• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Ypke
    Fertilitetsresa skrev 2013-05-21 11:35:12 följande:

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

Hej hej, kolla in ÄD-tråden
    Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Jag går på Fertinova i Åbo och har lite samma situation som du. Du hittar många i din situation i den tråden - välkommen   

• Ypke
    Fertilitetsresa skrev 2013-05-21 12:03:22 följande:
    Vad bra - tack!

Jag gick inte in på den eftersom den startades för två år sedan... Men NU ska jag göra det

Tror ändå att denna tråden kan vara bra för oss som är "nya på ÄD"
    Ja gör det Den är den största ÄD-tråden här på Familjeliv. Mycket erfarenhet samlad där!
    Jag är gammal i IVF-gemet och håller mig till den tråden. Fast visst kan det vara bra att starta en ny med dem som gör samma resa som man själv just nu. Glöm inte att kolla upp om du ev. har möjlighet till ersättning från Försäkringskassan för vård utomlands! Det finns en tråd om det också bland ÄD-trådarna
  • Fertilitetsresa

Hur hittar ni bästa och billigaste resorna från Stockholm till Helsingfors? Jag har letat och letat men hittar bara resor för ca 5000 kr, det går ju inte? Tips uppskattas!!

• Virvla

Hej!
    @ Fertilitetsresa: Kul med en såpass färsk tråd! Vi har också vänt oss till Fertinova efter att ha försökt sedan 2008, 5 IVF, ett MA och ett spermiedonationsförsök har det blivit på vägen. Åkte till Helsingfors på uppstartssamtal den 8:e mars. Då kostade flyget 1000kr/person tur&retur, dvs 2000 för oss som par. Jag tyckte det var smidigt att flyga dit över dagen, det går gott om flyg både på morgonen och kvällen. Det kan vara bra om det går att boka biljetterna i förväg, men vid ÄD är ju inte det alltid möjligt... När ungefär tror du att ni ska åka? I augusti fanns det resor för ca 650kr/person tur&retur när jag tittade på flygresor.se.

Vi gjorde spermiedonationsförsöket i Umeå och när det gav samma resultat som tidigare IVFer (med embryon som slutar utveckla sig odlingsdag 3) så var det äggdonation det självklara nästa steget. Umeå sa då att vi såklart kunde sätta upp oss på köplats men att de har 3-4 års väntetid. Det var då jag började forska i Finland. 

Plötsligt igår ringde så Umeå, vi är framme i kön och de har troligen en donator åt oss under hösten. Hur ska vi göra nu? Vi lutar faktiskt åt att fortsätta med Fertinova ändå, vi fick ett positivt intryck av besöket där plus att de bara har ett mottagarpar/donator. I Umeå delar två par på en donator, blir det få ägg får det par som stått längst i kön första tjing, men det andra paret får ändå betala del av kostanden även om de inte får något...

Nu tänkte jag lusläsa Fertinovas hemsida igen och jämföra villkoren mellan dem och Umeå...     

• Fertilitetsresa

Grrr... gjorde precis ett inlägg, men var inte inloggad så det publicerades inte Rynkar på näsan Jaja jag skriver igen!

Ja jag tänkte att denna tråden ska gälla från och med NU. Den andra tråden som jag fått hänisning till är såklart jättebra, men det är svårt att gå igenom alla sidorna, tror det är över 200 då den spänner över flera år. Ena dagen har jag den frågan, andra dagen den - då är det svårt att leta när det finns så många sidor... Därför ville jag skapa en ny Glad

Vad spännande det ska bli att följa dig @virvla  - det ser jag fram emot!

Du hittade flygbiljetter från Stockholm (?) för två personer tur och retur för 2000 kr   ?!! Jag har inte hittat något under 5000 kr vare sig flyg eller båt. Men jag kanske måste vara ute i betydligt mer god tid?

Har ni alltså dubbelproblematik, dv. ni behöver både spermie- och äggdonation? Tufft läge...       Hur tänker du när ni kanske avstår erbjudandet och fortsätter i Finland? Då får ni väl inga pengar tillbaka från FK, eller? Annars skulle ni ju kunna testa Umeå först och OM det inte funkar har ni kvar er köplats i Finland?

SOm sagt: ska bli kul att följa er på ER resa - lycka till!! 

• Virvla

@Fertilitetsresa: Tack för välkomnandet. Trevligt att kunna följas åt!
    Vi har fått rådet av läkaren vid IVF Falun att testa först spermie- och därefter äggdonation. Efter 5 IVF försök kan de se att våra embryon stannar av kring dag 3. De har inte kunnat säga om det beror på ägg- eller spermiefaktor. Nu är vi framme vid äggdonation och hoppas på bättre resultat och att det inte är dubbelproblematik. Min man har bra spermaprov, jag har bra provsvar och får ut många ägg... Oförklarligt barnlösa, mycket otillfredställande "diagnos". Vi har ju gjort våra tre landstingsförsök med IVF därför får vi ingen mer hjälp. Umeå är enda privatklinik som får göra äggdonation i Sverige. Jag vet inte om vi är diskvalificerade från ersättning från FK, då ett av kraven är att man ska ha rätt till behandling i Sverige. Att vi inte får mer hjälp från landstinget är ju endast av ekonomiska skäl inte medicinska. Jag kommer att ansöka om ersättning så får vi se...

Jo vi åkte från Arlanda för totalt 2000 kr i mars. När tror du att ni ska åka? Norwegian har ibland riktigt billiga resor... Har du kollat Flygresor.se? Hoppas du hittar något!

• Dustpuppy

Virvla: rätten till ersättning påverkas inte av att privata kliniker erbjuder behandling. Det  är bara ditt landsting som räknas. Alltså, om ditt landsting inte kan ge dig den vård du behöver inom rimlig tid, så har du möjlighet att få vård utomlands ersatt. Du kan alltså söka privat vård i Finland och få pengar tillbaka, även om du utför behandling i Umeå (som du själv får betala för).

Kika på tråden om ersättning för vård utomlands, jag har försökt sammanfatta reglerna i trådstarten:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470-1.html

/Dustpuppy

• Virvla

Dustpuppy: Tack! Problemet är kanske inte att landstinget inte kan ge vård utan att de inte vill... De har inställningen tre IVF, sedan är du ute. De verkar inte inse att ÄD är en annan behandling och att det i vårt fall krävdes flera IVF för att komma fram till att vi behövde ÄD. Vi står alltså endast i kö privat, landstinget ger totalt avslag. Det är det som oroar mig vad gäller ersättning från FK. Hoppet är ju att FK ska gå på den medicinska bedömningen som säger att vår "sjukdom" kräver denna behandling...

• Dustpuppy

Virvla: det är inget problem att landstinget inte vill. FK ersätter det som är rekommenderad vård, de går på Socialstyrelsens riktlinjer, medans landstingen ofta ser till sin ekonomi. Det är därför många av oss åker till Finland, våra landsting vägrar den vård vi har rätt till och FK ersätter försöken utomlands.

/Dustpuppy

Svar på tråden Fertinova Helsingfors