Fertinova Helsingfors
Hej!
@ Fertilitetsresa: Kul med en såpass färsk tråd! Vi har också vänt oss till Fertinova efter att ha försökt sedan 2008, 5 IVF, ett MA och ett spermiedonationsförsök har det blivit på vägen. Åkte till Helsingfors på uppstartssamtal den 8:e mars. Då kostade flyget 1000kr/person tur&retur, dvs 2000 för oss som par. Jag tyckte det var smidigt att flyga dit över dagen, det går gott om flyg både på morgonen och kvällen. Det kan vara bra om det går att boka biljetterna i förväg, men vid ÄD är ju inte det alltid möjligt... När ungefär tror du att ni ska åka? I augusti fanns det resor för ca 650kr/person tur&retur när jag tittade på flygresor.se.
Vi gjorde spermiedonationsförsöket i Umeå och när det gav samma resultat som tidigare IVFer (med embryon som slutar utveckla sig odlingsdag 3) så var det äggdonation det självklara nästa steget. Umeå sa då att vi såklart kunde sätta upp oss på köplats men att de har 3-4 års väntetid. Det var då jag började forska i Finland.
Plötsligt igår ringde så Umeå, vi är framme i kön och de har troligen en donator åt oss under hösten. Hur ska vi göra nu? Vi lutar faktiskt åt att fortsätta med Fertinova ändå, vi fick ett positivt intryck av besöket där plus att de bara har ett mottagarpar/donator. I Umeå delar två par på en donator, blir det få ägg får det par som stått längst i kön första tjing, men det andra paret får ändå betala del av kostanden även om de inte får något...
Nu tänkte jag lusläsa Fertinovas hemsida igen och jämföra villkoren mellan dem och Umeå...