• cesse26

BF December och Januari ,följas åt sista månaderna

Tänkte starta en tråd för oss som har bf i December och Januari .
    Tänkte vi kunde följas åt dom sista månaderna .
    Jag har bf 11 Januari och har 98 dagar kvar idag .
    Skulle vara kul om andra vill vara med i tråden :) 

• Svar på tråden BF December och Januari ,följas åt sista månaderna
  • cesse26
    nenne31 skrev 2013-10-21 13:16:23 följande:
    Sammandragningarna började denna gången runt vecka10 tror jag.
    Blev påtagliga runt vecka 15.

Nä sista förlossningen blev kaos.
    Han va för stor fastnade och mitt bäcken gick sönder och sista ryggkotan.
    Han bröt nyckelbenet och höllt på att stryka med.
    Levt med smärta dagligen sen dess i bäcken och rygg och kunde inte gå efter förlossningen på ett par dagar.
    Därav e mina smärtor sju resor värre denna gången med foglossningen bla.

Vad kul att du med ska ha fjärde :)
    Vet du vad det blir?
    Vad har du sen innan?

Fy vad jobbigt , bara en vanlig förlossning är jobbig .
    Tur att han klarade sig i alla fall .
    Måste vara jobbigt att ha så ont en graviditet det är då man ska glädjas ju inte ha ont .
    Nej vi vet inte alls, läkaren kunde inte se vad det var för kön .Bebisen ville inte vara samarbetsvillig:)
    Har tjejer sedan innan , känslan säger en kille men kan ha fel också :D
    Jossehaugen skrev 2013-10-21 20:11:38 följande:
    Var hos läkaren idag pga min rygg och höfter. Blev sjukskriven tills bebis kommer. Så nu hoppas jag att det går igenom på fk, så jag verkligen kan slappna av. Hur är det med er andra?
    Skönt att kunna vara hemma när kroppen inte orkar .
    Mina fogar känns helt bra igen, nu har jag uppblåst mage och gaser som aldrig förr och det känns rätt bra .
    Försöker äta nyttigt men verkar inte hjälpa vet inte alls vad jag ska göra för har haft ont i magen konstant nu i 9 dagar :/.
    Somnar med magont och vaknar med magont .

• Chaplin89

Hej, hoppar in här om det är ok Glad

Har bf den 21/12 och har alltså 60 dagar kvar!!

Min graviditet har inte varit alldeles lätt med kraftig halsbränna, magkatarr, onda fogar, ischias, uruselt humör och sjukskrivning. men från idag har jag gått hem på gravidpenning och det känns fantastiskt att "få" vara hemma. Orkar just inte mer än att bara vara och sköta hem och barn.

Nu hoppas jag att bebis vill komma ut några dagar tidigare så att vi får fira jul hemma och inte på bb Tomte 

• cesse26
    Chaplin89 skrev 2013-10-22 16:42:40 följande:
    Hej, hoppar in här om det är ok Glad

Har bf den 21/12 och har alltså 60 dagar kvar!!

Min graviditet har inte varit alldeles lätt med kraftig halsbränna, magkatarr, onda fogar, ischias, uruselt humör och sjukskrivning. men från idag har jag gått hem på gravidpenning och det känns fantastiskt att "få" vara hemma. Orkar just inte mer än att bara vara och sköta hem och barn.

Nu hoppas jag att bebis vill komma ut några dagar tidigare så att vi får fira jul hemma och inte på bb Tomte 
    Kul att du vill hoppa in i tråden :)
    Låter inte alls kul :/
    Har själv varit på strålande humör denna graviditeten hade uruselt humör förra graviditeten att det kan skilja sig så :)

Nej håller med , mysigast att fira jul hemma . Hoppas  ni får bebisen lite innan då :)
    Tyvärr är det inte vi föräldrar som bestämmer när bebisen ska titta ut :) 
  • Chaplin89

Haha jag hade ett strålande humör förra graviditeten och uselt nu så visst kan det skilja!!!

Förra grav var lätt rakt igenom och jag hade inte ont nånstans utan pigg hela tiden!

Har en kille på 4,5 år och denna bebis är också en kille :)

• turkos77

Jobbig natt. Massa onda sammandragningar. Ont i mage och rygg och i underlivet. Har känts som om någon stuckit in en kniv i mig och vridit runt. Har avtagit nu efter 2 panodil. Ska det va så här i 9 veckor till? Går in i vecka 32 i morgon.

• jemaka
    turkos77 skrev 2013-10-23 08:49:21 följande:

Jobbig natt. Massa onda sammandragningar. Ont i mage och rygg och i underlivet. Har känts som om någon stuckit in en kniv i mig och vridit runt. Har avtagit nu efter 2 panodil. Ska det va så här i 9 veckor till? Går in i vecka 32 i morgon.

Har du ringt in?
  • turkos77

Jag ringde. Fick svaret vila, 2 panodil och kom in om det blir värre. Har lugnat sig nu.

• Sulvi

Hejsan! Jag hänger gärna med här! Väntar vår tredje med bf 17:e januari. Har två flickor som kommer vara 5 resp 7 år när det är dags. Känns lite lyxigt denna gången med mina "stora" tjejer som är exhalterade över sin kommande lillebror. Känner som flera andra av er att graviditeten är kämpig. Foglossning som började tidigt, navelbråck, svullna ben och magkatarr. Det är tur att det blir en bebis utav det Bor i Skåne (som ett par till av er)och kommer föda på Ystad eller Lund. Födde på Ystad förra gången men hade ingen positiv upplevelse så det känns inte så kul att åka in dit igen. Någon som har erfarenhet av Lund? Antar att det beror på personalen man råkar få, så man kan ju aldrig :-/ //Frida

• cesse26
    Sulvi skrev 2013-10-23 16:47:15 följande:
    Hejsan! Jag hänger gärna med här! Väntar vår tredje med bf 17:e januari. Har två flickor som kommer vara 5 resp 7 år när det är dags. Känns lite lyxigt denna gången med mina "stora" tjejer som är exhalterade över sin kommande lillebror. Känner som flera andra av er att graviditeten är kämpig. Foglossning som började tidigt, navelbråck, svullna ben och magkatarr. Det är tur att det blir en bebis utav det Bor i Skåne (som ett par till av er)och kommer föda på Ystad eller Lund. Födde på Ystad förra gången men hade ingen positiv upplevelse så det känns inte så kul att åka in dit igen. Någon som har erfarenhet av Lund? Antar att det beror på personalen man råkar få, så man kan ju aldrig :-/ //Frida
    Jag vill ge Lund både ris och ros 
    Var där i 18 timmar tack vare jag blev igångsatt .
    Fick träffa flera i personalen då det är flera skift inom den tiden .
    Den första barnmorskan jag hade var kanon var väldigt mån om att vi hade det bra osv .
    Tyvärr hade jag inte hon väldigt länge , det var en yngre tjej.
    Dom som skulle jobba natten var väl bra men inte fullt så mån om hur vi hade det , dom hade det väldigt stressigt och andra barnmorskor kom in då dom inte hade tid att vara överallt .
    Jag tycker verkligen dom har för lite personal och det är ett stort problem .

Den barnmorskan jag hade satt rätt kraftigt dropp på mig så värkarna blev värre än någon annan förlossning , intensivare värkar .
    Hon var inte så mån om mig det viktigast för henne var att bebisen skulle komma ut så fort som möjligt , så kändes det för oss i alla fall .

Mina värkar blev rätt jobbiga så ville ta ryggmärgsbedövning , fick inte bada eller röra på mig så då blev värkarna ännu värre.
    Anledningen var att hjärtljuden dala .
    Fick inte ens gå och kissa och fick ligga i den hårda sängen med jobbiga värkar , ingen paus eller något då värkarna kommer hela tiden med igångsättning .

Doktorn tog ett tag på sig då han var på något akut eftersom han är narkosläkare .
    Så nästa gång ska jag säga till i tid om värkarna är lika jobbiga .
    Efter bedövningen tog det inte lång tid innan Liam titta ut max 30 min , slappnar av i kroppen och då går det fortare då jag öppna mig hela 5 cm på denna tiden  .

När Liam hade kommit tidigt på morgonen var det ny personal .
    Stressig personal och dom hade helt enkelt inte tid med oss.
    Vägningen dröjde fick nog tjata oss till den 2 gånger .

Så både ris och ros från oss  
  • nenne31
    cesse26 skrev 2013-10-23 19:22:05 följande:
    Jag vill ge Lund både ris och ros 
    Var där i 18 timmar tack vare jag blev igångsatt .
    Fick träffa flera i personalen då det är flera skift inom den tiden .
    Den första barnmorskan jag hade var kanon var väldigt mån om att vi hade det bra osv .
    Tyvärr hade jag inte hon väldigt länge , det var en yngre tjej.
    Dom som skulle jobba natten var väl bra men inte fullt så mån om hur vi hade det , dom hade det väldigt stressigt och andra barnmorskor kom in då dom inte hade tid att vara överallt .
    Jag tycker verkligen dom har för lite personal och det är ett stort problem .

Den barnmorskan jag hade satt rätt kraftigt dropp på mig så värkarna blev värre än någon annan förlossning , intensivare värkar .
    Hon var inte så mån om mig det viktigast för henne var att bebisen skulle komma ut så fort som möjligt , så kändes det för oss i alla fall .

Mina värkar blev rätt jobbiga så ville ta ryggmärgsbedövning , fick inte bada eller röra på mig så då blev värkarna ännu värre.
    Anledningen var att hjärtljuden dala .
    Fick inte ens gå och kissa och fick ligga i den hårda sängen med jobbiga värkar , ingen paus eller något då värkarna kommer hela tiden med igångsättning .

Doktorn tog ett tag på sig då han var på något akut eftersom han är narkosläkare .
    Så nästa gång ska jag säga till i tid om värkarna är lika jobbiga .
    Efter bedövningen tog det inte lång tid innan Liam titta ut max 30 min , slappnar av i kroppen och då går det fortare då jag öppna mig hela 5 cm på denna tiden  .

När Liam hade kommit tidigt på morgonen var det ny personal .
    Stressig personal och dom hade helt enkelt inte tid med oss.
    Vägningen dröjde fick nog tjata oss till den 2 gånger .

Så både ris och ros från oss  
    Låter som vi hade samma barnmorska.
    Fick ettan och tvåan i Malmö för jag bodde där då...inget o klaga på.
    Lund gillar jag för där är så fint o mysigt men har svårt för viss personal tycker många e nonchalanta.

Jag blev också igångsatt med min trea i Lund då. Var på förlossningen i ca 20-22 timmar.
    Första barnmorskan av underbar och jag trivdes så bra med henne,mån om oss båda barnet och allt.
    Engaerade sig verkligen.
    Dom satte nål fall jag skulle komma in i sk maraton värkar så man kunde hejda det då.
    Fick aldrig nåt dropp för o sätta igång det utan bara en gel som stoppades upp mellan bena vid två tillfällen.
    detta gav bara störiga pinvärkar och inget hände.
    När mitt vatten väll gick 01.30( hade jag varit på förlossningen sen 10.30) så fick jag de sk maraton värkarna och hade ingen paus emellan.
    Jag öppnade mig från 0-10 cm och att han var ute på 1,5 timmar.
    Den bm gav aldrig mig nåt dropp för att sakta ner nåt och det gick för fort för bedövning.
    Sen va min son stor för att komma i vecka 37 och jag e ganska liten  (151 cm 55 kg normalvikt) så han fastnade och bm drog isär mina ben så allt knackade och fick gå in och få fatt i min sons axel och drog ut honom.
    Han bröt nyckelbenet och jag fick en skada i mitt bäcken som aldrig kommer läka.
    JAg kunde inte gå på flera dagar efteråt och lever med ständig smärta.
    Jag anmälde detta men dom tog bm parti och jag fick i huvudet: hon räddade ju ditt barn det e väll huvudsaken!!!
    Det skulle ha varit ett akut snitt.

Han vägde 3810 g och va 51 cm lång i v 37.
    Fullgånget skulle han vägt mellan 4700-5000 gram!

Därav ska jag ah planerat snitt nu och måste bestämma mig för Lund el kristianstad.
    Det går väldigt olika till där nämligen.

Svar på tråden BF December och Januari ,följas åt sista månaderna