Dustpuppy skrev 2013-11-07 10:44:56 följande:
Myra: prover utförda i Sverige får du inte ersättning för. Din mans prover måste vara klara inför första besöket, och vårdcentralen får ta proverna, men många vill inte pga okunskap om utlandsvård. De vill inte tolka proverna eller ta ansvar för dem.
Det finns vägar runt detta, sexuellt överförbara sjukdomar har alla rätt att bli testade för och man behöver inte förklara något. För Stockholm kan man läsa här:
www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/.../
Det är antingen gratis eller till landstingstaxa, inte mycket pengar alltså. Då har man sparat lite pengar i alla fall, för hormonproverna/ultraljud får man i värsta fall betala privat för hos en fertilitetsklinik, eller privatgyn/läkare, kostar ofta 100-300 kr/blodprov (och ofta 1000 kr/ultraljud). Med lite tur kan någon forummedlem tipsa om gynekologer i Stockholm som utför testerna till landstingspris, för det är inte förbjudet eller olagligt.
Du kan vänta med dina blodprover och ta dem på plats i Finland på första besöket, det får du ersättning för i efterhand.
/Dustpuppy
Trodde dom ville ha mina prover innan också. Ska till samma klinik som dig så skönt med dina erfarenhet.
Fick tips från min ivf läkare där jag kan ta prover och vul, ska maila dom och kolla vad det kostar. Har svårt att ringa på dagarna så mail är det bästa för mig. tar bara lite längre tid. Har inte fått svar från min vc läkare eller psykologen än.
1000kr för en jäkla vul? helt sjukt. har en reserv läkare som jag kan kolla för vul.
Nu är jag lite osäker på hur det funkar men om dom är anslutna till FK och jag betalar patientavgift så måste dom få ersättning från Fk för resterande kostnad dom har. Så egentligen borden det inte spela dom någon roll vart pengarna kommer från. 100% från pat eller störta delen från FK när patienten betalar besöksavgift. Vet inte om man vågar fråga läkarna om dom tar landstingpris, vill inte väcka en björn som sover.
Men alla tips om någon känner till någon läkare som för vul till lanstingspris i stockholm.