• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Dustpuppy

Fortsättning: Jag vägrades ÄD i Västra Götaland pga lång kö och en låg åldersgräns. Åkte till Finland, fick pengar av FK.

/Dustpuppy

• Virvla

Dustpuppy: Tack för att du ger hopp! Jag ska absolut ansöka om ersättning.
    Jag är dock lite orolig för att vi inte är ett solklart fall. Jag är 35 och har alltid fått ut mellan 6-21 ägg vid IVF, det är bara det att embryona slutar utvecklas. Mina läkare tror att det beror på äggkvaliteten. Jag hoppas såklart att FK kommer bevilja ersättning då ÄD trots allt är den behandling som rekommenderas.
    Mitt landsting beviljar bara ÄD för personer med förtida klimakterium eller avsaknad av egen äggproduktion. Vi fick höra att vi hade alla förutsättningar att lyckas med IVF även efter våra första två misslyckade försök. Jag frågade redan då min landstingsläkare om inte ÄD var ett alternativ (i vissa landsting kan man byta sista IVF försöket mot ett ÄD försök) det tyckte han absolut inte, IVF borde funka... Nu säger de bara att du har gjort dina försök, vi kan inte göra mer för er...

• Fertilitetsresa

Hur blir det @virvla blir det Umeå eller Helsingfors? Från när, alltså vilket datum, står ni i kö för äggdonation på Fertinova? Vad händer på det första mötet som ni var på, vi har vårt inbokat till i slutet av juli.

• Virvla

@FR: Kötiden börjar räknas från första besöket. Vi var där 8:e mars. 4-6 månaders kötid.
    Vi hade ett läkarsamtal med Marika Mikola. Hon talar svenska men fyller i med engelska för att förtydliga el om hon inte hittar rätt svenskt ord. Vi gick igenom vår historia och bakgrund till beslut om ÄD. Det är bra att ha journalkopior med sig, de behöver inte översättas. Hon berättade om upplägget. Donatorn får en kort behandling, mottagaren nedregleras med spruta Procren för att synka sin mens med donatorn. Tror man kan använda p-piller för att styra mensen också, men för oss blir det procren. Vi fick möjlighet att ställa frågor. Hon tog sig god tid, verkade inte stressad alls. Sedan träffade vi Riita Luthio, som är koordinator för ÄD och den som har kontakten med donatorerna. Hon ville se Psykologutlåtandet och vi fick möjlighet att fråga mer om donatorerna. Hon brinner för sitt jobb och är angelägen om att barnet informeras om donationen. Maken lämnade spermaprov före läkarsamtalet och resultatet från det kom under tiden. Läkaren informerade om att det var viktigt med en god vätskebalans, annars får spermierna svårare att röra sig om de är många och kvaliteten försämras.
    Vi var där drygt 2 timmar, men så är vi frågvisa också

• Fertilitetsresa

Jag och min man ska på vårt första besök på kliniken på onsdag i nästa vecka. Vi står i deras ÄD-kö sedan mitten av maj. Någon som har erfarenhet på hur långe ni har behövt stå i kö? Jag vet att kön är beräknad till ca 6 mån men vore kul att höra från någon som har gått igenom det själv Glad

• Virvla

Fertilitetsresa: Åh, vad spännande! Skönt att det händer något, allt detta väntande är nästan det värsta med hela den här snurren... Vi var ju där i början av mars och när jag mailade med Riita i juni så trodde hon att vi skulle få vår donator i augusti. Vi får väl se om det blir så... Lycka till på onsdag!

• Snuffis1

Hej.. Har gjort Ivf och äggdonation på sahlgrenska och får ingen mer hjälp därifrån.. Blev gravid 1 gång men tyvärr missfall.. Åkte sedan till Riga och gjorde en äggdonation där och satte in 2 ägg.. Men det blev inget med det.. Har 2 ägg kvar i frysen som är sådär i kvaliten så därför funderar vi på att göra Embryoadoption.. Vet ni om dom har det på Fertinova i Helsingfors?? Dom har inte det på Ava i Riga.. Det heter väl embryoadoption när man tar emot frysta embryon som par inte vill ha för att dom redan fått barn.. 

Ha en bra helg  

• Virvla

@Snuffis: Ibland känns det som att vägen till barn är väldigt lång och krokig... Tyvärr tror jag inte Finland tillåter embryoadoption än. Det lät iaf inte så när vi var där, har för mig att vi snuddade vid ämnet och att de var positiva till EA men att lagstiftningen inte hunnit ikapp än. Är inte helt hundra dock... Du kan alltid maila en fråga, de brukar vara snabba att svara.
    Kanske AVA St Petersburg? Det är ju tillåtet i Ryssland. Mina läkare på IVF Falun var väldigt positiva till St Petersburg, de samarbetar med dem. Annars vet jag några som åkt till Polen, har tyvärr inget kliniknamn där. Lycka till!

• Fertilitetsresa

@virvla Har inte kunskap om embryodonation., men jag tror det finns i St. Petersburg?

Jaa nu vill vi få lite besked om tid att förhålla isg till! Och du, har ni fått reda på mer i augusti? Det är ju snaaart!! :) 

Svar på tråden Fertinova Helsingfors