• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Fertilitetsresa

Amh-värde är ett mått på din äggstocksreserv och därmed även ett mått på hur väl du svara på ivf-behandling dvs hur många ägg du kan få via ivf. Om jag minns rätt är lägsta "okej-värdet" 0,7 allt över 1,0 är bra (OM jag minns rätt). Jag har under 0,2 vilket dom räknas som näst intill obefintligt...

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-12 19:06:46 följande:
    Amh-värde är ett mått på din äggstocksreserv och därmed även ett mått på hur väl du svara på ivf-behandling dvs hur många ägg du kan få via ivf. Om jag minns rätt är lägsta "okej-värdet" 0,7 allt över 1,0 är bra (OM jag minns rätt). Jag har under 0,2 vilket dom räknas som näst intill obefintligt…
    Mitt AMH togs för över 3 år sen när jag var 37 och nu är jag 40 så undra hur mycket det har gått ner på dom åren. 
    Vi har gjort 2 IVF och massa fertilitetsbehandlingar men jag kan inte minnas att dom nämnt min äggkvalitet tidigare. Att jag inte skulle få så många ägg pga åldern visste jag.
    säkre lite på AMH här på FL och hittade en tråd där ågon skrev att hennes läkare sagt att man kan bli gravid med lågt AMH men det handlade om hur kroppen klarade av det och det blev ofta mf. Jag jag under dom här 3 åren fått 2 mf. 

Hur tyckte du läkarens text var, ser det bra ut för att få ersättning av FK eller ska man be dom skriva något mera?
    Har bara fått journalkopior och ingen direkt utlåtande. Behövs det? 
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-12 19:51:48 följande:
    Ledsen jag kan inget om det:( Har inte variation kontakt med FKän…
    Tack endå..:) Så svårt det här med FK och man vill så gärna ha svar direkt och orolig att det ska stå fel i journalen. 
  • Myra

När jag börjat förstå det här med AMH och att jag redan för 3 år sen hade så långa värde började jag fundera. 
    Jag kan inte minnas att dom nämt det för mig tidigare. Känns inte alls bra. Jag vet inte om dom sagt i början och jag inte kunde ta in det eller något. Det är ju så mycket känslor som snurrar runt. Den gör man 2 IVF och förutsättningarna kanske inte var dom bästa med lågt AMH och jag förstod inte det.

• Fertilitetsresa

Det är ett relativt nytt test. Tror inte att de börjat testa det förrän omkring tre år tillbaka. Alla testar fortfarande inte...

• Fertilitetsresa

Vårt resultat: 18 befruktade ägg!! Heelt otroligt kan knappt fatta?!! Snacka om att vi har haft tur med vår donator

• Virvla

Fertilitetsresa: Grattis till det superfina resultatet!! Låter som en riktigt bra donator!

Svar på tråden Fertinova Helsingfors