-
Ohhhh fasen vad roligt. jätte jätte grattis till er. Så glad för er.Fertilitetsresa skrev 2013-11-28 08:14:25 följande:Plussade nu på morgonen :) :)
-
Vad roligt..;)Fertilitetsresa skrev 2013-11-28 15:33:05 följande:Tack snälla söta det känns underbart!! Mirakel och jag lunchade och har haft kontakt efteråt :) :)
Hade du några känningar innan BIM? Plussade du innan?
När jag gjorde IVF så satt dom BIM nästan 2,5v efter. Hur sa dom till er?
<nu får vi hoppas att resen av oss går samma lyckosamma väg som er.;)
Har varit lite orolig, läst att det är ganska många som misslyckas med ÄD. Man bygger gärna upp större förhoppningar nu vid ÄD när donatorn är yngre. -
Vilka mediciner fick du ta?Fertilitetsresa skrev 2013-11-28 21:25:56 följande:BIM två veckor efter insättning testade inte innan. Haft biverkningar från medicinerna men inte känt ngt annat :)
Fick du ta progesteron vagiatorerna? Jag har mått bra av alla mediciner efter IVF men efter senaste IVF fick jag starkare progesteron, vagiatorerna. Dom mådde jag skit av. Så trött, kände mig trög i skallen. Det var inget skoj. Men vad gör man inte för att lyckas. -
Inget annan medicin som du tog innan? Har dör mig att dom skrev mera mediciner. Kände inte igen dom och var lite nyfiken vad dom är till för.Fertilitetsresa skrev 2013-11-29 18:19:28 följande:
Ja @Myra jag har de vaggisarna 400 mg x 3. Och Progynon. Det funkar helt ok :)
-
Ok, förstod att det var något sådant men trodde att man skulle få ta mera medicin/sprutor för det.Fertilitetsresa skrev 2013-11-30 07:32:29 följande:Jo en nedregleringsspruta ca en månad innan insättning. Men annars inget mer
-
Nu har vi varit till psykologen för lämplighets intyg. Hon har skrivit flera intyg till par som ska till kliniker i Finland inför äggdonation. Jag var helt inne på bara intyg till FK och hade missat att kliniken vill ha ett också. Stämmer det att dom vill ha ett intyg också? Berättade om nya förhandsansökan till FK och från 1 okt. Som tur var hade jag telefon nr till kvinnan på FK med mig så hon kunde ringa och skaffa mera info. Hon var jätte bra måste jag säga och vi pratade om våra känslor och det som hänt. Hur vi tagit all kamp och hur vi stöttat varandra mm. Hon var barnmorska i botten som studerat om till psykolog eller psykoterapeut. Kändes så bra att prata om det här ämnet med någon som har djupare insyn och förståelse.
-
Ok, vilken tur hon nämnde det. Har totalt missat det, var så fokuserad på FK.Dustpuppy skrev 2013-12-02 21:35:12 följande:Myra; Ja, kliniken kan inte påbörja behandling förrän de uppfyllt de lagkrav de har på sig att kolla lämplighet på ÄD-mottagaren, och där ingår alltid psykologbedömning (och diverse infektionsprover som HIV och liknande). Gäller både i Sverige och i Finland.
/Dustpuppy
VI har fått hem en remiss på sambons blodprover men det kom ingen till mig.
Tog ni era prover på kliniken vid första besöket? -
Då är det inget snack om saken, jag gör dom i Finland.Dustpuppy skrev 2013-12-03 13:10:14 följande:Myra: Jag hade vissa provsvar från tidigare försök som fortfarande gällde, så dem behövde jag inte ta i Finland. Sedan orkade jag inte bråka med vårdcentralen hemma om de resterande, så de proverna tog jag på plats i Finland. Det kostar hur man än gör det, gick väl plus minus noll i och med att FK ersatte även proverna tagna i Finland.
Man gör det som är enklast och/eller billigast, har man en bra hemortsgynekolog/vårdcentral som ställer upp (om det är till landstingstaxa), då gör man det hemma. Får man ingen hjälp hemma, eller måste betala massor (prover tagna till privattaxa i Sverige får du inte ersatt), då gör man det i Finland istället (och det irriterande här är att precis samma prover tagna till privattaxa, men i Finland får du ersättning för).
/Dustpuppy
Jag misstänker att dom tänkt ta prover på mig när jag är där eftersom dom bara skickade remiss för provtagning till min sambo. Fast det bökiga är att allt står på finska, tror dom fattar vilka prover det är men det kommer blir svårt för dom vart och dom ska fylla i allat. får nog ta en kopia och köra google translate eller hitta någon som kan översätta. Labbet jag hittade skojade och var oroliga och sa att bara det inte står på finska. Nääää säger jag, dom pratar svenska så remissen står på svenska ska jag 100% säker. Blev inte riktigt så. -
Härligt Fertilitetsresan…:)
Fick idag vårar intyg från Psykologen. Jag hoppas att den duger. Hur har era sett ut. Vårt börjar med "härmed intygas" datum när vi var där, våra namn och vilken typ av diskussion vi haft inför förestående äggdonation.
Att vi pratat om hur vi ska informera familj, hur man bör informera, hur en äggdonation skulle påverka familjen, Vikten om öppenhet med äggdonation, föräldrarskap, funderingar och problem som skulle kunna uppstä under barnet uppväxt.
Att vi valt en öppen donation för att barnet ska kunna träffa sin donatior om det skulle bli aktuellt. Hon kan inte se några hinder för oss inför kommande äggdonation.
Var ganska kort brev, tror ni att det räcker?
Har det varit liknade info i era intyg?
-
Jag som trodde det var för lite och orolig över det. Vad skönt då behöver jag inte vara orolig.. Fick för mig att det skulle utredas mera och gå djupare i mera detaljer. Nu vet jag inte hur en utredning för adoption funkar men dom brukar vara jätte noga och bedöma lämplighet mm. Var nog lite inne på att det kanske skulle vara samma eller liknade vid ÄD,Fertilitetsresa skrev 2013-12-06 05:46:19 följande:Oj så mkt stod det inte i vårt utan typ bara: diskussion ang ÄD. Psykologen ser inga hinder socialt eller ekonomiskt. Så det blir nog jättebra @myra!