• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • SupersurasunkSara
    MeAngeleyes skrev 2012-10-04 17:17:13 följande:
    Jag är frisör och jag kan ju svara på varför jag frågar såna frågor och det är för att informera kunden om hur mkt som jag tycker bör tas bort kontra hur mkt kunden vill ta bort. Hur längesen det var är relevant för att se hur slitet det blivit på den tiden och om det r ovanligt mkt och kunden kanske behöver extra skydd lr vård!
    Vi frågar för att kunna rekommendera produkter och för att få veta vad ni gör med håret för att kunna rekommendera en lämplig frisyr till kundens förutsättningar!

Och till er som tycker timmpenningen är hög, jämför med andra hantverkare såsom rörmokare, snickare o dyl!
    Frisörlönen är skit rent ut sagt!!!
    Man kan säga det på så olika sätt. Vissa är helt enkelt inte bra på att säga sånt utan att låta dryga.

Att ni frågar om hur länge sen det var man klippte sig förstår jag, är håret superslitet efter bara 2 månader kanske kunden behöver byta ut någon produkt eller göra något annat, är det superslitet för att kunden inte klippt sig på 2 år är det en helt annan sak. Det kan jag ta.
    Produkterna de flesta frisörer rekommenderar är sina egna, ofta svindyra, men inte mer verksamma för det (upplever jag) och vissa blir påstridiga som fasen och ger sig inte = jag går inte dit mer hur bra de än är på att klippa. Jag personligen föredrar, och upplever, att naturprodukter är oändligt mycket bättre än de som frisörerna rekommenderar.
  • Green Witch
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc.
    Pengar, pengar, sälja, sälja.
  • Sarah84

Men vem/vilka klipper du dig hos? Aldrig hört de du berättar. Jag får snarare höra att "de va inte mycket slitet, bra kvalitè, tjockt & fint hår" känner mig alltid snyggare när jag går ut än ja kom.
    Så byt frisör är mitt tips.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • FruSen
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    Oj, jag känner inte alls igen något sånt!
    Jag är en sån som ständigt plattar håret, fönar, borstar osv osv. Missköter det ganska rejält, förutom att jag låter bli att färga/tona det hemmavid då det aldrig blivit bra
    Jag har aldrig fått höra något av det du TS räknar upp.
    Imorgon är det dags för nytt besök. Sist jag var hos frisören var i december 2011, dvs ca 10 månader sedan. Och ungefär så ofta(sällan) går jag till frissan).
    Jag väljer då alltid att göra slingor (bleka).
    De brukar behöva klippa av ganska mkt för att få bort det slitna, men det är jag ju även medveten om
  • kille95
    FruSen skrev 2012-10-04 21:20:05 följande:
    Oj, jag känner inte alls igen något sånt!
    Jag är en sån som ständigt plattar håret, fönar, borstar osv osv. Missköter det ganska rejält, förutom att jag låter bli att färga/tona det hemmavid då det aldrig blivit bra
    Jag har aldrig fått höra något av det du TS räknar upp.
    Imorgon är det dags för nytt besök. Sist jag var hos frisören var i december 2011, dvs ca 10 månader sedan. Och ungefär så ofta(sällan) går jag till frissan).
    Jag väljer då alltid att göra slingor (bleka).
    De brukar behöva klippa av ganska mkt för att få bort det slitna, men det är jag ju även medveten om
    Ska nog också klippa mig imorgon.. Eller på måndag
  • sweetcandy

Två gånger har jag haft negativa upplevelser i samband med att gå till en frisör..

Ena gången hade jag en period då jag hade mjäll.. Och frisören börjar kolla i håret och säger högt och tydligt så alla andra hör "jag måste kolla om du har löss".. WTF?? Kan man inte kolla det och hålla tyst, och skulle jag nu ha haft det, så hade hon kunnat säga det diskret till mig.. Nu var det ju inte så, utan det var enbart MJÄLL :(

Andra gången var i våras, jag hade gett mig på att färga håret själv, och det vart lite ojämt, Var hos en frisör några veckor efter för att bara klippa topparna, och hon var på mig som sjutton om att jag minsan MÅSTE färga håret.. Och hon forsatte att tjata om det hela klippningen.. trotts att jag sa att jag visste om det, men hade inga pengar till att fixa till det i nuläget, utan jag tyckte det var viktigare att få det klippt..

Annars har jag inget emot att dom säger att mitt hår är slitet/torrt.. Bara dom inte tjatar om det.

Mitt sista besök hos en frisör var jag jätte nöjd med, hon berätta att mitt hår var slitet, och dom tipsade om en olja som jag är galet nöjd över att jag faktisk köpte! Mitt hår är super mjuk och luktar jätte gott nu. Och den skulle hjälpa till att reparera hårtopparna =)

• Anonym
    sweetcandy skrev 2012-10-04 21:30:11 följande:
    Två gånger har jag haft negativa upplevelser i samband med att gå till en frisör..

Ena gången hade jag en period då jag hade mjäll.. Och frisören börjar kolla i håret och säger högt och tydligt så alla andra hör "jag måste kolla om du har löss".. WTF?? Kan man inte kolla det och hålla tyst, och skulle jag nu ha haft det, så hade hon kunnat säga det diskret till mig.. Nu var det ju inte så, utan det var enbart MJÄLL :(

Andra gången var i våras, jag hade gett mig på att färga håret själv, och det vart lite ojämt, Var hos en frisör några veckor efter för att bara klippa topparna, och hon var på mig som sjutton om att jag minsan MÅSTE färga håret.. Och hon forsatte att tjata om det hela klippningen.. trotts att jag sa att jag visste om det, men hade inga pengar till att fixa till det i nuläget, utan jag tyckte det var viktigare att få det klippt..

Annars har jag inget emot att dom säger att mitt hår är slitet/torrt.. Bara dom inte tjatar om det.

Mitt sista besök hos en frisör var jag jätte nöjd med, hon berätta att mitt hår var slitet, och dom tipsade om en olja som jag är galet nöjd över att jag faktisk köpte! Mitt hår är super mjuk och luktar jätte gott nu. Och den skulle hjälpa till att reparera hårtopparna =)
    Bara så att du vet så går det inte att reparera slitet hår eftersom hår är ett dött material. Det går däremot att maskera skadorna så att man får illusionen av att det är reparerat.
  • liliou
    Mollan skrev 2012-10-04 20:09:19 följande:
    Det där har jag aldrig upplevt. När jag klipper mig får jag hela iden höra vilket fantastiskt hår jag har och sen blir jag utfrågad hur jag får det att böi sånt. Svaret är bara rätt gener och ingen styling.
    Samma här. Får alltid höra att jag har så fint hår, att det är långt osv. Jag borstar mitt hår väldigt sällan om man jämför med andra människor, inte ens varje dag. Jag tvättar det var tredje ungefär. Så min slutsats är att det måste bero på gener och tur. Jag går till frisören typ en gång om året.

Blev dock glad över trådskaparens inlägg för det betyder ju att det inte är nåt som frisören säger till alla, som jag alltid har trott. Först nu kan jag ta till mig av komplimangen.
    Fortfarande väldigt oprofessionellt av frisören dock. Deras jobb borde vara att höja självkänslan.
  • Limath
    Anonym skrev 2012-10-04 21:33:14 följande:
    Bara så att du vet så går det inte att reparera slitet hår eftersom hår är ett dött material. Det går däremot att maskera skadorna så att man får illusionen av att det är reparerat.
    Ett klädesplagg är också "dött" material, men går att laga ändå ;)
    Ett hår som är torrt kan smörjas, och ett hår som är försvagat kan stärkas!
    Men visst har du rätt i att vissa skador inte kan repareras, när det gått över en viss gräns.
    Kluvna hårtoppar är ett bra exempel där. Bara att kapa av :)

• MiniCatti

Sweetcandy: misstänker en frisör löss ska man verkligen inte bete sig som hon gjorde mot dig!
    Fick lära mig att absolut inte ställa till en scen (sunt förnuft)! Ta kunden åt sidan och prata med denne ostört och är det så att hon eller han har löss så rekommendera en tripp till Apoteket. Be kunden köpa lusmedel och boka om tiden.

Jag hade blivit skitförbannad om det skulle hända mig. Värre är det om det va som för dig, bara mjäll. Då hade jag antingen skällt rejält på frisören eller krävt en riktigt bra rabatt efter den förnedringen!

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?