Dustpuppy skrev 2013-12-03 13:10:14 följande:
Myra: Jag hade vissa provsvar från tidigare försök som fortfarande gällde, så dem behövde jag inte ta i Finland. Sedan orkade jag inte bråka med vårdcentralen hemma om de resterande, så de proverna tog jag på plats i Finland. Det kostar hur man än gör det, gick väl plus minus noll i och med att FK ersatte även proverna tagna i Finland.
Man gör det som är enklast och/eller billigast, har man en bra hemortsgynekolog/vårdcentral som ställer upp (om det är till landstingstaxa), då gör man det hemma. Får man ingen hjälp hemma, eller måste betala massor (prover tagna till privattaxa i Sverige får du inte ersatt), då gör man det i Finland istället (och det irriterande här är att precis samma prover tagna till privattaxa, men i Finland får du ersättning för).
/Dustpuppy
Då är det inget snack om saken, jag gör dom i Finland.
Jag misstänker att dom tänkt ta prover på mig när jag är där eftersom dom bara skickade remiss för provtagning till min sambo. Fast det bökiga är att allt står på finska, tror dom fattar vilka prover det är men det kommer blir svårt för dom vart och dom ska fylla i allat. får nog ta en kopia och köra google translate eller hitta någon som kan översätta. Labbet jag hittade skojade och var oroliga och sa att bara det inte står på finska. Nääää säger jag, dom pratar svenska så remissen står på svenska ska jag 100% säker. Blev inte riktigt så.