• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • jag och min

Jag är utbildad frisör (slutade dock för ett par år sedan pga allergi, men brinner fortfarande för yrket) och känner inte alls igen mig i din beskrivning i min roll som frisör. Däremot känner jag igen mig i rollen som kund, och detta gäller inte bara klippningar utan alla typer av behandlingar och tjänster.
    Min teori om vi ska gå till frisörer är att det i dagsläget kryllar av outbildade frisörer (som inte innehar gesällbrev) , de finns i vartannat gathörn och drar mycket kunder pga sina priser som alltid ligger under vad som är rimligt för att få ett företag att gå runt rent ekonomiskt.

Till saken, svenska frisörutbildningar som går under sveriges frisörföretagare är en mycket väl ansedd utbildning  och där lär man sig inte bara att klippa hår från grunden utan man lär sig även vett och kundetikett.
    Kunden har tex inte tunt hår- kunden har fintrådigt hår.
    Kunden har inte en stor näsa som gör att den inte passar i frisyren den efterfrågar- kunden har en nätt haka.
    Kunden har inte råttfärgat hår- kunden har cendréfärgat hår.
    Man lär sig helt enkelt att tala i positiva ord om kundens hår och man får aldrig säga något negativt.

Ta inte så hårt på att frisören frågar när du senast var hos frisören, det kan helt enkelt bara vara ett sätt att få igång samtalet eller ett sätt för frisören att räkna ut hur mycket håret vuxit och därmed vilken längd du säkerligen trivs i vilket du som frisör ska ta reda på innan du sätter igång med klippningen.
    Detta är något man lär sig att fråga redan från starten i sin utbildning. Men vill man ta det som kritik så är det väl så.

Att sälja tjänster samt produkter är frisörens levebröd och är du dessutom anställd har du ofta krav på merförsäljning samt att din lön är baserad på vad du drar in i företaget- frisörer har provision som de flesta andra säljare.
    Precis som en korvförsäljare försöker pracka på dig både dricka och lök fast du bara ville ha en korv med bröd och ketchup.

Titta efter frisörföretagarnas logga nästa gång du besöker en frisör och fråga efter gesällbrev alt mästarbrev- då får du en frisör som vet vad den håller på med.

• EnGladPingvin

Det är anledningen till att jag håller mig till min favoritfrisör och alltid går till samma. Hon är svindyr och jag tvingas resa in till Stockholms C fast jag bor några mil därifrån, men det är värt vartenda öre. Hon känner mig och mitt hår, är proffsig och utgår från mina önskningar när hon föreslår förändringar.

Tidigare gick jag aldrig till samma frisör utan passade på när jag var i närheten av någon salong och hade tid. Vanligtvis blev det någon billig drop-in. För det mesta blev jag besviken och missnöjd. Känner framför allt igen det där att de tyckte håret var slitet och klippte för mycket. Nu går jag regelbundet var åttonde vecka och min frisör är väldigt duktig. Mitt hår mår superbra och behövs bara toppas.

• Mollan

Det där har jag aldrig upplevt. När jag klipper mig får jag hela iden höra vilket fantastiskt hår jag har och sen blir jag utfrågad hur jag får det att böi sånt. Svaret är bara rätt gener och ingen styling.

• Anonym

Senaste gången jag var hos frisören så var hon jätteotrevlig, sa i och för sig ingenting om min hårkvalitet men hon verkade väldigt ointresserad i allmänhet. Hon verkade till och med sur (kanske på sin chef?) och det gick ut över mig. I slutet borstade och fönade hon mitt hår väldigt aggressivt, vilket var obehagligt, och la mitt hår så det såg helt knäppt ut. Sen tog hon oengagerat fram spegeln i en halv sekund, hann inte se någonting av hur det såg ut bak. Vågade inte säga något heller, då jag är ganska blyg.  

• Anonym
    Feltryck01 skrev 2012-10-04 14:58:14 följande:
    Men blä! Det där var ju då att gå lite för långt. Jag tycker ditt hår låter skittufft. Kan inte frisörer inse att alla vill inte ha sitt hår honungsblont/kastanjebrunt och långt och halvlockigt? Eller att feminiteten inte sitter i längden på håret...

Tack! Känner mig tuff oxå
  • Primmeling

TS kunde inte skrivit det bättre själv! Men nu har jag hittat en bra och snäll frisör som till och med ger mig löshår :)

• MiniCatti

Jag är utbildad frisör och jag kunde påpeka slitna toppar och torrt hår med en trevlig ton såklart för att sedan tala om hur viktigt det är att underhålla sitt hår. Kunde ge tips och råd osv efteråt.

När jag själv var hos frisören (för länge sedan) och tagit hand om mitt hår mellan besöken så fick jag ingen kritik.
    Nu besöker jag frissan två gånger om året max (tycker inte om när andra håller på med mitt hår, då jag känner att jag inte har kontrollen helt). Eftersom det är så sällan och jag mellan besöken slarvar med att toppa håret själv hemma så får jag alltid höra hur slitna toppar jag har.

För mig gör det inget för då blir jag påmind om att ta hand om håret. Tar man illa vid sig av något frissan säger så måste man säga ifrån. Det ska vara en trevlig upplevelse att bli ompysslad och fixad!

• DropDeadUgly

Nästa gång du klipper dig TS så säga att du tvättar håret med balsam, då kommer du får höra hur äcklig du är och att ditt hår är ofräscht et cetera. Jag har varit med om det flera gånger så jag drar mig verkligen för att gå till frisören. 

Jag tål inte schampo - inget schampo. Har provat allt från billigaste till snordyrt, jag tål det inte. Jag bli alltid ifrågasatt av frisören och måste förklara gång på gång varför de inte får tvätta håret på mig och varför jag själv inte använder schampo utan tvättar med balsam. Och mitt hår är rent, blankt och vackert. Jag får ofta komplimanger för mitt vackra hår så även av frisörer tills de hör att jag tvättar med balsam...

• SupersurasunkSara
    Fiona M skrev 2012-10-04 15:31:56 följande:
    de är svåra på det viset!
    Ja! Men han blev iaf glad när jag föreslog det hahaha.
  • Anonym
    DropDeadUgly skrev 2012-10-04 21:03:32 följande:
    Nästa gång du klipper dig TS så säga att du tvättar håret med balsam, då kommer du får höra hur äcklig du är och att ditt hår är ofräscht et cetera. Jag har varit med om det flera gånger så jag drar mig verkligen för att gå till frisören. 

Jag tål inte schampo - inget schampo. Har provat allt från billigaste till snordyrt, jag tål det inte. Jag bli alltid ifrågasatt av frisören och måste förklara gång på gång varför de inte får tvätta håret på mig och varför jag själv inte använder schampo utan tvättar med balsam. Och mitt hår är rent, blankt och vackert. Jag får ofta komplimanger för mitt vackra hår så även av frisörer tills de hör att jag tvättar med balsam...
    Jag brukar också få komplimanger för att jag har så friskt hår. De blir lite snopna när jag säger att jag bara tvättar det med Coops balsam för tio kronor flaskan. Skrattande
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?