• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Myra
    Lillan15 skrev 2014-09-21 22:35:08 följande:
    Hejja ÅBO. Vi har gått där. Väntar en gosse den 10/11. Bra personal/Bemötande. Ligger centralt i stan. Vi har flygit när vi varit dit. Jag har båt-skräck...

Lycka till!

Tack för info, känns skönt att höra. Flög du dit samma dag som du fick ägget eller fick du stanna ett par dagar. Undrar lite över äggets mognad och antal dagar det får växa till sig innan insättningen. Ibland är det 3dagar och ibland 5.
  • Myra

Jag har redan får förslag på donator i Tammerfors. Känns väldigt speciellt. Min man ska resa endel framöver så hoppas dom hittar en i Åbo för jag tror inte vi hinner göra förrän mitten av nov.

• JZ79
    Myra skrev 2014-09-25 16:29:14 följande:

Jag har redan får förslag på donator i Tammerfors. Känns väldigt speciellt. Min man ska resa endel framöver så hoppas dom hittar en i Åbo för jag tror inte vi hinner göra förrän mitten av nov.

Oj va snabbt de hittat donator! Solig Fast det tar väl lite tid innan behandling och sånt är igång så det kanske passar i november? Tar ni Tammersfors isf eller är det bara Åbo som gäller? Har ingen koll på vart Tammersfors ligger i Finland..men kanske går att åka båt och sen ta buss eller tåg dit..
    Själv väntar jag på svar från Helsingfors hur vi ligger till i kön..
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-09-25 21:17:54 följande:
    Oj va snabbt de hittat donator! Solig Fast det tar väl lite tid innan behandling och sånt är igång så det kanske passar i november? Tar ni Tammersfors isf eller är det bara Åbo som gäller? Har ingen koll på vart Tammersfors ligger i Finland..men kanske går att åka båt och sen ta buss eller tåg dit..
    Jag hade önskat Åbo men dom hittade donator i Tammerfors. Det ligger lite mera inåt i landet och måste flyga dit. Mensen strular o vet inte när den kommer igång så vi får se om dom hittar någon donator i Åbo tills jag får ordning på mensen. Vågar nog inte försöka hinna få till det innan mannen åker på sina resor ifall det strular. så blir nog efter november
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-09-25 21:17:54 följande:
    Hoppas du får bra svar från Helsingfors ang kö. Fråga annars om Åbo så ni slipper vänta. När var ni på första mötet i Helsingfors
  • JZ79
    Myra skrev 2014-09-26 06:30:47 följande:
    Hoppas du får bra svar från Helsingfors ang kö. Fråga annars om Åbo så ni slipper vänta. När var ni på första mötet i Helsingfors
    Vi var på första mötet i juni.
    Fick svar från koordinatorn igår. Hon skriver att de hoppas vi kommer igång som planerat, men att de har haft så många par i kön nu att den tyvärr blivit längre. Vi får gärna kontakta deras "systerkliniker" i Åbo eller Tammersfors om de kan hjälpa oss tidigare.

Var det ungefär ett sånt svar du fick? Måste man åka på ett nytt nybesök eller hur har de förklarat för er?

Vet inte hur vi ska göra. Mår just nu väldigt uselt i kroppen med inflammationer och äter mycket mediciner för reumatisk sjukdom. Behöver nog några månader på mig att få kroppen att må bra.Behandling betyder ju inga antiinflammatoriska mediciner för min del..
  • Myra

Svaret jag fick var att dom hade haft ett möte och dom erbjöd mig att kontakta Tammerfors. Jag kontaktade själv Åbo eftersom det är enklast att åka dit.

Jag mailade först Tammerfors eftersom dom nämnt dom. Kom sen på Åbo och mailade dom också. Åbo och Tammerfors har ju andra namn på finska och jag snurrade till det och blandade ihop dom jag mailade med. Jag trodde det var å o som hittar donator till mig men det var Tammerfors. Eftersom vi vill vänta till efter november pga att mannen är borta hoppas jag att Åbo hinner hitta en donator tills dess.

Känner du att kroppen är i obalans så följ din känsla o vänta ett tag.

• JZ79
    Myra skrev 2014-09-27 17:12:17 följande:

Svaret jag fick var att dom hade haft ett möte och dom erbjöd mig att kontakta Tammerfors. Jag kontaktade själv Åbo eftersom det är enklast att åka dit.

Jag mailade först Tammerfors eftersom dom nämnt dom. Kom sen på Åbo och mailade dom också. Åbo och Tammerfors har ju andra namn på finska och jag snurrade till det och blandade ihop dom jag mailade med. Jag trodde det var å o som hittar donator till mig men det var Tammerfors. Eftersom vi vill vänta till efter november pga att mannen är borta hoppas jag att Åbo hinner hitta en donator tills dess.

Känner du att kroppen är i obalans så följ din känsla o vänta ett tag.

Måste säga att det är så skönt att prata med någon som går igenom samma precis just nu. Har kontakt med andra som redan gjort behandling och fått barn. De kan svara på många frågor, men lite annat när någon ligger i samma "fas".
    Mailat Åbo nu och frågat hur det går till om vi skulle välja att göra behandling hos dom istället. Vore skönt om de kan få alla handlingar från Helsingforskliniken så vi slipper skicka alla papper och intyg igen. På Fertinovas hemsida står det att de inte har några köer alls för ÄD i Åbo och Tammersfors. Hade jag mått bra i kroppen hade jag varit överlycklig och suttit på en båt/flyg så fort som möjligt, men nu känns det lite delat. Får se vad de säger, lär ju ta någon månad eller två innan det är dags att få ett embryo och då är jag förhoppningsvis friskare i kroppen. Har några kg att gå ner också tänkte jag innan jag förhoppningsvis blir gravid
  • Myra

Ja det är skönt att ligga i samma fas och kunna prata. Jag behöver också gå ner några kg. Så måste kämpa lite nu in i det sista.

• Virvla

Idag är det exakt ett år sedan vi åkte till Helsingfors för insättning av vår första blastocyst någonsin. Efter 6 IVFer så var vi framme vid vårt första ÄD försök. Nu sitter jag här med världens finaste lilla kille i knät. Tänk att det lyckades tillslut efter 6 års kämpande. Det kan gå vägen till slut och då är det värt alla tårar och känslomässiga berg- och dalbanor. Styrka till er som fortfarande kämpar!

• Myra
    Virvla skrev 2014-10-19 21:57:30 följande:

Idag är det exakt ett år sedan vi åkte till Helsingfors för insättning av vår första blastocyst någonsin. Efter 6 IVFer så var vi framme vid vårt första ÄD försök. Nu sitter jag här med världens finaste lilla kille i knät. Tänk att det lyckades tillslut efter 6 års kämpande. Det kan gå vägen till slut och då är det värt alla tårar och känslomässiga berg- och dalbanor. Styrka till er som fortfarande kämpar!

Precis vad vi vill höra nu när vi ska börja vår ÄD. Du ger oss hopp. 
    Så glad att gå höra att det gått vägen till slut för er efter all kamp. 
    Stort grattis till lilla killen. 
Svar på tråden Fertinova Helsingfors