• Dustpuppy

Fertinova Helsingfors

Virvla: rätten till ersättning påverkas inte av att privata kliniker erbjuder behandling. Det  är bara ditt landsting som räknas. Alltså, om ditt landsting inte kan ge dig den vård du behöver inom rimlig tid, så har du möjlighet att få vård utomlands ersatt. Du kan alltså söka privat vård i Finland och få pengar tillbaka, även om du utför behandling i Umeå (som du själv får betala för).

Kika på tråden om ersättning för vård utomlands, jag har försökt sammanfatta reglerna i trådstarten:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470-1.html

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Virvla: det är inget problem att landstinget inte vill. FK ersätter det som är rekommenderad vård, de går på Socialstyrelsens riktlinjer, medans landstingen ofta ser till sin ekonomi. Det är därför många av oss åker till Finland, våra landsting vägrar den vård vi har rätt till och FK ersätter försöken utomlands.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Fortsättning: Jag vägrades ÄD i Västra Götaland pga lång kö och en låg åldersgräns. Åkte till Finland, fick pengar av FK.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

När det gäller utseende på donator så tror jag att hårfärg är av mindre betydelse. Fundera på hur det ser ut i din familj, har alla mammor samma hårfärg som sina barn?

Min mor och syster är blonda eller cendréfärgade, min far har svart och jag har mörkbrunt hår. Jag ser inte ut som min mamma, utan mer som min pappa.

Längd styrs delvis av gener, men också till stor del av nutrition, dvs vilken mat och i vilken mängd man äter, så donatorns längd behöver inte vara show stopper heller. Hon kanske åt mycket potatis och lite kött som barn, och hade egentligen potential att bli längre med annan kost.

Du kan alltid tacka nej till donatorn och be om en annan, men räkna med väntetider. Det finns heller inga garantier för att det lyckas, varken med denna donator eller en annan.

Jag tackade ja direkt, vet i princip inget om min donator annat än att de försökte matcha, men jag frågade inte, för min tid höll på att rinna ut. Resultatet är blont och blåögt, en kopia av sin far och med vissa drag av mig (och det blir folk förvånade över som vet om att vi inte delar DNA). Jag är nöjd!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra och Lillan15: jag ska leta lite efter riktlinjerna, men egentligen behöver ni dem inte. Det som behövs för att ha rätt till ersättning i efterhand för vård i ett annat EU/EES-land är:

*Äggdonation är rekommenderad behandling, alltså medicinskt motiverat.
    *Donationen är med öppen donator: Finland och Island (enda länderna inom EU/EES som har det förutom Sverige).
    *Ni kan inte få vård inom rimlig tid i ert eget landsting, tex pga långa köer eller av icke-medicinska skäl, som att landstinget har satt åldersgränser baserat på sin egen ekonomi (=alla landsting).
    *Du och din partner har inga gemensamma barn (men det kan gå, åtminstone en i ÄD-trådarna har fått ersättning för sin sekundära barnlöshet, men det är ovanligt). Barn ur tidigare förhållande är OK.

Mer än så behövs inte, din läkare säger att ÄD är bästa utvägen, du får inte ställa dig i kö/det är jättelång kö i hemlandstinget/du har förbrukat landstingets antal försök och du söker vården i Finland/Island istället. Jag har inte läst om någon som fått avslag med de premisserna. Själv har jag fått ersättning för 2 st ÄD, sammanlagt cirka 120 000 kronor.

Från och med 2013-10-01 är det ännu enklare, man kan ansöka om ett sk förhandsbesked från Försäkringskassan där man får i svart på vitt JA/NEJ till ersättning i efterhand och även minst hur mycket FK lovar ersätta. Eurokursen kan ju svänga upp och ned, så det justeras när man väl lämnar in kvitton.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: vissa av proverna får inte vara äldre än ett visst antal månader (jag hittar just nu inte vad Finland har för lagar på det, men det är antingen 6 månader eller 12 månader på t ex HiV-prov). Eftersom ni kanske vill hinna med fler än ett försök på ett och samma provsvar, så skulle jag vänta ett tag med proverna för att ha så färska som möjligt.

Vissa av mina prover tog vi på plats på kliniken, men makens behövde de ha svar på innan första besöket i och med att hans behandling påbörjades där och då (man tar spermaprov och fryser även ned för säkerhets skull inför äggplocket).

När det gäller psykolog har jag inga tips om Stockholm, men ett vanligt pris för äggdonationsutlåtande verkar ligga på runt 1500 kr och uppåt.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: prover utförda i Sverige får du inte ersättning för. Din mans prover måste vara klara inför första besöket, och vårdcentralen får ta proverna, men många vill inte pga okunskap om utlandsvård. De vill inte tolka proverna eller ta ansvar för dem.

Det finns vägar runt detta, sexuellt överförbara sjukdomar har alla rätt att bli testade för och man behöver inte förklara något. För Stockholm kan man läsa här:

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Sex--och-samlevnadsradgivning/

Det är antingen gratis eller till landstingstaxa, inte mycket pengar alltså. Då har man sparat lite pengar i alla fall, för hormonproverna/ultraljud får man i värsta fall betala privat för hos en fertilitetsklinik, eller privatgyn/läkare, kostar ofta 100-300 kr/blodprov (och ofta 1000 kr/ultraljud). Med lite tur kan någon forummedlem tipsa om gynekologer i Stockholm som utför testerna till landstingspris, för det är inte förbjudet eller olagligt.

Du kan vänta med dina blodprover och ta dem på plats i Finland på första besöket, det får du ersättning för i efterhand.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: i Sverige och Finland får man som mottagare inte reda på mycket om donatorn, bara just det Fertilitetsresa
    nämnde. Om man blir gravid får man också reda på åldern, vilket kan behövas tex inför KUB-test.

Det är endast barnet som har rätt till information om donatorn, vid 18-års ålder har de möjlighet (inget tvång) att få reda på identiteten. Donatorn har ingen skyldighet att träffa barnet, eller svara på kontaktförsök.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Fertilitetsresa: Woohoo! Det är helt fantastiskt resultat! Jag hoppas att lagom många klarar odling, alltså precis så många som ni behöver!

/Dustpuppy

Svar på tråden Fertinova Helsingfors