• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-14 21:11:31 följande:
    Vårt resultat: 18 befruktade ägg!! Heelt otroligt kan knappt fatta?!! Snacka om att vi har haft tur med vår donator
    Oj jäklar, Grattis det är ju kanon, kan inte bli bättre resultat. Då blir det många syskon..;) 
    Vilken skön trygghet att kunna ha så många ägg.
    Har du fått tillbaka något ägg nu?

Hur var kvaliteten på äggen/embryona? Fast med så många ägg lär kvaliteten var toppen.
    hur mycket vet ni om er donator?  
  • Fertilitetsresa

Vi bestämde oss för att återföra två embryon (två 2:or), fyra åkte i frysen och de övriga (12) ska de odla på :) Får reda på mer hur det gått för dem efter lördag! Vi vet inget mer än de fyra "kriterierna" om donatorn dvs. Hud- ögon- hårfärg och längd. Väldigt glad såhär långt :)

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-15 10:32:06 följande:
    Vi bestämde oss för att återföra två embryon (två 2:or), fyra åkte i frysen och de övriga (12) ska de odla på :) Får reda på mer hur det gått för dem efter lördag! Vi vet inget mer än de fyra "kriterierna" om donatorn dvs. Hud- ögon- hårfärg och längd. Väldigt glad såhär långt :)
    Vad menas med två 2:or?
    Ja jag förstår att ni är glada, vi är glada för er också. Det är ni värda. Får man inte veta något om personlighet, intresse mm?

• Dustpuppy

Myra: i Sverige och Finland får man som mottagare inte reda på mycket om donatorn, bara just det Fertilitetsresa
    nämnde. Om man blir gravid får man också reda på åldern, vilket kan behövas tex inför KUB-test.

Det är endast barnet som har rätt till information om donatorn, vid 18-års ålder har de möjlighet (inget tvång) att få reda på identiteten. Donatorn har ingen skyldighet att träffa barnet, eller svara på kontaktförsök.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Fertilitetsresa: Woohoo! Det är helt fantastiskt resultat! Jag hoppas att lagom många klarar odling, alltså precis så många som ni behöver!

/Dustpuppy

• Myra

har ni fått tag in info om Finska lagstiftningen att det är öppen donation? 
    Den måste också vara med och inte så lätt att söka på det när det troligen är på Finska.

• Dustpuppy

Myra: Finland är ett tvåspråkigt land, så all myndighetsinformation finns på finska och svenska.

/Dustpuppy

• Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-15 11:09:51 följande:
    Myra: Finland är ett tvåspråkigt land, så all myndighetsinformation finns på finska och svenska.

/Dustpuppy
    Då ska jag luska lite. Tack
  • Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-15 11:15:56 följande:
    Myra: här är den finska lagen om assisterad befruktning, på svenska:

www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20061237

/Dustpuppy
    Tack, vad gullig du är. 

Satt precis och kollade in klinikens info för att skriva ut till ansökan. Där står det även om lagen.
    Tycker det är lite konstigt att om Finskand har lag på det så vet ju FK det, varför måste då ALLA som söker skicka med det. Dom borde även veta ganska mycket om klinikerna så känns som alla får göra massa dubbelarbete för samma sak. Nästa så vi alla kan slå ihop våra ansökningar..;) vi lägger ner så mycket tid. 
Svar på tråden Fertinova Helsingfors