Myra och Lillan15: jag ska leta lite efter riktlinjerna, men egentligen behöver ni dem inte. Det som behövs för att ha rätt till ersättning i efterhand för vård i ett annat EU/EES-land är:
*Äggdonation är rekommenderad behandling, alltså medicinskt motiverat.
*Donationen är med öppen donator: Finland och Island (enda länderna inom EU/EES som har det förutom Sverige).
*Ni kan inte få vård inom rimlig tid i ert eget landsting, tex pga långa köer eller av icke-medicinska skäl, som att landstinget har satt åldersgränser baserat på sin egen ekonomi (=alla landsting).
*Du och din partner har inga gemensamma barn (men det kan gå, åtminstone en i ÄD-trådarna har fått ersättning för sin sekundära barnlöshet, men det är ovanligt). Barn ur tidigare förhållande är OK.
Mer än så behövs inte, din läkare säger att ÄD är bästa utvägen, du får inte ställa dig i kö/det är jättelång kö i hemlandstinget/du har förbrukat landstingets antal försök och du söker vården i Finland/Island istället. Jag har inte läst om någon som fått avslag med de premisserna. Själv har jag fått ersättning för 2 st ÄD, sammanlagt cirka 120 000 kronor.
Från och med 2013-10-01 är det ännu enklare, man kan ansöka om ett sk förhandsbesked från Försäkringskassan där man får i svart på vitt JA/NEJ till ersättning i efterhand och även minst hur mycket FK lovar ersätta. Eurokursen kan ju svänga upp och ned, så det justeras när man väl lämnar in kvitton.
/Dustpuppy