Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

Varför hatar folk SD?

kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.
    I mina ögon är det Sverigedemokraterna som har infört hatet i svensk politik, därför klingar det falskt när Sverigedemokrater klagar på att de är "hatade". Om det är något politisk parti som ställer människor mot varandra så är det ju Sverigedemokraterna.

Om du inte är rasist förstår jag inte varför du röstar på Sverigedemokraterna. Rasismen är ju deras livsluft.

Sedan undrar jag hur ryktet om att andra partier inte "älskar Sverige" har uppstått.
  • Rikard
    ubåt skrev 2013-12-09 11:18:52 följande:
    Vad har nu SD med rasism att göra? Något du har läst på nätet?

Sen - alla partier ställer människor mot varandra. Om skolan måste få mer pengar, är det någon annan som får mindre. Samma med vården, pensionerna, försvaret. Politik innebär att man måste prioritera inom budgetramarna. SD väljer att prioritera äldrevård, kriminalpolitik, skolan och flyktingar i deras närområden inom ramen för UNHCR vilka skriker efter pengar. Detta i stället för att prioritera massinvandring till Sverige och i stället minska invandringen till normal EU-nivå.

Nu börjar resten av Sverige att vakna efter senaste PISA-rapporten och enligt opinionsundersökningar vill en majoritet förstatliga skolan, ett krav som SD redan driver.

Ett parti som propagerar för "allt åt alla" är inte seriöst. Det finns inga träd på vilka det växer pengar.

Tillgångarna är begränsade varför alla som vill föra en seriös politik måste prioritera mellan de olika delarna i en budget. SD vill spara ca. 120 miljarder på invandringen och samtidigt hjälpa mångdubbelt fler. T.ex. människor på flykt från sina hemländer. Samtidigt vill man förstärka vården, skolan, försvaret, äldrevården, polisen, landsbygden, pensionerna etc. samt t.ex. verka för ett utökat djurskydd. Och man vill avskaffa den mer eller mindre fria hälsovården för människor som inte har uppehållstillstånd i Sverige och alltså befinner sig här illegalt.

Jag mår nästan fysiskt illa när jag hör om pensionärer och andra som inte har råd att gå till tandläkaren medan människor som uppehåller sig här illegalt bara behöver betala 50 kr. Där har regeringen och MP verkligen ställt människor mot varandra.
    Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr. För flera jag har talat med, har denna lag (som går på tvärs mot annan lagstiftning) inneburit att de har bestämt sig för att rösta på SD i nästa val. 

Vad specifikt i SD:s partiprogram är det du stör dig på och inte kan acceptera?
    Jag läser vad folk som säger att de är Sverigedemokrater skriver och det är helt klart att de resonerar rasistiskt.
    Dina ordval visar  att du själv är fast i de Sverigedemokraternas tankemönster och vokabulär. "Massinvandringen" har ni tjatat om så mycket att man inte längre orkar påpeka att det är en smaksak vad man anser vara "mass". För många Sverigedemokrater verkar "massinvandring" vara lika med all invandring, utom möjligen den från Europa och USA. "Vakna upp" klingar av forna tiders rasistorganisationer som nynazister och Bevara Sverige Svenskt.

En budget handlar, som du så riktigt säger, om att prioritera. Sverigedemokraterna ställer dock allt mot en enda sak - invandringen - som i deras föreställningsvärld står för allt ont.

Som höginkomsttagare får jag väldigt mycket mer över i plånboken tack vare Alliansregeringen. Man skulle lika väl kunna ställa dessa skattelättnader mot pensionärernas situation eller skolan. Men i Sverigedemokraternas värld är det alltid invandringen man angriper. Därför att man ställer folkgrupp mot folkgrupp, därför att man fokuserar på folks etnicitet, därför att man är i grunden rasistiskt parti som försöker normalisera hatet i mot andra i Sverige, som håller på att förstöra det Sverige jag älskar.
  • Rikard
    ubåt skrev 2013-12-09 20:21:21 följande:
    /.../ Jag har också fått mer i plånboken med anledning av jobbskatteavdraget. Det har väl alla arbetstagare. Vad är din poäng och vad har det med invandringspolitiken att göra?/.../
    Det är precis det som är poängen.
    Alliansen har pumpat ut pengar för att sänka skatterna istället för att satsa på skola, vård och omsorg.

Men de rasistiska Sverigedemokraterna är så fixerade vid invandringen att de bara pratar om invandring, invandring och invandring. De ser invandringen som enda orsak till att pensionärerna inte får det bättre eller att skolresultaten är dåliga.

Hur kan du för övrigt vara så blind att du inte ser att Sverigedemokraternas hela idé bygger på ett obehagligt vi och dom tänkande, att ställa folkgruppen "svenskar" mot folkgruppen "invandrare".

Men det är inte bara Sverigedemokraternas rasism som skrämmer mig. Det är också deras önskan att likrikta Sverige, vilket i ditt inlägg döljs bakom orden "Sverigedemokraternas vision är ett samhälle där medborgarna känner en samhörighet" men som i mer officiella sammanhang handlar om att Sverigedemokrater motionerar och propagerar MOT mångfald.

• Rikard
    ubåt skrev 2013-12-09 20:21:21 följande:
    /.../
    ------
    Förra året gavs uppehållstillstånd till ca. 111.000 personer. Vad vill du kalla det? En rännil? Ca. 2000 per vecka är det nu - de flesta Syrier. Vad kallar du det? En piss i Mississippi?
    Du skriver "fick uppehållstillstånd" vilket nota bene inte är samma sak som att de invandrade just förra året. De kan ha bott här i flera år och då utgör de varken en "rännil" eller en "piss i Mississippi". De var redan här.

2012 (som väl är "förra året") invandrade 103 000 personer, samtidigt utvandrade 52 000 personer. Netto ungefär 50 000, men det är ju sådant som ni invandrarhatare "glömmer bort".
    Den största gruppen av de som invandrade var svenskar som bott utomlands och nu flyttat tillbaka, c:a 20%.
    Syrierna var 4700 (alltså drygt 4%).

Men oavsett vilket så anser jag att Sverige rymmer betydligt fler. Jag är tillräckligt gammal för att ha levt i ett helsvenskt Sverige och tro mig, det var ganska trist.
  • Rikard
    ubåt skrev 2013-11-10 18:07:12 följande:
    Hur mångkulturellt bor de "toleranta"? Tja, statistik finns i bifogad länk:

affes.wordpress.com/2013/10/29/hur-mangkultur.../

Detta visar tydligt hur majoriteten av multikultiförespråkarna väljer att bo - dvs. så långt från de invandrartäta stadsdelarna de kan. 
    Jag betraktar mig som tolerant.
    Jag bor i ett område där där nästan hälften av hushållen är invandrare eller barn till invandrare.
    På min arbetsplats är nästan hälften av de anställda invandrare eller barn till invandrare. Om man räknar med de som är gifta eller sammanbor med en invandrare eller ett barn till en invandrare så är det betydligt mer än hälften.
    Området jag bor i är ett övre medelklassområde i Stockholm. Lönerna på min arbetsplats ligger rejält över snittet.

Så lägg ner det där eviga tjatet om att vi toleranta inte är rasister för att vi inte träffar invandrare.
  • Rikard
    Philipsson skrev 2013-12-13 23:43:01 följande:
    Vet ni vad jag tror? Knappt nån skulle våga skriva nåt positivt om Sd här, eftersom de är rädda att förlora jobbet. Ungefär som i en diktatur alltså. Så går det till i det fria Sverige!

Bara riggade val som fattas (bara en tidsfråga).

Det här tycker jag är en intressant fråga.
    Jag är för åsiktsfrihet (vilket inte är detsamma som att jag tänker låta idiotiska åsikter stå oemotsagda), men skulle jag tolerera vilka åsikter som helst på min arbetsplats?

Jag är i en position där jag anställer människor. På vår arbetsplats är nästan hälften invandrare eller barn till invandrare, vi har även en ganska jämn könsfördelning (även om fördelningen mellan kvinnojobb och mansjobb inom arbetsplatsen är skamligt traditionell). Skulle jag med berått mod anställa någon som jag vet är emot halva personalstyrkan p.g.a deras etnicitet? Det vore ju en närmast fientlig handling mot de i personalen med utländsk bakgrund.

Lyckligtvis har jag aldrig hamnat i den situationen, men om det skulle visa sig att vi anställt någon som uttalar sig nedlåtande om andra människor så skulle vi definitivt ta den personen åt sidan och förklara att det är ett beteende vi inte tolererar på vår arbetsplats.

• Rikard
    Philipsson skrev 2013-12-14 22:07:51 följande:
    Är alla andra europeiska länder rasistiska då, för att de har lägre invandring än Sverige? Det måste ju bli slusatsen av det du säger.

Du gör uppenbarligen tolkningen att alla de som vill minska antalet invandrare till Sverige, är rasister.

Men tänk om det finns andra skäl då? Har du aldrig funderat på det?
    Hur kan du dra dessa idiotiska slutsatser av vad jag skrev?

Din tolkning av min text ligger så extremt långt ifrån vad jag skrev att jag finner det helt utsiktslöst att du över huvud taget skulle kunna förstå något jag skriver. Det du skriver har över huvud taget inte med det jag skrev att göra. Men så är det väl med er, ni förmår liksom inte ta till er vad andra skriver för att era sinnen är så fulla av er fixering vid invandringen.
  • Rikard
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-14 18:26:43 följande:
    Även om de nedlåtande uttalandena görs mot t.ex. sverigedemokrater? Eller är visst hat okej?
    Jag har inget problem med att vara intolerant mot de intoleranta.

Sverigedemokraterna står för hat, vilket de om och om igen visar. Jag är emot hat och vill ha en arbetsplats där alla kan trivas och känna sig trygga och välkomna. Då platsar inte personer som ogillar andra på grund av deras etnicitet in. Så enkelt är det.

Sverigedemokraternas hatideologi är  en just ideologi, medan hudfärg, kön och födelseplats är något som man varken kan rå för eller ändra. Det rimliga är att man bedömer människor utifrån deras handlingar (t.ex. hur de bemöter andra människor) och åsikter (t.ex. att de är Sverigedemokrater) än att bedöma dem efter färgen på deras hud.
  • Rikard
    Digestive skrev 2013-12-14 21:02:50 följande:
    Underbart jobbat!! En rättvisans och dygdens man denna Rikard - helt enkelt en stolt svensk som gör att andra svenskar kan hålla huvudet högt! Bara att uppfostra de som inte vill bete sig bättre, via forum som via arbetsplatser.
    Det handlar inte om att uppfostra folk, det handlar om att skydda. Som chef vore det oansvarigt att inte skydda medarbetarna från mobbing eller mobbingliknande beteende från t.ex. människor som uttrycker sig nedlåtande om andra på grund av deras hudfärg, ursprung eller kön.

• Rikard
    effemgea skrev 2013-12-15 09:51:13 följande:
    Fast nu kommenterade jag din kommentar av Rickards inlägg.

Jag tolkar hans inlägg som att man på hans arbetsplats skulle ta en eventuell sverigedemokrat i örat om han ägnade sig åt att hata på arbetstid och ditt som att du försvarade sverigedemokratens rätt att vara sverigedemokrat, även på arbetstid.

Jag ser ingen egentlig motsättning, åtminstone inte i teorin - i praktiken tror jag att det finns mycket få sverigedemokrater som inte hatar utifrån etnicitet.
    /.../
    Generellt så önskar jag att personalen på min arbetsplats ska arbeta, inte bedriva politik.
  • Rikard
    Philipsson skrev 2013-12-15 21:21:56 följande:
    Problemet är att du är demagog, eftersom du menar att alla som opponerar sig mot rådande invandringspolitik i Sverige, är rasister.

/.../
    Nej, problemet är att din kommentar på mitt inlägg inte hade något som helst med mitt inlägg att göra.

Det kanske beror på du helt enkelt inte förmår begripa det jag försöker problematisera, nämligen avvägningen mellan var och ens rätt att ha vilken politisk uppfattning som helst och var och ens rätt att slippa bli ansatt på sin arbetsplats på grund av sin etnicitet, religion, kön eller födelseort.

Det kan också bero på du egentligen vill debattera något annat än det jag skriver om. Det står dig naturligtvis helt fritt att debattera vad du vill, men det är ju inte en relevant kommentar på mitt inlägg.

Eller en kombination av detta.
  • Rikard
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-20 07:16:07 följande:
    Precis så är det. Det är inte invandrarna som är problemet, det är politiken.
    Så bra. Då kan vi ju öka invandringen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?