• cesse26

BF December och Januari ,följas åt sista månaderna

Tänkte starta en tråd för oss som har bf i December och Januari .
    Tänkte vi kunde följas åt dom sista månaderna .
    Jag har bf 11 Januari och har 98 dagar kvar idag .
    Skulle vara kul om andra vill vara med i tråden :) 

• Svar på tråden BF December och Januari ,följas åt sista månaderna
  • nenne31
    Juml001 skrev 2013-10-30 07:37:07 följande:
    Skönt att höra att det inte bara är jag som mår dåligt.
    Jag har en reumatisk sjukdom i botten så kroppen har varken ork mentalt eller fysiskt i vanliga fall.
    Jag har fått rejäla sammandragningar om jag lyfter något eller böjer mig. Har karpeltunnelsyndrom och fått nya gjutna skenor men eftersom jag har ledproblem så är det väldigt smärtsamt att ligga still med händerna så ja, jag har fördjälvligt ont i dem nu och det strålar ut i hela armarna. Är så vätskefylld och tar mig knappt i sängen på morgonen. Rygg och knän som redan är utslitna gör riktigt ont.

Var med om en bilolycka förra veckan och fick tillbaka både låsning och inflammation i nacken. Jag har mått illa hela grav och det blir bara värre, inget hjälper och jag kräks nästan varje kväll. Har mycket foglossning och inflammation i höften, har ledvätska som åkt ut i knävecket och trycker på ischias samt att de trycker från bäckenet också.

Hum.. Har säkert glömt massa, jag är inte den som klagar så ofta men nu är jag riktigt less.

Jag jobbar fortfarande då de ändrat arbetsuppgifterna för mig så att jag kan vara kvar men det är nog tungt att behöva passa en tid, stiga upp på morgonen, vara borta och vara i rörelse så mycket. Jag är totalt slutkörd och vill helst sjukskriva mig på en gång men jag har för hög arbetsmoral och jag känner att jag klarar det ett tag till.

Vi håller dessutom på att renovera klart hemma och flyttar om 3 veckor så allt ska rensas och packas.

Grrrr... Jag är inte alls på gnällhumör
    Jisses och du jobbar?
    Det e verkligen strongt av dig.
    Jag har fibromyalgi så vet med smärta vad du pratar om.
    Har en skada i bäckenet sen sista förlossningen och en förskjutning i sista ryggkotorna.
    karpall e jag opererad för i båda händerna för snart två år sen,den smärtan var också olidlig.
    Har s mkt foglossningar,ischias,ryggvärk och ont i höfterna nu så det e svårt att röra sig.
    Dock e jag inte svullen.
    Haft prematura sd sen vecka 15.

• Me2
    nenne31 skrev 2013-10-29 15:41:19 följande:
    Amen fy för :( Har du hållt på så här hela grav??
    Nä, som tur är. Den här gången förberedde jag mig eftersom jag haft likadant med de två andra innan, så nu KRÄVDE jag Zofran i runt v12 och då slutade jag spy. Och fram till v26 har jag klarat mig bra även om jag varit konstant illamående, men nu går det inte längre och allt bara vänder.

Juml001 : Förstår dig verkligen ! Har också en reumatisk sjukdom i botten, men som tur är så håller den sig i skick så länge jag är gravid, vet dock att helvetet brakar löst när bebisen kommer ut....
    Jag har mest problem med illamående och kräkningar när jag är gravid (hyperemesis), men oavsett vad man har för problem tror jag att det svårast är att inse sina begränsningar. Jag har kämpat på längre den här gången än de innan, innan jag tillslut insåg att nu får det vara nog. Jag måste tänka på mig och på att jag inte bara ska överleva den här graviditeten utan att jag faktiskt ska ta hand om ett barn när det kommer ut. Jag vet att det är jätte svårt att acceptera att man inte klara det man normalt klarar och att gå från jobbet tidigare än man trodde att man skulle, men försök att inte se det som ett nederlag. Jag har tur och har en jättebra läkare som jobbat på att få mig att inse detta och att det skulle vara extremt jobbigt att jobba 100%, ta hand om 2 barn, ett hem och vara en bra fru även om jag hade en "normal" graviditet.
    Mitt tips : förklara för din läkare hos BM eller reumatolog hur du har det, sakligt, och jag kan inte se hur du inte skulle bli sjukskriven. Ibland kan det räcka med bara lite kortare dagar eller fulltid någon vecka så man hinner få tillbaka lite energi, ork, men jag tycker verkligen att du skulle behöva vila upp dig inför förlossningen och kommande bebis. 
  • Juml001

Himmel vad skönt att man inte är ensam!!!

Sjukskriven från reumatolog har jag varit ett tag men har inte nyttjat det. Dock tog det stop idag. Imorgon blir jag tvungen att sjukskriva mig men jag planerar att bara pausa och kunna återgå till arbete så fort kroppen vilat upp sig.

Med familj, hus och allt som hör där till så har man inte så mycket till val än att bara köra på och då blir det lätt att man kör på med allt.

Nu blir det sjukskrivning någon vecka så ska jag koncentrera mig på att bli piggare och hinna packa ner vårat hus i lådor

Jag har ju bara sådan arbetsmoral och i mitt jobb finns det bara jag för den tjänsten men imorgon får de helt enkelt lösa det.

• Me2
    Juml001 skrev 2013-10-30 22:58:21 följande:
    Jag har ju bara sådan arbetsmoral och i mitt jobb finns det bara jag för den tjänsten men imorgon får de helt enkelt lösa det.
    Jag har lite samma situation, jobbar på ett väldigt litet företag där vi är 2st som arbetar "aktivt" vilket gör att min frånvaro blir väldigt avgörande. Men oavsett sjukskrivning eller inte så kommer jag ändå försvinna i januari och jag känner att företaget lite har stoppat huvudet i sanden för det, samtidigt som de vet att jag mått dåligt och varit sjukskriven tidigt i mina tidigare graviditeten, men ändå inte tagit tag i det.
    Nu är det min hälsa och familjen först.  
  • LisaML

Hej! Jag hoppar gärna in här. Ska få barn i slutet av jan. Så skönt att läsa att det är fler som lider på olika sätt. Själv kräktes jag konstant första 18v för att sedan gradvis må bättre. Sen v11 har jag kämpat med foglossning som nu börjar bli riktigt riktigt smärtsam torts veckovisa behandlingar hos akupunktör och sjukgymnast. Ska träffa läkare på ons och hoppas få bli sjukskriven delvis. Känner det r vårt att koncentrera sig på jobbet eller allt som behövs göras på hemmafronten nu när jag inte får sova pga smärtan. Planen är att jag slutar från jobbet helt vid jul och beroende på smärtintensiteten sa bm att det kan bli tal om igångsättning. Det är tur jag känner vår underbara son sparka ofta så man blir påmind om det positiva mirakel som väntar :)

• Cecilialia

Hejhej.. Hoppar in här då

Har bf 10 dec. Första barnet. Jag är 21 år.
    Har såååå hemska sömnsvårigheter nu, rls så in i. Jättejobbigt. Någon mer med myrkrypningar? 

• Allinrep
    Cecilialia skrev 2013-11-02 21:45:21 följande:
    Hejhej.. Hoppar in här då

Har bf 10 dec. Första barnet. Jag är 21 år.
    Har såååå hemska sömnsvårigheter nu, rls så in i. Jättejobbigt. Någon mer med myrkrypningar? 
    Jag har lite RLS, kunde inte sova tre nätter i rad förra veckan.. Men det verkar vara bättre sen jag började ta kvällspromenader. Andra rekommenderar också att man äter mer järn och magnesium för att slippa besvären.
    Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Cecilialia
    Allinrep skrev 2013-11-03 11:24:13 följande:
    Jag har lite RLS, kunde inte sova tre nätter i rad förra veckan.. Men det verkar vara bättre sen jag började ta kvällspromenader. Andra rekommenderar också att man äter mer järn och magnesium för att slippa besvären.
    Jag har börjat äta niferex, en kapsel om dagen. Det är extra järn som ska vara bra under grav. Har dock inte märkt någon skillnad på myrkrypningarna...  

Men ett jättebra tips som kräver att man har en snäll sambo är massage innan man ska sova. Min sambo masserar hårt kring vadmusklerna och låren innan jag går och lägger mig, funkar rätt bra.

Annars är benövningar super: lyft kroppen med tårna uppochned tills det bränner i vaderna. Brukar göra ca 90, sen direkt till sängen för att hinna somna innan den tunga känslan i benen försvunnit!
  • Juml001

Nu har jag varit hemma i två veckor, behövligt eftersom jag åkte på magsjuka och diverse.

Händerna driver mig till vansinne. Svullna, gör ont och låser sig. Börjar få riktigt ont i ryggen nu också. Låsningen i nacken vill inte släppa så nu är jag yr och mår illa för det också. Skit..
    Annars är alla andra problem kvar.

Något jag funderar över.

När jag böjer mig eller lyfter något tungt så får jag så jäkla ont i livmodertappen och upp i livmodern. Känns som om något vasst sticks in i mig. Sjukt ont och obehagligt.
    Är det något att oroa sig för??

• leiasmamma

Hej :) Är beräknad med min andra dotter 1/1! Är 21 :) Tycker jag haft en bra graviditet förutom att jag har foglossningen ifrån helvettet :/

Svar på tråden BF December och Januari ,följas åt sista månaderna