• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • chrissandra
    Indianica skrev 2012-10-05 09:51:14 följande:
    Min dotter har lite lockigt hår och det blir jättelätt lite torrt och då ser håret nästan bara rakt, matt och lite risigt ut. Det som fungerar bäst på hennes hår är s.k naturschampoon som verkar fukta självfallet och gör håret vågigt och glansigt och så de här schampoona hos frisörer som innehåller lite olja, jag märker direkt stor skillnad om vi använder vanliga schampoon på henne, även om "vanliga" frisörschampon utan olja ofta går hyfsat bra. Men de där Bamseschampoona och allt vad det nu är som är så "barnvänligt" är rena döden för hennes hår. Så nog tycker jag det kan vara stor skillnad på olika schampoon, iaf om man har "problemhår".

Håller verkligen med dig om Bamseschampoona (ser lite kul ut när man skriver det ;) ) De är värdelösa för barnens hår. Har aldrig provat det själv.

Annars vad gäller frisörer så tycker jag att de är trevliga allihop som jag har besökt. Så gott som alla frågar när jag har klippt mig senast och det tolkar jag som att de vill veta hur jag hade min frisyr sist.
    Jag har inte kort hår utan halvlångt och går inte alltför ofta till en frissa, 4 gånger/år kanske och då är topparna slitna så jag skulle inte bli ledsen om de sa det till mig men jag brukar nog hinna före. :) Jag brukar direkt säga att nu är det mer än dags att ta av håret. 
  • SuperMumy
    Themis skrev 2012-10-05 09:21:01 följande:
    Jag tycker det är jobbigt när frisören börjar kleta i stylingprodukter i håret utan att fråga, eftersom jag som regel inte tål dem. Jag brukar säga till innan när jag kommer ihåg det, men ibland fastar man med huvet i en skvallertidning och så, hoppsan! Och sen sälja produkter- lycka till. Hår är död vävnad, vill man att det ska bli bättre så borde väl de viktigaste åtgärderna vara att sluta stajla och kema så förbannat, träna för att förnya sina celler, äta bättre och dricka mer vatten samt stimulera hårsäckarna som bildar håret? Massage, kallvatten som avslutning på hårtvätten eller rentav lite duggregn på skalpen stimulerar också hårväxt, för blir det kallt ska vi bilda mer päls, precis som andra djur- de systemen finns kvar i oss, lite lite grand. Och jag kommer för alltid att minnas vad min docent i organisk kemi vid universitetet sa, nämligen att om vanligt folk begrep vad det är i schampo så hade de vägrat använda det!
    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis

Så bra skrivet och så sant! Jag får alltid beröm för mitt hår hos frissan(långt, glansigt) och frågan "vad gör du med ditt hår". Det är just det, att jag aldrig gör något med det . Ekologika produkter och torkar det knappt.
  • Anonym (Frisör)
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

Det enda frågan jag ställer är den sista. Hur längesedan var du och klippte dig?

Det har ingenting med att nervärdera dig allt. Utan min fråga är till för att se hur du var klippt förra gången. Ifall du vill ha samma frisyr eller inte allas ha den? Jag räknar ut hur mycket det har växt och ser frisyren framför mig.  Rent intresse med andra ord.

Om ditt hår är torrt, risigt, eller tunt vet du säkert om det själv.
    Förhoppningsvis förstår du även att du ej kan plocka fram en bild på en tjej med långt tjockt lockigt hår när du är tunnhårig och korthårig och säga..så vill jag ha. Då är risken att du får en förklaring du ej vill ha.

Lycka till med att hitta din frisör. 

//Frisör
  • kickan89

Håller med, jag hatar att gå till frisören. Det är dyrt och aldrig värt pengarna. Jag tycker egentligen inte att det värsta är att de klagar på min hårkvalite och så, det tar jag med en nypa salt och skakar lätt av mig. Där emot blir jag galen på att de klipper som de själva vill och inte som JAG vill. Självklart kan jag förstå att de vill göra ett bra jobb och ser skavanker som inte jag ser men om jag ska betala 300-400 spänn för att få två centimeter av topparna klippta så vill jag inte komma där ifrån med en decimeter kortare hår i någon konstig frisyr som jag ändå inte orkar hålla efter. Helt okej för mig om de säger att de egentligen tycker att man behöver klippa lite mer men inte okej att de gör det när jag sagt nej. När jag är missnöjd går jag ju dessutom och varnar vänner och bekanta för att gå till den frisören så det gynnar ju inte frisören heller.
    Hade en kompis på gymnasiet som gick frisörlinjen och han sa att jag alltid skulle säga innan hur jag ville ha det och sedan lägga till att jag inte betalar om de klipper på annat sätt. Då brukar de vara försiktigare.

• Anonym (risbusken)

Jajjamen det där händer mig i princip vaaage gång. Det ska klagas och gnällas på mitt hår. Men jag har märkt att det är större risk att utsättas för klagande bittra frisörskor på billiga drop ins än om man bokar en tid på ett lite finare ställe.  Ett tips.

• kickan89

Enda gången jag blivit nöjd hos en frisör var faktiskt på en liten "drop in på hörnet". Blev klippt av en tant som gjorde precis som jag ville och dessutom var jättetrevlig :)

• chrissandra

Jag blir jätteförvånad när jag ser hur många som är missnöjda med hur de blir behandlade i frisörstolen. Jag trodde det var otroligt ovanligt.
    Missnöjd med en klippning har väl alla (nästan) blivit någon gång men att de upplever sig illa behandlade av frisören är förvånande. 

• FruSen

Om jag får vara så fräck?

Jag ser att det finns frisörer i tråden...
    Har en liten fundering om vad som gäller nu? Vad passar jag i tro?
    Om ni vill titta:
    www.familjeliv.se/Forum-24-73/m66966491.html

Självklart är det inte endast frisörers input jag söker, vill gärna ha åsikter från alla!  

• Aruba

Tvärtom. Min frisör säger alltid att mitt hår har en så fantastisk färg och att det är kul att se ett hår som inte kemats sönder. MEN! Sen VILL jag ha hans synpunkt, är håret i behov av att klippas mer än vad jag tänkt, då vill jag att han säger det. Han är faktiskt experten på hår, inte jag.

• Anonym
    Anonym (vet inte, men...) skrev 2012-10-05 09:04:32 följande:
    Jag kan tänka mig att man som frisör försöker få kunden att inse att man borde göra nåt åt sitt hår genom att informera kunden om att håret inte är i ett ok skick. Vissa människor envisas men att gå omkring med risbuskar på skallen för att dom vill ha långt hår. Snyggt? Näe!

Sen om jag var frisör skulle jag ju va rädd om mitt rykte. Dvs om någon med ett risigt hår klipper 2-3cm fast den borde klippa 15 så ser det fortfarande illa ut. Sen går kunden ut och säger: "jag klippte mig hos Lisa idag!"
    Vill någon klippa sig där då? Eh knappast!

Men samtidigt är kunden missnöjd med att frisören klippte 15cm när den bad om 3cm så kommer kunden gå och varna (precis som någon annan sa) sin familj och vänner för att gå dit, för frisören lyssnar inte utan skiten i kundens önskemål, och hur bra skulle det vara?

om frisören klipper 15cm när jag ber om 3cm! ja, då jävlar kommer det inte gå så bra för den frisören i framtiden (kan ju även varna främlingar tack vare internet.)

yrkesheder i all ära, men lyssnar du inte på kunden utan kör över deras vilja så får du skylla dig själv och borde söka dig till ett annat yrke.

och hon som vägrade klippa 15cm utan bara klippte 5cm på mig, ja hon hade det inte så roligt sen kan jag säga.

jag tycker nästan att det kan jämnföras med ett "övergrepp" att totalt köra över någons vilja och göra något som du själv vill, och det är kunden som måste leva med det sen. 
    om frisören vill varna, visst men lyssna på kunden! kunden har alltid rätt, särskilt när det gäller dens egen person.       
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?