• Fertilitetsresa

Fertinova Helsingfors

Jag och min man har försökt bli gravida sedan 2010. Blev spontangravid 2011, men fick missfall  v.5-6. Vi har gjort två ivf:er

Ivf 1 på Sahlgrenska Gbg, upptäckte att jag har 0,2 i amh-värde. Fick 300 ie, som sedan höjdes till 450 ie Gonal-F. Resultat: ett ägg som dock ej befruktades

Ivf 2 på Carlanderska Gbg. Fick 300 ie Gonal-F och 150ie Menopur. Resultat: inga äggblåsor!

Sahlgrenska har satt upp oss på Äggdonationskön sedan mars 2013. Vi vill nu sätta upp oss i kön på Fertinova i Helsingfors. Vore väldigt bra att få kontakt med fler i liknande sitation som planerar ÄD i Finland!!  

• Svar på tråden Fertinova Helsingfors
  • Fertilitetsresa

Taack! Myra läs på min blogg fertilitetsresa.blogg.se där förklarar jag graderingen lite kort. Återigen tack Dustpuppy för att du berättar det du vet! Jag visste inte att jag jan få reda på donatorns ålder vid graviditet eller att donatorn kan neka kontakt om barnet söker upp. Gott att veta:)

• Myra

Ska till psykologen nästa vecka för lämplighetsintyget. Några tips? Något man ska tänka på eller förbereda sig på något sätt?

Funderingar jag haft, vi båda är för öppen donation och att barnet ska veta. Hur har ni funderat hur och när ni ska berätta för familj och för omgivningen?

Hur och när ska man berätta för barnet? Vill att det ska berättas tidig och det ska bli en naturlig grej. När är ett barn moget för det?

Hör en berätta när han fick veta att han var adopterad så var han äldre o det blev traumatiskt för honom och han fick veta av andra än sina adoptivföräldrar sv misstag. Någon försa sig och visste inte. Ett för litet barn är för litet att förstå. Så är nyfiken över era funderingar.

• Fertilitetsresa

Några vet redan nu vad vi går igenom andra kommer vi berätta för om jag blir gravid. Sedan "ger" sig nog mycket allteftersom. Jag tänker berätta för barnet redan när det ligger i magen. Mitt barn ska alltid veta Sen har man några år på sig att formulera berättelsen för barnet innan det förstår :)

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-18 06:02:39 följande:

Några vet redan nu vad vi går igenom andra kommer vi berätta för om jag blir gravid. Sedan "ger" sig nog mycket allteftersom. Jag tänker berätta för barnet redan när det ligger i magen. Mitt barn ska alltid veta Sen har man några år på sig att formulera berättelsen för barnet innan det förstår :)

Håller med, barnet ska alltid veta men var lite på hur man ska berätta så ett barn förstår. Det ska inte alls bli så att man väntar flera år och det kommer som chock för barnet. Tror mera det är värre. Det löser sug med tiden och kommer falla sig naturligt men kunde inte låta bli att fundera lite.
  • Virvla

Myra: Det psykologen är mest intresserad av är ATT ni tänker berätta för barnet och helst tidigt. HUR är något ni kan fråga om råd kring. Vår psykolog rekommenderade att göra som en slags bilddagbok el liknande under processens gång att kunna ge till barnet längre fram. "Här är vi påväg till kliniken" och liknande... Hon tyckte att man kunde börja berätta tidigt att man berättar "sagan om när du blev till" och låter den följa barnet. Hon menade också att barn brukar börja fundera på hur barn blir till i treårsåldern och då kan man svara enkelt på just det barnet frågar om. Förstår att du tänker på det, det gör jag med!

Idag har vi varit på VUL och för första gången fått se ett hjärta som slog. Embryot ligger lite före sin kurva och är 9,8 mm istället för 8mm som beräknat. Skönt när det avviker åt det hållet! Vi är väldigt lättade nu. Sist vi kom så här långt fick vi veta att embryot dött...

• Myra
    Virvla skrev 2013-11-18 20:22:22 följande:

Myra: Det psykologen är mest intresserad av är ATT ni tänker berätta för barnet och helst tidigt. HUR är något ni kan fråga om råd kring. Vår psykolog rekommenderade att göra som en slags bilddagbok el liknande under processens gång att kunna ge till barnet längre fram. "Här är vi påväg till kliniken" och liknande... Hon tyckte att man kunde börja berätta tidigt att man berättar "sagan om när du blev till" och låter den följa barnet. Hon menade också att barn brukar börja fundera på hur barn blir till i treårsåldern och då kan man svara enkelt på just det barnet frågar om. Förstår att du tänker på det, det gör jag med!

Idag har vi varit på VUL och för första gången fått se ett hjärta som slog. Embryot ligger lite före sin kurva och är 9,8 mm istället för 8mm som beräknat. Skönt när det avviker åt det hållet! Vi är väldigt lättade nu. Sist vi kom så här långt fick vi veta att embryot dött...

Ohh vad härligt att ni fick se lilla hjärtat slå. Efter all kamp och då få se belöningen med hjärtat som slår. Så glad för er.

Tack för alla råd. Bilddagbok var en jätte bra Ide.
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-19 11:01:48 följande:

Av de ägg som de odlade längre på fick vi åtta till frysen :) Så nu har vi tolv finingar som fryser

Vad härligt, grattis. Skönt att ni fick flera ägg i frysen till syskonförsök.
Svar på tråden Fertinova Helsingfors