Varför hatar folk SD?
När folk är rädda eller i kris så söker man enkla lösningar, syndabockar.
Man drar sig till likasinnade och söker trygghet i det man känner igen.
Det som är främmande blir ofta utmålat som fiende och man låter sig väldigt villigt övertygas om att det främmande har negativa egenskaper, att det ligger ett hot i det nya - i det främmande.
Människor som är i underläget, kanske socialt utsatta behöver dessutom på olika sätt stärka sin självkänsla och det gör man gärna genom att lägga "skuld" på någon annan för att man inte är så framgångsrik som man önskar..
I små grupper visar sig detta behov av att skapa hierarkier (och klättra på andras bekostnad) i form av mobbning och liknande. I större sammanhang bubblar gärna rasismen, främlingsfientlighet och annat.
Dessa processer är inte onda i sig, de är naturliga eftersom de bygger på primitiva reaktioner som varit viktiga för människans (och mänsklighetens) överlevnad; misstänksamhet mot det främmande, lita på det kända, trygghet, bygga en stark grupp genom att stänga den för utomstående...
Problemet är vad som händer när dessa krafter får ligga till grund för ett samhällsbygge i modern tid, när förutsättningarna för den "rädsla" gruppen upplever i princip är påhittad eller ett resultat av felaktiga analyser.
I myllan av denna kollektiva rädsla och kris hittar man de allra värsta, mörkaste sinnen som fångar upp och slår mynt av rädslan. Förvränger verkligheten, sprider konspirationsteorier och rena lögner - helt enkelt för att man vinner på rädslan. Man vinner röster, makt och får bekräftelse på det hat man bygger sin samhällssyn.
Hatar jag SD?
Nej, det gör jag inte. Jag har inget behov att hata människor jag inte känner.
Däremot avskyr jag politiken och de mest cyniska företrädarna, dvs. den politiska ledningen.
Det stora flertalet av deras väljare är lurade, förda bakom ljuset - de har gått på bluffen som SD bygger hela sitt "existensberättigande" på. SD presenterar hitte-på-siffror som är fullständigt bisarra, tagna ur luften. Att de kan göra så är för de inte har någon skam, inget behov av att vara korrekta. Deras väljare köper blint allt de säger - även om de blir avslöjade med lögn på lögn på lögn...
Jag är uppriktigt förvånad att så många SD-väljare accepterar att låta sig företrädas av simpla lögnare. Är man inte värd bättre?
Nej, det är inte samma i alla partier - även om det ofta framförs.
I etablerade partier får man avgå för misstanke om brott (Littorin), Mona Salins chanser att bli statsminister försvann i tobleroneskandalen.. Jag tycker det är rätt att politiker tar ansvar för sina handlingar. Inte för att man måste vara en perfekt människa, alla har rätt att göra misstag - men när man så uppenbart visar att man inte respekterar väljarna. När moralen är så godtycklig att man ljuger gång på gång, förnekar fakta och dokumenterade händelser.
SD-s ledning är såpass motbjudande och illa förankrade i Sverige, i verkligheten. De har dessutom väldigt dålig koll på nästan allt inom politiken. Inom "specialområdet" integrationsfrågor snickrar de ihop fakta och "sanningar" för att spä på rädslan och värva väljare.
Hela ideologin är elitistisk, nationalistisk och rasistisk - det är relativt väl belagt.
Man bygger sin hela karriär på att "Vi" är bättre än "dom". Negativt, hatiskt och i total avsaknad av empati.
Jag tycker synd om alla som gått på myten, som röstar på SD i tron att deras "verklighetsbeskrivning" är något annat än propaganda, smart upplaggt visserligen men vars enda syfte är att ge SD makt. Med den makt man hoppas få vill man vrida tillbaka klockan - och hela vårt samhälle - till 1800-talet..
Bevare oss