• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • MaryCaroline
    Regnig måndag skrev 2012-10-05 18:24:29 följande:
    Lär dig ta kritik är det enda jag kommer att tänka på....
  • sukiojag

Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.

• Coyote
    cyklar skrev 2012-10-05 20:09:07 följande:
    Jag får alltid samma känsla när jag går till tandläkaren som när jag går till frisören. Skäms alltid när de förskräckt frågar, "när klippte du dig senast?? Gud vilka slitna toppar! Förvånad"

Sen påpekar de alltid att jag har väldigt torrt hår. (JAG VET DET!!)
    Ser medlidande ut och förklarar att det är jätteviktigt med inpackning. Jag berättar att jag använder inpackning varje vecka sen de senaste åren tillbaka. De tittar på mig som att jag ljuger.
    Pillar lite i håret och säger något om att "det kan inte vara någon bra produkt du använder".

Känns precis som när tandläkaren frågar om man använder tandtråd ordentligt.

Har problem med taskigt tandkött och får utfrågning om det varje gång jag går till tandläkaren.  

Skäms för fult hår hos frisören och fult tandkött hos tandläkaren,

Grejen är att jag själv tycker jag har rätt fint hår. Lite torrt, jo.  
    Vad det gäller tandläkaren så känner jag ändå att det är lite befogat, det handlar om att man inte ska tappa tänderna ju, även om man kan önska att de skulle lägga fram sina åsikter på ett lite schysstare sätt. Min tandläkare säger "hellre tandtråd en gång i veckan än inte alls".
  • Dragonball
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    Men de som klagar klagar ju på de enligt dem dåliga frisörerna, inte på de som varit bra! Och ja jag har jobbat inom serviceyrke i 12 år. Inte en chans att man behandlar kunden som att de är dumma i huvudet och att man är förmer även om man skulle tycka det.

Ta inte åt dig kritiken om du inte känner igen dig. Är du en otrevlig skithög så kanske du borde ändra dig, men är du trevlig och serviceminded, varför skulle någon klaga på just dig?
  • Em00
    Anonym (Idag) skrev 2012-10-05 18:22:24 följande:
    Åh hade bästa klippningen någonsin idag. Hon tolkade det jag sa utan att jag behövde vara övertydlig (pekade på en bild på väggen och sa lite så men inte så fluffigt) och hon gjorde ett sånt kanonjobb att jag ALDRIG varit mer nöjd. Pratade lagom mycket, så till och med jag som vanligen kan känna mig väldigt obekväm trivdes. Sen kostade det bara 200 kronor. Har klippt barnen där innan och blivit nöjd, men trodde nog inte att även jag skulle bli det. Åh vad jag längtat till att hitta "min" frisör! Äntligen en frisör där jag inte bara sa att jag var nöjd, utan verkligen också var det!
    Åh, jag klipper mig i Örebro. Det kostar visserligen inte 200 där, men jag blir nyfiken på var du klipper dig? I stan? =)
  • Anonym (Japp!)

Ja, jag håller med dig fullständigt, TS! Det är så många gånger jag suttit i en frisörstol och bara fått höra så mycket gnäll att jag gått därifrån och tänkt "aldrig mer". Det gnälls på att håret är torrt (ja du, det vet jag redan), att jag inte klipper det tillräckligt ofta (gissa varför...), att det är för tjockt (ok, inte mycket jag kan göra åt det direkt?) och gud vet vad. Och efter 40 min gnäll vill de kränga på mig en hög produkter. Nej tack! Varför kan jag inte bara få komma in, kapa av nån decimeter, betala och gå UTAN att först få lyssna på den där skiten?!? Om jag inte ber om dina "råd" (som mer känns som direkta förolämpningar ibland) så kan det vara för att jag inte vill ha dem! Nu har jag äntligen hittat en frisör som är superbra, hos henne har man en trevlig stund och blir klippt utan alla trista kommentarer. Inget surt "du borde verkligen klippa dig oftare!" Och tycker hon att jag borde klippa mer än jag föreslagit så säger hon just det, att hon gärna tar av en bit till om det är ok, istället för att först mala på om att mina toppar bara är sååååå slitna. Där lämnar jag salongen gladare än när jag kom in efter en trevlig pratstund om våra gemensamma intressen istället för om mitt utseende. Hon är grymt duktig och vet vad som funkar och verkar dessutom känna in vilka kunder som vill prata hår och framförallt vilka som inte vill det. DET kallar jag service!

• Fluffig

Har också dålig erfarenhet av frisörer. De som verkar lyssna på ens beskrivning av hur man vill ha håret och klipper det sen helt åt helvete fel och efter hur han/hon tycker man ska ha det. När till och med min syrra fattar hur jag vill ha en frisyr och hon inte är utbildad frisör och de som är det med diplom på väggarna men ändå inte fattar, då tappar man förtroendet för att gå till en frisör för att klippa sig. Önskar många gånger att jag haft mer mod och talat om hur dåligt arbete de gör och inte gett dom ens ett öre för jobbet.

Vill gärna gå och fixa håret och skulle behöva det. Men är för rädd för att de ska sabba det helt istället. :-\

• Sannah

Men herregud! Det ingår i frisörens jobb! Skulle hon inte ha sagt nåt så hade det säkert också varit fel!
    Näe, var glad att de är ärliga istället!

• Anonym

Antingen har jag haft tur, eller så har jag fruktansvärt snyggt högkvalitativt hår Jag brukar hålla mig till ett par frisörer, går inte till olika, och jag känner aldrig att jag blir kritiserad. Visst, någon gång har min frisör visat mig nån sliten hårslinga, MEN hade jag inte haft det hade jag ju inte gått dit. Jag gillar att gå dit och tar åt mig av komplimangerna jag fått av dem istället

• Anonym (Mysan)

Man kan ju säga saker på olika sätt, det är garanterat mycket trevligare att gå till frisören om man får känna sig fin den stunden man sitter där.... Jag har ganska tunna hårstrån (men många) och håret blir lätt torrt och får kluvna toppar. Eller lätt och lätt... Tror jag har ganska vanligt hår. Tycker själv det är fint för det mesta, ganska långt är det. Men har sååå många gånger känt mig ful hos frisören. Tror de anmärker så på ens hår för att man ska tycka att de kommer som en räddare i nöden, TUR att du kom hit så det blir någon ordning på ditt hår! Typ... Dessutom tycker jag inte alls om att få håret tvättat hos frisören. Nu har jag äntligen hittat en frisör som passar mig. Där jag känner mig fin hela tiden, som visst diskuterar slitna toppar men på rätt sätt. Som inte tvättar håret. (Naturligtvis rengörs alla saxar, kammar mm. efteråt ifall ngn undrar.) min frisör har en liten salong, det är en lite äldre utländsk man. Såå himla bra är han! Och priset för en klippning är 300 kr, som hittat! Och nu ser jag fram emot att gå dit, känner mig fin både under och efter besöket

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?