Malma skrev 2014-01-29 20:02:02 följande:
Hej,
Funderar över framtiden och behöver råd;
Har ni tänkt berätta för era blivande barn att de blivit till genom ÄD eller hålla det hemligt - om det går?
Om ni berättar tänker ni uppmuntra barnet att ta kontakt med äggdonatorn - den genetiska modern?
Och hur och vilken ålder berättar ni för barnet?
Många funderingar , hur tänker ni?
För oss har det varit en självklarhet att berätta för barnet. Att börja barnets liv med att undanhålla det tycker jag är fel start för barnet och tror mera på att när barnet väl får reda på det så kommer den bli besviken och ledsen över inte fått veta från början. Tänk så här, hur skulle du vilja ha det om du var barnet och hur skulle du reagera om du fick veta idag i vuxen ålder att du har blivit till genom äggdonation?
Vi kommer stötta barnet i det val den kommer göra om den vill ta kontakt med sin donator, varken puscha eller hålla tillbaka utan att det ska kännas rätt för barnet. Men vad jag förstått så behöver inte donatorn svara om barnet vila äggdonation kontaktar? Vet inte hur kontakt grejen funkar men barnet har rätt att ta kontakt med donatorn men donatorn behöver inte svara. Donatorn har inte rätt eller möjligheten att kontakta barnet. Allt ligger hos barnet om den vill.
Genom vår kamp att gå så långt att göra en äggdonation är det kärlek av högsta grad och en gåva som är så stor och slår allt.
Jag tror det kommer falla sig naturligt när det väl dyker upp.
Det är alltid mycket frågor och funderingar och inget är konstigt.