• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Virvla

Hej! Nu har vi fått vår behandlingsplan. Den 4/9 går startskottet, då ska jag ta nedregleringssprutan. ET beräknas till v 42, vilket just nu känns långt borta... Skönt att vara på gång i alla fall! Hur går det för dig Fertilitetsresa? Känner du dig nöjd med besöket i Helsingfors?

• Fertilitetsresa

Jag var jättenöjd med vårt besök kändes riktigt bra! Nu har jag snart fått alla mediciner skrivna till svenskt recept planerad ÄD i nov/dec Så du ligger ca en månad före mig perfekt då kan jag få massor av förhandsinfo!! ;) Lycka till!!

• ah11

Hejsan!
    Jag tog kontakt med Helsingfors igår för ÄD, vi fick en tid i slutet på sept för första besöket. Ni som redan har gjort det, vad man kan förbereda här hemma innan man åker? Hur tog ni er dit tex?
    Virvla: Har du fått hjälp av IVF i Falun med undersökningar?
    Tacksam för tips Glad

• Virvla

Välkommen hit ah11!
    Vi hade med oss journalkopior från utredningen och de IVF försök vi gjort. Läkaren där uppskattade detta. De är måna om barnets rätt till sitt ursprung och de vill att man ska ha diskuterat vad det innebär att ta emot donerade könsceller med en psykolog. Vi hade haft ett sådant samtal med psykologen i Umeå och hon var snäll och skrev ett intyg till oss.
    Vi flög till Helsingfors. För oss 2 gick resan på 2000 kr totalt. Det var det värt att klara av besöket utan övernattning. IVF Falun är underbara och har ställt upp hela vägen. De har skrivit ut mediciner och fixat remisser för nya virusprover (de måste förnyas varje år). De kommer också göra de VUL som behövs. Känns jättebra med deras stöd! Lycka till och skriv gärna och berätta hur det går!

• Virvla

Fertilitetsresa: Skönt att höra att ni var nöjda med besöket! Träffade ni Marika? Jag tyckte hon verkade bra och öppen för de funderingar vi hade. Vi kommer få tillägg med kortison och Fragmin, känns bra. Imorgon ska jag hämta ut procrensprutan, ett litet steg närmare känns det som.
    Roligt att vi ligger så nära varandra! Jag delar glatt med mig av allt som händer

• ah11

Tack!
    Virvla: Jag har också gått på IVF Falun. Känns bra att veta att de kan hjälpa till. Hur funkar det med recept? Skriver de ut i Finland vad man behöver och så får man svenskt recept här eller?
    Det blir till att samla ihop lite papper då att ta med sig från utredning och behandlingar.
    Ska kolla upp resealternativen också.
    Det känns bra att veta att ni ligger lite före mej, så har jag lite koll på vad som händer Glad

Ha det gott

• Fertilitetsresa

Vi träffade Marika och jag tyckte hon verkade mycket bra :)

Hur ser det ut för Er "Alla" nu? Vilka är era nästa steg? Jag inväntar besked om donator vilket jag hoppas få inom en månad :)

• Virvla

Vi gillade också Marika.
    Vi är på gång nu. Ska ta Procrensprutan på onsdag. Planerad insättning v 42. Lite längre tid än jag trodde innan, men det närmar sig i alla fall...

• Fertilitetsresa

@virvla spännande! Lova att du håller oss uppdaterade!!

När sattes ni upp i kön? Hur gick det till när ni fick svar att de hade ne donator? Fick ni välja mellan två personer eller var det att svara ja eller nej som gällde eller...?  

• Virvla

Hej igen! Vi sattes upp i kön den 8/3. Vi har inte riktigt fått något besked om donatorn. Jag mailade Fertinova i en annan fråga och passade på att fråga hur vi låg till. Riita frågade hur min mens låg och det råkade vara så att jag fick den samma dag. Då svarade hon med ett mail med behandlingsplan. Hon skrev inget om donatorn, vet inte ens om de helt bestämt donator än. Donatorn får ju kort behandling och behöver ju inte börja förrän v 39-40 för äggplock v 42. Nyfiken är jag ju, men tror Fertinova och Åbo har olika rutiner vad gäller hur mycket de berättar om donatorn. Jag tror inte att vi kommer att få välja.

Svar på tråden Fertinova Helsingfors