• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    themia skrev 2013-12-16 17:36:19 följande:
    Vilken "sanning" är det som stackars du inte får uttala?
    Skriv här, det är ett öppen forum.
    Men tyvärr kan du nog inte räkna med att slippa mothugg - sånt är livet, även för en SD-anhängare.
    Tja, vi kan väl börja med DN-annonsen som Svenskt Näringsliv lade ut förra veckan som ett svar på Arnstberg och Sandelins annons som det var så jäkla mycket tjafs om - där alltså Svenskt Näringsliv ljuger eller handskas vårdslöst med sanningen - vilket påvisas av Tino Sanandaji. Se bifogad länk:

www.tino.us/2013/12/fores-och-svensk-naringslivs-oarliga-i-dn-annons/

Arnstberg & Sandelins annons har mött massiv kritik. Bara det fakutm att DN tog in annonsen har utlöst protester. Senast Jan Helin igår. Dock har man inte kunnat peka på några faktafel. Intressant och symptomatiskt när det gäller förespråkarna av en oförändrad politik på området.
  • overdose
    pratglad och passionerad skrev 2013-12-16 17:13:10 följande:
    Om du tycker mina åsikter är skitsnack behöver du inte bemöda dig om att svara.
    Lite intressant att du förvanskar innehållet och får det att se ut som om det var mina ord.
    Manipulation och lögn.

Sitter du i partiledningen? Flört

Kan svara kort på dina frågor utifrån mitt sätt att se det.

- Invandringen har en enorm ekonomisk påverkan för vårt samhälle. Om vi stryper invandringen kommer vi att gå under. Vi har ett stort behov av nettoinvandring för att klara välfärden, vård och omsorg inom väldigt kort. Att stänga gränserna är en snabb väg till ekonomisk missär.

- Nej, vi är inte bra på att ta emot varken invandrare eller (ännu värre) flyktingar. De tas emot som om de vore smittohärdar, spottas på och betraktas som belastningar även om de både vill och skulle kunna komma i produktion väldigt snabbt, något eller ett par års investering skulle räcka för många.
    Trots att det finns stora förbättringar att göra är de allra flesta invandrare i sysselsättning, tyvärr inte inom sina kompetensområden alltid. Det är inte ovanligt att välutbildade får harva inom låglöneyrken pga. krånglig byråkrati.
    Det borde bli mycket lättare att få arbetstillstånd och snabbt slussas in i samhället - det skulle vi alla tjäna på.

- Vi är ett av världens rikaste länder och har råd att hjälpa på flera sätt. Att lägga i underkant av 1% i bistånd klarar vi lätt. Nästan alla jordens länder har mindre att leva på än vi, mycket mindre. Vi är bortskämda och egoistiska om vi inte hjälper till globalt. Att hjälpa dem som kommer hit ser jag som en investering snarare än en kostnad.
    Så oerhört märkligt att man räknar invandrares kostnader/vinster inom månader eller ett budgetår..
    Om vi skulle betrakta exempelvis barn på samma sätt skulle vi stänga alla skolor och uppmana folk att inte skaffa barn.
    - Det kostar ju miljoner per unge, investeringar i ca. 20 år eller mer innan de börjar betala tillbaka något i produktionen.
    - Många invandrare har redan en grundutbildning, kunskaper och erfarenheter. De är i produktionen inom ett år om vi öppnar upp och gör det bättre.

Vilken märklig fråga/slutsats..?
    Jag skulle säga att de smartaste 10% är smartare än 90%
    Samtidigt är ju de mest korkade 10% knappast smartare..

Personligen tror jag inte rasism i individfallet har med dumhet/okunskap att göra men sett i det stora hela så är de breda väljargrupperna inom SD ju män, lägre utbildning, kriminellt belastade i högre grad än andra partiers väljare.
    Det är dock en grovt tillyxad beskrivning och jag skulle inte dra några slutsatser om enskilda SD-sympatisörer utifrån detta.

Det är inte främst den något lägre bildningsnivån som oroar mig - utan det faktum att man så lättvindigt låter sig företrädas av folk som ljuger och förvränger verkligheten så fullständigt ohämmat.
    Kan du peka på ett enda bevis för att vi behöver invandring? Rent faktiskt kan man konstatera att invandring går hand i hand med relativt sett försämrad levnadsstandard.

Vad menar du, bra på? Enligt vissa är vi ju klart bäst i världen, men ändå fungerar det inte. Om det ursäktas känns det här som att du vill se ett helt annat samhällsklimat än du kanske tänkt dig, folk har ju olika uppfattningar om vad som är bra, men utveckla gärna, och ifall du tänker på  påtvingad integrering vore det intressant att få höra något om det.

Rikedom är för många inte en viktig fråga. Den springande punkten är snarare huruvida man känner sig till freds med sin situation. Du hade kunnat vara världens rikaste människa bredvid valfri diktator, men det hade du inte velat.

Bara så du förstår så är det så att väldigt många ser investeringen såsom en investering i svensk död. Det här handlar inte om några kronor hit och dit, utan om vad invandring på lång sikt gör med vårt samhälle. Betänk detta, invandringen riskerar idag att skapa de samhällen som invandrarna flyr ifrån. Det är sådant som människor som du jublar över, fast du inte vill se det. Eller för att säga det på ett ickepolemiskt sätt. Invandringen idag, står inte alls för det som du tror på.

Det är en halmgubbe att jämföra olika investeringar som vore de desamma. Skolor uppfostrar olika barn, vissa skolor kan därför stängas utan att det gör oss något, men vissa kan knappt påverkas något. Tänk efter lite - eftersom du vill ha en värld - är det ändå inte så att man kan stänga mängder av skolor i Sydafrika och Zimbabwe, utan att det påverkar oss särskilt mycket? Men trots det kan det vara så att vissa svenska skolor stängning kan påverka oss mycket? Låt höra nu...

Hur internationell är du egentligen...

Du måste inte hålla med, men sanningen är att generellt sett är en svensk elev värd mycket mer, och man kan därför inte använda ett argument på det vis som du gjorde.

Jag kan tala om för dig vad som kommer att hända. Den nuvarande invandringen är skapad av liberalistiska krafter, och det kommer inte att förändras bara för att det blir en röd regering i nästa val. Socialdemokraterna är på alla vis pragmatiska, vägen mot ett usa-samhälle är därför mer eller mindre spikad.

En dag kommer det förvisso att gå åt helvete - men ni behöver inte bry er då heller - för de som kommer att rensa upp i skiten kommer att ha förståelse.

Slutligen, att du är bortskämd och egoistisk är helt ok - du får gärna tycka det - men pracka inte det på resten av oss svenskar. När du har lekt klar kommer du att få se de krafter som skapade något bra här uppe i Norden ;)

• UPPERCASE
    Drucilla skrev 2013-12-16 18:19:13 följande:
    Fast flyktingar är ju dom som vi verkligen borde ta hand om, personer som har flytt från saker så vidriga som du inte ens kan drömma om ! Dom borde vi ta hand om och ge en trygg plats för dom och deras barn inte lösa saker åt dom på plats som SD tycker, hur skulle det ske?
    www.unhcr.se/se/stoed-oss/flyktingkriser/krisen-i-syrien.html hit bör pengarna gå istället, så de kan återvända när läget är bättre.

Eller i bild kanske du förstår bättre, www.ifex.org/syria/2013/07/22/jordan_refugee_camp_syrian_refugees_july2013_reuters_468.jpg

Detta är över 150000 flyktingar som behöver hjälp. I Sverige tar vi emot 5-6000 om året som vi sedan i många fall har kvar boende här, utan någon framtid eller några jobb i kanske upp mot en livstid. 

Vi hade kunnat ge alla dessa betydligt mer mat, kläder osv.

Arbetskraftsinvandring är en helt annan sak däremot och det är inget som SD någonsin motsatt sig.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2013-12-16 18:27:31 följande:
    Det finns gott om kritik, men i SDs entoniga brus och när så mycket fokus måste läggas på nyansera den nidbild de så ihärdigt målar upp ges försvinnande lite utrymme för någon kvalitativ debatt. SD ser på så vis indirekt till till att migrationsfrågor stagnerar.
    Var finns denna kritik? Hur framförs den? Av vem/vilka förs den fram utan att några rasistkort spelas ut?
  • UPPERCASE
    pratglad och passionerad skrev 2013-12-16 17:13:10 följande:
    Sitter du i partiledningen? Flört

- Invandringen har en enorm ekonomisk påverkan för vårt samhälle. Om vi stryper invandringen kommer vi att gå under. Vi har ett stort behov av nettoinvandring för att klara välfärden, vård och omsorg inom väldigt kort. Att stänga gränserna är en snabb väg till ekonomisk missär.

- Nej, vi är inte bra på att ta emot varken invandrare eller (ännu värre) flyktingar. De tas emot som om de vore smittohärdar, spottas på och betraktas som belastningar även om de både vill och skulle kunna komma i produktion väldigt snabbt, något eller ett par års investering skulle räcka för många.
    Trots att det finns stora förbättringar att göra är de allra flesta invandrare i sysselsättning, tyvärr inte inom sina kompetensområden alltid. Det är inte ovanligt att välutbildade får harva inom låglöneyrken pga. krånglig byråkrati.
    Det borde bli mycket lättare att få arbetstillstånd och snabbt slussas in i samhället - det skulle vi alla tjäna på.

- Vi är ett av världens rikaste länder och har råd att hjälpa på flera sätt. Att lägga i underkant av 1% i bistånd klarar vi lätt. Nästan alla jordens länder har mindre att leva på än vi, mycket mindre. Vi är bortskämda och egoistiska om vi inte hjälper till globalt. Att hjälpa dem som kommer hit ser jag som en investering snarare än en kostnad.
    Så oerhört märkligt att man räknar invandrares kostnader/vinster inom månader eller ett budgetår..
    Om vi skulle betrakta exempelvis barn på samma sätt skulle vi stänga alla skolor och uppmana folk att inte skaffa barn.
    - Det kostar ju miljoner per unge, investeringar i ca. 20 år eller mer innan de börjar betala tillbaka något i produktionen.
    - Många invandrare har redan en grundutbildning, kunskaper och erfarenheter. De är i produktionen inom ett år om vi öppnar upp och gör det bättre.

Vilken märklig fråga/slutsats..?
    Jag skulle säga att de smartaste 10% är smartare än 90%
    Samtidigt är ju de mest korkade 10% knappast smartare..

Personligen tror jag inte rasism i individfallet har med dumhet/okunskap att göra men sett i det stora hela så är de breda väljargrupperna inom SD ju män, lägre utbildning, kriminellt belastade i högre grad än andra partiers väljare.
    Det är dock en grovt tillyxad beskrivning och jag skulle inte dra några slutsatser om enskilda SD-sympatisörer utifrån detta.

Det är inte främst den något lägre bildningsnivån som oroar mig - utan det faktum att man så lättvindigt låter sig företrädas av folk som ljuger och förvränger verkligheten så fullständigt ohämmat.
    Inget av det du skrivet har något med rasism att göra överhuvudtaget så varför drar du upp det gång på gång?
    Är rasism någon form av joker som inkompetenta personer gapar så snart de saknar argument?

Oja att jag är i partiledningen, det måste jag väl göra för att ha en åsikt i invandrarfrågan eller?

1. Skitsnack, vi är i behov av arbetskraft. Svensktalande sådan, ingen vare sig i skola, vård eller publik sektor i övrigt är intresserade av en doktor som bara kan prata arabiska. 

Jag har själv haft en arabisk matematiklärare på 90 talet som kom in tack vare de vindar som började blåsa då, hon förstörde en termin innan klassen fick gehör och vi fick en annan som faktiskt kunde göra sig förstådd. Det hade inget med ämneskompetens att göra hon var säkert jätteduktig, men det hjälper inte ett skit om inte eleverna förstår vad hon menar. 

För det andra har "inom kort" varit tal om de senaste 20 åren, ändå anställer man inte nya sjuksköterskor, lärare osv i den takt det borde. Och de som får anställning får pissdålig lön! Varför?!

Gör vård, omsorg, undervisning osv attraktiv för anställda så kommer det inte vara det minsta problem att få tag i personal. 
    Vi behöver för det andra inte proaktivt ta in befolkning för detta, vi har haft liknande på 50-60 talet när vi hade en enorm invandring av finnar, polacker osv. de var här för att jobba, det låg i deras intresse att lära sig språket och att fungera i samhället. Jag hävdar snarare motsatsen gäller majoriteten av de muslimska flyktingar vi tar emot.

Jag vet det finns muslimer som integrerat jätteväl, men jag vet också de som har föräldrar och vänner som anser att det är ovärdigt dom att prata Svenska eller följa svenska regler. 

2. Precis. Och därför bör vi sluta ta emot tills vi har en lösning på hur vi ska hantera de vi tagit emot. Det löser sig inte självt och som det är just nu är det enbart SD som vågar peta i frågan, men då blir stämplade rasister för de vill röra i invandringspolitiken. 
    Dessutom är det inte ett dugg mer synd om invandrarbarn i förorten än det är om ursvenska barn i bruksorter runt om i landet.

3. Tydligen klarar vi inte att bedriva den offentliga sektor vi har som jag skrev ovan, varför gör vi inte det när vi är ett av världens rikaste länder? Eller kan det vara så att folk inte förstår vem rikedomarna tillhör?

Slutsatsen handlade inte om huruvida dumma eller smarta är rasistiska, utan att du påstod att SD lurat 10% av befolkningen. Det är att idiotförklara 10% och skulle de vara så fruktansvärt smarta att de kan lura 10% av befolkningen så är de ju helt klart några av de smartaste vi har i landet och ytterst lämpade för att styra det.
  • nihka
    Philipsson skrev 2013-12-16 02:19:26 följande:
    Men du har ju ingenting substansiellt att komma med. Bara en massa pajkastning.

Etablissemanget kallar Sd för främlingsfientligt, rasistiskt, extremistiskt, för att partiet bl.a. vill dra ned på invandringen. Vad det handlar om är att sjuklövern skickar invektiv mot Sd, för att de själva har att förlora på att Sd blir större. Det handlar ju om makt.

Naturligtvis är invandringen en politisk fråga, som bygger på just politiska ställningstaganden.
    ---
    Sd  vill också, i likhet med LO och SAP, att alla som arbetar i Sverige ska ha avtalsenliga löner. Denna ståndpunkt kallar nu Alliansen för främlingsfientlig.

Tycker du det också?

Jag håller helt med LO, SAP och Sd i denna fråga f.ö., eftersom jag är helt emot de kapitalismens lönedumpningstaktik.
    Nu blir ju inte hard core facts som närmare 60 uteslutningar någon pajkastning bara för att du inte gillar att höra att ditt parti så ofta inte klarar av att nå upp till sina egna uttalalade ambitioner.

En mycket skälig förklaring till att SDs partitoppar springer runt och gastar om "babbar" och "blattelovers" är att de tycker det finns "babbar" och "blattar". Att säga "det här är inte ditt land, det här är mitt land" tyder inte heller på att Erik Ahlqvist enbart vill dra ner på invandringen utan det är rasism bakom den typen av uttalande.

Och SD fortsätter att hålla sådana om ryggen.

Jag skiter fullständigt vad SD påstår de vill göra och ser i stället på vad de faktist gör och det är inte vackert.
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-16 18:27:31 följande:
    Det finns gott om kritik, men i SDs entoniga brus och när så mycket fokus måste läggas på nyansera den nidbild de så ihärdigt målar upp ges försvinnande lite utrymme för någon kvalitativ debatt. SD ser på så vis indirekt till till att migrationsfrågor stagnerar.
    Vilken nidbild målar SD upp? För den delen vet du ens vad nidbild betyder?

Vilka andra partier har kommit med någon kritik till nuvarande invandringspolitik? Det senaste jag kan minnas var FP som ville göra det till krav att kunna Svenska för att bli medborgare (Vilket ironiskt nog redan egentligen är ett krav men som tydligen inte verkar följas), de fick genast påhopp om att de var emot det multikulturella samhället också.

Det som är mest ironiskt är att de enda "multikulturella samhällen" som finns i dag är i västvärlden.

I syrien är det just därför det är krig för muslimerna vill ha bort kristna (Här skriks det kränkning så snart de inte får be sin fredagsbön och måste jobba under anställningstid). I somalia är det olika islamistiska grupper som bråkar. 
    Samma sak i större delen av mellanöstern. 

Men islam är ju den fredliga religionen har ju vänsterpacket sagt.
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-16 18:55:44 följande:
    Nu blir ju inte hard core facts som närmare 60 uteslutningar någon pajkastning bara för att du inte gillar att höra att ditt parti så ofta inte klarar av att nå upp till sina egna uttalalade ambitioner.

En mycket skälig förklaring till att SDs partitoppar springer runt och gastar om "babbar" och "blattelovers" är att de tycker det finns "babbar" och "blattar". Att säga "det här är inte ditt land, det här är mitt land" tyder inte heller på att Erik Ahlqvist enbart vill dra ner på invandringen utan det är rasism bakom den typen av uttalande.

Och SD fortsätter att hålla sådana om ryggen.

Jag skiter fullständigt vad SD påstår de vill göra och ser i stället på vad de faktist gör och det är inte vackert.
    Vad snackar du om? Erik ALMqvist har blivit utesluten sedan länge. 
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-16 17:04:34 följande:
    Det är därför SD behandlas som de gör - av både media och politiker.
    Ingen av riksdagspartierna vill ha att göra med SD för att man inte delar deras värdegrund. Man kan helt enkelt inte rösta på eller stötta ett parti som håller rasister om ryggen bara för att alla ska få vara med. Det är inte så politiken fungerar.

SvP verkar vänligare inställd till SD så man kanske skulle söka sig en samarbetspartner där. Avpixlat, Fria Tider och Exponerat är ju också vänligt inställda till SD så det finns gott om ytor för rasister att frottera sig med varandra och det gör de grundligt där.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?