ubåt skrev 2013-12-09 11:18:52 följande:
Vad har nu SD med rasism att göra? Något du har läst på nätet?
Sen - alla partier ställer människor mot varandra. Om skolan måste få mer pengar, är det någon annan som får mindre. Samma med vården, pensionerna, försvaret. Politik innebär att man måste prioritera inom budgetramarna. SD väljer att prioritera äldrevård, kriminalpolitik, skolan och flyktingar i deras närområden inom ramen för UNHCR vilka skriker efter pengar. Detta i stället för att prioritera massinvandring till Sverige och i stället minska invandringen till normal EU-nivå.
Nu börjar resten av Sverige att vakna efter senaste PISA-rapporten och enligt opinionsundersökningar vill en majoritet förstatliga skolan, ett krav som SD redan driver.
Ett parti som propagerar för "allt åt alla" är inte seriöst. Det finns inga träd på vilka det växer pengar.
Tillgångarna är begränsade varför alla som vill föra en seriös politik måste prioritera mellan de olika delarna i en budget. SD vill spara ca. 120 miljarder på invandringen och samtidigt hjälpa mångdubbelt fler. T.ex. människor på flykt från sina hemländer. Samtidigt vill man förstärka vården, skolan, försvaret, äldrevården, polisen, landsbygden, pensionerna etc. samt t.ex. verka för ett utökat djurskydd. Och man vill avskaffa den mer eller mindre fria hälsovården för människor som inte har uppehållstillstånd i Sverige och alltså befinner sig här illegalt.
Jag mår nästan fysiskt illa när jag hör om pensionärer och andra som inte har råd att gå till tandläkaren medan människor som uppehåller sig här illegalt bara behöver betala 50 kr. Där har regeringen och MP verkligen ställt människor mot varandra.
Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr. För flera jag har talat med, har denna lag (som går på tvärs mot annan lagstiftning) inneburit att de har bestämt sig för att rösta på SD i nästa val.
Vad specifikt i SD:s partiprogram är det du stör dig på och inte kan acceptera?
Jag läser vad folk som säger att de är Sverigedemokrater skriver och det är helt klart att de resonerar rasistiskt.
Dina ordval visar att du själv är fast i de Sverigedemokraternas tankemönster och vokabulär. "Massinvandringen" har ni tjatat om så mycket att man inte längre orkar påpeka att det är en smaksak vad man anser vara "mass". För många Sverigedemokrater verkar "massinvandring" vara lika med all invandring, utom möjligen den från Europa och USA. "Vakna upp" klingar av forna tiders rasistorganisationer som nynazister och Bevara Sverige Svenskt.
En budget handlar, som du så riktigt säger, om att prioritera. Sverigedemokraterna ställer dock allt mot en enda sak - invandringen - som i deras föreställningsvärld står för allt ont.
Som höginkomsttagare får jag väldigt mycket mer över i plånboken tack vare Alliansregeringen. Man skulle lika väl kunna ställa dessa skattelättnader mot pensionärernas situation eller skolan. Men i Sverigedemokraternas värld är det alltid invandringen man angriper. Därför att man ställer folkgrupp mot folkgrupp, därför att man fokuserar på folks etnicitet, därför att man är i grunden rasistiskt parti som försöker normalisera hatet i mot andra i Sverige, som håller på att förstöra det Sverige jag älskar.