• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Virvla

MissKitty: vi fick välja och valde att sätta in ett. Vi frågade om hur det gått med de andra embryona. Jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad, det är mest som jag tänker att de som nått blastocyst redan lördag morgon var lite snabbare än de som kom dit senare under dagen. Jag tänker att det kan vara en skillnad, men säkert är det inte.

• Myra

Hej. Någon som vet hur man hittar Socialstyrelsens riktlinjer för äggdonation.
    Vill ha lite koll vad som gäller och när jag ska söka ersättning hos försäkringskassan.
    Har passerat 40 och får inga gratis försök i mitt landsting men läst att försäkringskassan går på Socialstyrelsens riktlinjer. Letat som en galning men inte hittat.

• Lillan15
    Myra skrev 2013-11-04 18:20:38 följande:
    Hej. Någon som vet hur man hittar Socialstyrelsens riktlinjer för äggdonation.
    Vill ha lite koll vad som gäller och när jag ska söka ersättning hos försäkringskassan.
    Har passerat 40 och får inga gratis försök i mitt landsting men läst att försäkringskassan går på Socialstyrelsens riktlinjer. Letat som en galning men inte hittat.

Här är en till, som skall söka ersättning från FK
  • Dustpuppy

Myra och Lillan15: jag ska leta lite efter riktlinjerna, men egentligen behöver ni dem inte. Det som behövs för att ha rätt till ersättning i efterhand för vård i ett annat EU/EES-land är:

*Äggdonation är rekommenderad behandling, alltså medicinskt motiverat.
    *Donationen är med öppen donator: Finland och Island (enda länderna inom EU/EES som har det förutom Sverige).
    *Ni kan inte få vård inom rimlig tid i ert eget landsting, tex pga långa köer eller av icke-medicinska skäl, som att landstinget har satt åldersgränser baserat på sin egen ekonomi (=alla landsting).
    *Du och din partner har inga gemensamma barn (men det kan gå, åtminstone en i ÄD-trådarna har fått ersättning för sin sekundära barnlöshet, men det är ovanligt). Barn ur tidigare förhållande är OK.

Mer än så behövs inte, din läkare säger att ÄD är bästa utvägen, du får inte ställa dig i kö/det är jättelång kö i hemlandstinget/du har förbrukat landstingets antal försök och du söker vården i Finland/Island istället. Jag har inte läst om någon som fått avslag med de premisserna. Själv har jag fått ersättning för 2 st ÄD, sammanlagt cirka 120 000 kronor.

Från och med 2013-10-01 är det ännu enklare, man kan ansöka om ett sk förhandsbesked från Försäkringskassan där man får i svart på vitt JA/NEJ till ersättning i efterhand och även minst hur mycket FK lovar ersätta. Eurokursen kan ju svänga upp och ned, så det justeras när man väl lämnar in kvitton.

/Dustpuppy

• Myra

Ohh tack för länken, ska läsa den när jag kommer hem.
    Nu har jag fått tid till kliniken i Helsingfors och första tiden som dom hade var i början på Mars. Hade hoppats på att jag kunde ställamig i kö redan nu men man ställs i kö när man är på första mötet. Kändes lite surt. Kötiden är 6 månader men kan gå ner till 4 beroende på donatorer.
    Fick tag på försäkringskassan också och fick lite förklarat. Landstinget gör tydligen en medicinsk bedömning. Var lite oförbereddnär hon ringde och hon rabblade mycket termer och kände att jag var lite för jobbstressad. Men jag var intresserad av att veta om mina chanser till ersättning när jag är över 40. Skulle inte vara några problem men Fattade inte hur det var med bedömningen när landstingen bedömer när Stockholm har en gräns på 40. Får nog läsa länken ikväll o se om det hjälper mig.
    Men en lämplighetsutredning från psykolog, journalkopior från tidigare behandling och fertilitetsutredning ska med och behandlingsplan från kliniken i Finland. Men den får jag skicka efteråt när jag har haft mitt första möte.

• Myra

Har mailat lite med Kliniken i Finland. Jag förstod att man kunde ta blodprover i sverige innan besöket men tolkade det som något prov skulle man ta på kliniken förutom spermieprovet. Jag är så glad att dom kan svara på svenska men ibland blir det något ord som blir tokigt men lätt att lita ut förutom ibland. 
    Hur gjorde ni med era prover?
    Är det för tidigt att ta proverna redan nu eller blir det för långt mellan till Mars?
    Någon som bor i stockholm som gjort lämplighetstestet hos psykolog, har ni tips på någon man kan gå till?
    Finns det någon som är lanstingsansluten? kostnad om det inte varit ansluten till lanstinget?

• Dustpuppy

Myra: vissa av proverna får inte vara äldre än ett visst antal månader (jag hittar just nu inte vad Finland har för lagar på det, men det är antingen 6 månader eller 12 månader på t ex HiV-prov). Eftersom ni kanske vill hinna med fler än ett försök på ett och samma provsvar, så skulle jag vänta ett tag med proverna för att ha så färska som möjligt.

Vissa av mina prover tog vi på plats på kliniken, men makens behövde de ha svar på innan första besöket i och med att hans behandling påbörjades där och då (man tar spermaprov och fryser även ned för säkerhets skull inför äggplocket).

När det gäller psykolog har jag inga tips om Stockholm, men ett vanligt pris för äggdonationsutlåtande verkar ligga på runt 1500 kr och uppåt.

/Dustpuppy

• Längtan 1970

Hej Myra, vi har kommit hem igår från Valencia efter första besöket. Har mycket att berätta om tester och allt annat som vi har gjort och behöver att göra. Är på jobbet just nu men kommer att skriva allt senare ikväll. Tycker det är bra vi kan hjälpas åt även det är två olika länder/ kliniker. Kram och hörs senare ikväll.

Svar på tråden Fertinova Helsingfors