen.
    Det som är främmande blir ofta utmålat som fiende och man låter sig väldigt villigt övertygas om att det främmande har negativa egenskaper, att det ligger ett hot i det nya - i det främmande.

Människor som är i underläget, kanske socialt utsatta behöver dessutom på olika sätt stärka sin självkänsla och det gör man gärna genom att lägga "skuld" på någon annan för att man inte är så framgångsrik som man önskar..

I små grupper visar sig detta behov av att skapa hierarkier (och klättra på andras bekostnad) i form av mobbning och liknande. I större sammanhang bubblar gärna rasismen, främlingsfientlighet och annat.

Dessa processer är inte onda i sig, de är naturliga eftersom de bygger på primitiva reaktioner som varit viktiga för människans (och mänsklighetens) överlevnad; misstänksamhet mot det främmande, lita på det kända, trygghet, bygga en stark grupp genom att stänga den för utomstående...

Problemet är vad som händer när dessa krafter får ligga till grund för ett samhällsbygge i modern tid, när förutsättningarna för den "rädsla" gruppen upplever i princip är påhittad eller ett resultat av felaktiga analyser.

I myllan av denna kollektiva rädsla och kris hittar man de allra värsta, mörkaste sinnen som fångar upp och slår mynt av rädslan. Förvränger verkligheten, sprider konspirationsteorier och rena lögner - helt enkelt för att man vinner på rädslan. Man vinner röster, makt och får bekräftelse på det hat man bygger sin samhällssyn.

Hatar jag SD?
    Nej, det gör jag inte. Jag har inget behov att hata människor jag inte känner.
    Däremot avskyr jag politiken och de mest cyniska företrädarna, dvs. den politiska ledningen.

Det stora flertalet av deras väljare är lurade, förda bakom ljuset - de har gått på bluffen som SD bygger hela sitt "existensberättigande" på. SD presenterar hitte-på-siffror som är fullständigt bisarra, tagna ur luften. Att de kan göra så är för de inte har någon skam, inget behov av att vara korrekta. Deras väljare köper blint allt de säger - även om de blir avslöjade med lögn på lögn på lögn...

Jag är uppriktigt förvånad att så många SD-väljare accepterar att låta sig företrädas av simpla lögnare. Är man inte värd bättre?
    Nej, det är inte samma i alla partier - även om det ofta framförs.
    I etablerade partier får man avgå för misstanke om brott (Littorin), Mona Salins chanser att bli statsminister försvann i tobleroneskandalen.. Jag tycker det är rätt att politiker tar ansvar för sina handlingar. Inte för att man måste vara en perfekt människa, alla har rätt att göra misstag - men när man så uppenbart visar att man inte respekterar väljarna. När moralen är så godtycklig att man ljuger gång på gång, förnekar fakta och dokumenterade händelser.

SD-s ledning är såpass motbjudande och illa förankrade i Sverige, i verkligheten. De har dessutom väldigt dålig koll på nästan allt inom politiken. Inom "specialområdet" integrationsfrågor snickrar de ihop fakta och "sanningar" för att spä på rädslan och värva väljare.
    Hela ideologin är elitistisk, nationalistisk och rasistisk - det är relativt väl belagt.
    Man bygger sin hela karriär på att "Vi" är bättre än "dom". Negativt, hatiskt och i total avsaknad av empati.

Jag tycker synd om alla som gått på myten, som röstar på SD i tron att deras "verklighetsbeskrivning" är något annat än propaganda, smart upplaggt visserligen men vars enda syfte är att ge SD makt. Med den makt man hoppas få vill man vrida tillbaka klockan - och hela vårt samhälle - till 1800-talet..

Bevare oss

• UPPERCASE
    Drucilla skrev 2013-12-16 16:25:43 följande:
    För det andra är varken norrmän eller amerikaner subjekt för vad vi kallar "massinvandring" så det är en fruktansvärt dålig frågeställning.
  • oOOo  oOOo
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 16:09:40 följande:
    Jag antar att du har en poäng med det du skriver här - att du argumenterar utifrån någon tes. Det är den poängen jag har svårt att förstå. Om din poäng är att du ser ett problem med strukturell rasism så är jag den första att hålla med. Men någonting säger mig att det inte är det som är din poäng...
    Vad är din poäng? Det låter som du har någon invändning mot mitt påstående men inte riktigt vill stå för det.

• UPPERCASE
    pratglad och passionerad skrev 2013-12-16 16:27:42 följande:

..Massa skitsnack här...

För att summera, vad du säger är.

Invandringen har ingen som helst ekonomiskpåverkan för vårt samhälle.

De invandrare Sverige tagit emot idag mår bra och lever perfekta liv i sina mikroländer i förorterna.

Vi gör en större humanitär insats genom att hjälpa ett fåtal istället för en mängd.

10% av Sveriges befolkning är dummare än 90%? 
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-16 16:16:00 följande:
    Men du skriver ju: " (...) jag förstår ärligt talat inte vad det är du menar är en floskel när man talar om att sortera människor utifrån etnicitet" [min fetstil]. Att sortera är samma sak som att kategorisera, d.v.s.: detta är X, alltså är det inte Y. När du inte ens begriper det, så är det knappast lönt att diskutera.

Du skriver saker som du inte ens begriper. De är därför tomma ord, plattityder, floskler...
    När man talar om att "sortera människor utifrån etnicitet" menar man inte att man konstaterar att de är av olika ursprung, utan att man tillskriver dem olika värden eller kvaliteter utifrån deras etnicitet. Läs första stycket i Wikipedias definition av rasism som jag länkade till så borde det vara ganska klart.

I praktiken är det ganska lätt att se vad som är rasism och vad som inte är det. Om man vill.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
Svar på tråden Varför hatar folk SD?