• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 16:28:35 följande:
    Vad är din poäng? Det låter som du har någon invändning mot mitt påstående men inte riktigt vill stå för det.

Nej, tvärtom, jag skrev ju tydligt att jag anser att det finns en strukturell rasism i Sverige. Och den är sannolikt allvarligare än de gaphalsar som SD drar till sig.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • oOOo  oOOo
    Ermenegildo skrev 2013-12-16 16:44:29 följande:
    Nej, tvärtom, jag skrev ju tydligt att jag anser att det finns en strukturell rasism i Sverige. Och den är sannolikt allvarligare än de gaphalsar som SD drar till sig.
    Precis. I ljuset av det är det ganska illa när påståenden som vargdansarens

"För att den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning är inte rasister och tycker att uppdela 
    folk efter etnicitet är förkastligt."

får stå oemotsagda.
  • sjuttiofemman
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 16:48:47 följande:
    Precis. I ljuset av det är det ganska illa när påståenden som vargdansarens

"För att den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning är inte rasister och tycker att uppdela 

folk efter etnicitet är förkastligt."

får stå oemotsagda.

Skulle vara intressant att se forskning om hur utbredd rasismen och främlingsfientligheten är i Sverige. Nån som sett någon undersökning?
  • oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2013-12-16 16:53:12 följande:
    Skulle vara intressant att se forskning om hur utbredd rasismen och främlingsfientligheten är i Sverige. Nån som sett någon undersökning?
    Du behöver inte vara främlingsfientlig för att vara rasist. Det räcker med att du diskriminerar någon utifrån deras härkomst. Som tex att ge svenskar publikationsutrymme medan du nekar andra. Det är ju ingen fientlig handling endast en handling som visar att du diskriminerar.

Så andelen främlingsfientliga är nog bra mindre än antalet rasister vilket förmodligen är nära 100%.
  • ubåt

Sju politiska partier i Sveriges riksdag med Reinfeldt och Ullenhag i spetsen har verkligen tagit till sig de gamla demagogernas trick:

"The lie can be maintained only for such time as the State can shield the people from the political, economic and/or military consequences of the lie. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth becomes the greatest enemy of the State." (Joseph Goebbels)

Det är därför SD behandlas som de gör - av både media och politiker. Sanningen får helt enkelt inte komma fram. Problemet för propagandisterna inom media och politiken är Internet. Det blir svårare och svårare att upprätthålla lögnen.

• sjuttiofemman
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 16:56:58 följande:
    Du behöver inte vara främlingsfientlig för att vara rasist. Det räcker med att du diskriminerar någon utifrån deras härkomst. Som tex att ge svenskar publikationsutrymme medan du nekar andra. Det är ju ingen fientlig handling endast en handling som visar att du diskriminerar.

Så andelen främlingsfientliga är nog bra mindre än antalet rasister vilket förmodligen är nära 100%.

Hur kan du tro att vi är 100% rasistiska i Sverige? Vet du ens vad rasism är?

Ne.se har en bra förklaring på ordet.

Främlingsfientlig tolkar jag som att man är ju fientlig mot utlänningar vilket är en skillnad mot rasism som innebär bla att man ser ner på vissa folkslag ex afrikaner eller araber.
  • pratglad och passionerad
    UPPERCASE skrev 2013-12-16 16:31:54 följande:
    För att summera, vad du säger är.

Invandringen har ingen som helst ekonomiskpåverkan för vårt samhälle.

De invandrare Sverige tagit emot idag mår bra och lever perfekta liv i sina mikroländer i förorterna.

Vi gör en större humanitär insats genom att hjälpa ett fåtal istället för en mängd.

10% av Sveriges befolkning är dummare än 90%? 
    Om du tycker mina åsikter är skitsnack behöver du inte bemöda dig om att svara.
    Lite intressant att du förvanskar innehållet och får det att se ut som om det var mina ord.
    Manipulation och lögn.

Sitter du i partiledningen? Flört

Kan svara kort på dina frågor utifrån mitt sätt att se det.

- Invandringen har en enorm ekonomisk påverkan för vårt samhälle. Om vi stryper invandringen kommer vi att gå under. Vi har ett stort behov av nettoinvandring för att klara välfärden, vård och omsorg inom väldigt kort. Att stänga gränserna är en snabb väg till ekonomisk missär.

- Nej, vi är inte bra på att ta emot varken invandrare eller (ännu värre) flyktingar. De tas emot som om de vore smittohärdar, spottas på och betraktas som belastningar även om de både vill och skulle kunna komma i produktion väldigt snabbt, något eller ett par års investering skulle räcka för många.
    Trots att det finns stora förbättringar att göra är de allra flesta invandrare i sysselsättning, tyvärr inte inom sina kompetensområden alltid. Det är inte ovanligt att välutbildade får harva inom låglöneyrken pga. krånglig byråkrati.
    Det borde bli mycket lättare att få arbetstillstånd och snabbt slussas in i samhället - det skulle vi alla tjäna på.

- Vi är ett av världens rikaste länder och har råd att hjälpa på flera sätt. Att lägga i underkant av 1% i bistånd klarar vi lätt. Nästan alla jordens länder har mindre att leva på än vi, mycket mindre. Vi är bortskämda och egoistiska om vi inte hjälper till globalt. Att hjälpa dem som kommer hit ser jag som en investering snarare än en kostnad.
    Så oerhört märkligt att man räknar invandrares kostnader/vinster inom månader eller ett budgetår..
    Om vi skulle betrakta exempelvis barn på samma sätt skulle vi stänga alla skolor och uppmana folk att inte skaffa barn.
    - Det kostar ju miljoner per unge, investeringar i ca. 20 år eller mer innan de börjar betala tillbaka något i produktionen.
    - Många invandrare har redan en grundutbildning, kunskaper och erfarenheter. De är i produktionen inom ett år om vi öppnar upp och gör det bättre.
    UPPERCASE skrev 2013-12-16 16:31:54 följande:
    10% av Sveriges befolkning är dummare än 90%? 

Vilken märklig fråga/slutsats..?
    Jag skulle säga att de smartaste 10% är smartare än 90%
    Samtidigt är ju de mest korkade 10% knappast smartare..

Personligen tror jag inte rasism i individfallet har med dumhet/okunskap att göra men sett i det stora hela så är de breda väljargrupperna inom SD ju män, lägre utbildning, kriminellt belastade i högre grad än andra partiers väljare.
    Det är dock en grovt tillyxad beskrivning och jag skulle inte dra några slutsatser om enskilda SD-sympatisörer utifrån detta.

Det är inte främst den något lägre bildningsnivån som oroar mig - utan det faktum att man så lättvindigt låter sig företrädas av folk som ljuger och förvränger verkligheten så fullständigt ohämmat.
  • themia
    ubåt skrev 2013-12-16 17:04:34 följande:
    Sju politiska partier i Sveriges riksdag med Reinfeldt och Ullenhag i spetsen har verkligen tagit till sig de gamla demagogernas trick:

"The lie can be maintained only for such time as the State can shield the people from the political, economic and/or military consequences of the lie. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth becomes the greatest enemy of the State." (Joseph Goebbels)

Det är därför SD behandlas som de gör - av både media och politiker. Sanningen får helt enkelt inte komma fram. Problemet för propagandisterna inom media och politiken är Internet. Det blir svårare och svårare att upprätthålla lögnen.
    Vilken "sanning" är det som stackars du inte får uttala?
    Skriv här, det är ett öppen forum.
    Men tyvärr kan du nog inte räkna med att slippa mothugg - sånt är livet, även för en SD-anhängare.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Drucilla
    UPPERCASE skrev 2013-12-16 16:26:22 följande:
    Dom menar alla som inte är här för att arbeta. Läs "flyktingar"
    Fast flyktingar är ju dom som vi verkligen borde ta hand om, personer som har flytt från saker så vidriga som du inte ens kan drömma om ! Dom borde vi ta hand om och ge en trygg plats för dom och deras barn inte lösa saker åt dom på plats som SD tycker, hur skulle det ske?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-16 00:58:38 följande:
    Rök ut SD ni, inte så många skulle sakna dem egentligen.

Men vad skulle hända sedan? Skulle all kritik mot invandring och integration som genom ett trollslag bli irrelevant och tystna?

Jag blir så jävla trött på att folk på fullt allvar tycks tro att lösningen på situationen är att kasta skit, skit och åter skit. Nej, SD kanske inte har några lösningar de heller - men det är det i så fall ingen som har. 
    Det finns gott om kritik, men i SDs entoniga brus och när så mycket fokus måste läggas på nyansera den nidbild de så ihärdigt målar upp ges försvinnande lite utrymme för någon kvalitativ debatt. SD ser på så vis indirekt till till att migrationsfrågor stagnerar.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?