pratglad och passionerad skrev 2013-12-16 17:13:10 följande:
Sitter du i partiledningen?
- Invandringen har en enorm ekonomisk påverkan för vårt samhälle. Om vi stryper invandringen kommer vi att gå under. Vi har ett stort behov av nettoinvandring för att klara välfärden, vård och omsorg inom väldigt kort. Att stänga gränserna är en snabb väg till ekonomisk missär.
- Nej, vi är inte bra på att ta emot varken invandrare eller (ännu värre) flyktingar. De tas emot som om de vore smittohärdar, spottas på och betraktas som belastningar även om de både vill och skulle kunna komma i produktion väldigt snabbt, något eller ett par års investering skulle räcka för många.
Trots att det finns stora förbättringar att göra är de allra flesta invandrare i sysselsättning, tyvärr inte inom sina kompetensområden alltid. Det är inte ovanligt att välutbildade får harva inom låglöneyrken pga. krånglig byråkrati.
Det borde bli mycket lättare att få arbetstillstånd och snabbt slussas in i samhället - det skulle vi alla tjäna på.
- Vi är ett av världens rikaste länder och har råd att hjälpa på flera sätt. Att lägga i underkant av 1% i bistånd klarar vi lätt. Nästan alla jordens länder har mindre att leva på än vi, mycket mindre. Vi är bortskämda och egoistiska om vi inte hjälper till globalt. Att hjälpa dem som kommer hit ser jag som en investering snarare än en kostnad.
Så oerhört märkligt att man räknar invandrares kostnader/vinster inom månader eller ett budgetår..
Om vi skulle betrakta exempelvis barn på samma sätt skulle vi stänga alla skolor och uppmana folk att inte skaffa barn.
- Det kostar ju miljoner per unge, investeringar i ca. 20 år eller mer innan de börjar betala tillbaka något i produktionen.
- Många invandrare har redan en grundutbildning, kunskaper och erfarenheter. De är i produktionen inom ett år om vi öppnar upp och gör det bättre.
Vilken märklig fråga/slutsats..?
Jag skulle säga att de smartaste 10% är smartare än 90%
Samtidigt är ju de mest korkade 10% knappast smartare..
Personligen tror jag inte rasism i individfallet har med dumhet/okunskap att göra men sett i det stora hela så är de breda väljargrupperna inom SD ju män, lägre utbildning, kriminellt belastade i högre grad än andra partiers väljare.
Det är dock en grovt tillyxad beskrivning och jag skulle inte dra några slutsatser om enskilda SD-sympatisörer utifrån detta.
Det är inte främst den något lägre bildningsnivån som oroar mig - utan det faktum att man så lättvindigt låter sig företrädas av folk som ljuger och förvränger verkligheten så fullständigt ohämmat.
Inget av det du skrivet har något med rasism att göra överhuvudtaget så varför drar du upp det gång på gång?
Är rasism någon form av joker som inkompetenta personer gapar så snart de saknar argument?
Oja att jag är i partiledningen, det måste jag väl göra för att ha en åsikt i invandrarfrågan eller?
1. Skitsnack, vi är i behov av arbetskraft. Svensktalande sådan, ingen vare sig i skola, vård eller publik sektor i övrigt är intresserade av en doktor som bara kan prata arabiska.
Jag har själv haft en arabisk matematiklärare på 90 talet som kom in tack vare de vindar som började blåsa då, hon förstörde en termin innan klassen fick gehör och vi fick en annan som faktiskt kunde göra sig förstådd. Det hade inget med ämneskompetens att göra hon var säkert jätteduktig, men det hjälper inte ett skit om inte eleverna förstår vad hon menar.
För det andra har "inom kort" varit tal om de senaste 20 åren, ändå anställer man inte nya sjuksköterskor, lärare osv i den takt det borde. Och de som får anställning får pissdålig lön! Varför?!
Gör vård, omsorg, undervisning osv attraktiv för anställda så kommer det inte vara det minsta problem att få tag i personal.
Vi behöver för det andra inte proaktivt ta in befolkning för detta, vi har haft liknande på 50-60 talet när vi hade en enorm invandring av finnar, polacker osv. de var här för att jobba, det låg i deras intresse att lära sig språket och att fungera i samhället. Jag hävdar snarare motsatsen gäller majoriteten av de muslimska flyktingar vi tar emot.
Jag vet det finns muslimer som integrerat jätteväl, men jag vet också de som har föräldrar och vänner som anser att det är ovärdigt dom att prata Svenska eller följa svenska regler.
2. Precis. Och därför bör vi sluta ta emot tills vi har en lösning på hur vi ska hantera de vi tagit emot. Det löser sig inte självt och som det är just nu är det enbart SD som vågar peta i frågan, men då blir stämplade rasister för de vill röra i invandringspolitiken.
Dessutom är det inte ett dugg mer synd om invandrarbarn i förorten än det är om ursvenska barn i bruksorter runt om i landet.
3. Tydligen klarar vi inte att bedriva den offentliga sektor vi har som jag skrev ovan, varför gör vi inte det när vi är ett av världens rikaste länder? Eller kan det vara så att folk inte förstår vem rikedomarna tillhör?
Slutsatsen handlade inte om huruvida dumma eller smarta är rasistiska, utan att du påstod att SD lurat 10% av befolkningen. Det är att idiotförklara 10% och skulle de vara så fruktansvärt smarta att de kan lura 10% av befolkningen så är de ju helt klart några av de smartaste vi har i landet och ytterst lämpade för att styra det.