• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 12:54:23 följande:
    OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?
  • Anonym

Haha allvarligt! Frisörerna får inte klaga på er, men här bakom skärmen får ni vräka ur er vad som helst. Men gött att vara nöjd med att ha slitet hår!

• Anonym
    MeAngeleyes skrev 2012-10-04 17:17:13 följande:
    Jag är frisör och jag kan ju svara på varför jag frågar såna frågor och det är för att informera kunden om hur mkt som jag tycker bör tas bort kontra hur mkt kunden vill ta bort. Hur längesen det var är relevant för att se hur slitet det blivit på den tiden och om det r ovanligt mkt och kunden kanske behöver extra skydd lr vård!
    Vi frågar för att kunna rekommendera produkter och för att få veta vad ni gör med håret för att kunna rekommendera en lämplig frisyr till kundens förutsättningar!

Och till er som tycker timmpenningen är hög, jämför med andra hantverkare såsom rörmokare, snickare o dyl!
    Frisörlönen är skit rent ut sagt!!!
    För oss som inte vill ha råd om produkter då?
  • Mercurialis

Jag känner mig som motvallskärring, som kommer här och säger att jag inte alls känner igen mig i beskrivningen i trådstarten. Och är det någon som borde få höra att hon har slitna toppar så är det jag, som sällan masar mig iväg till frisören oftare än med 1-2 års mellanrum. Visst kan frisören hålla med om att topparna är slitna men sedan får jag höra hur fint mitt hår är. Jag har väl haft tur då, som träffar trevliga frisörer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cynnis

Jag har inte läst hela tråden... Men jag håller på att utbilda mig till frisör (har bara sista provet kvar), och som nån annan skrev ang priserna, så nej det är inte dyrt, med tanke på alla omkostnader. 

Sen att man ska behöva bli bemött så som TS skrev, det är INTE okej! Inte alls! jag brukar ofta få höra att jag är väldigt ödmjuk av mina kunder och det tror jag beror på 1. Jag lyssnar NOGA på hur dom vill ha det 2. presenterar mina förslag på frisyr/färg utifrån från deras utgångsläge.

Tex: är det en äldre dam som har tunt risigt hår, med lite längd på så skulle jag nog säga nåt i stil med(om jag fick fria händer)"Du, jag tror verkligen du skulle passa i en lite kortare frisyr, så håret ser tjockare ut samt ramar in ditt ansikte på ett fint sätt. Och sen blir det även lättare för Dig att styla det hemma." Den kunden vet säkerligen att hon har ett skatbo, så då nämner man det inte, utan lyfter fram det positiva man kan göra istället. Givetvis kan man inte trolla, men mitt jobb är ju att göra det bästa av utgångsläget. Sen förklarar jag alltid vad jag gör, och varför. Så kunden är med på vad som händer och känner sig trygg. Eller det är det jag inbillar mig i alla fall. ;) 

Det med att  vi frågar "när var du till frisören sist?"... Det har lite att göra med att vi försöker bedöma håret. Sen ang färg, så frågar vi vad ni har använt för färg (ica? frisör?blekning?) för att hår som är behandlade med olika preparat genom åren,reagerar på olika sätt på våra färg behandlingar.  Tex: En kund kommer in, har långt svart hår, men vill bli ljusare. Har den här kunden varit svart många år, så är håret mättat på topparna, medan botten inte är lika mättad med färg, sen tidigare, då kunden kanske har färgat hela håret ist för bara botten. Eller så kanske det är nyfärgat svart, från blont... Så vi frågar för att kunna ge Er bästa resultat. =)

Vart ett långt inlägg, men hoppas det var till nån nytta! =) Och hoppas Du hittar en frisör som Du är nöjd med i framtiden! =)  

• MBB

Jag får alltid höra att mitt hår är slitet, utväxten bedrövlig och frisyren opassande men de har oftast helt rätt! Man vet väl hur ens hår egentligen mår? Det kan ju inte komma som en chock.

Tycker det är jättebra att frisören tipsar om bra shampoo etc. och är det för dyrt tackar jag nej  och köper annat liknande på ICA. 

• Alessia

När jag är i Tyskland, vilket jag är rätt ofta i jobbet, passar jag på att gå till frissan. Lite olika salonger blir det beroende på i vilken stad jag är. Favoritsalongen finns i Frankfurt.

I Tyskland är det SERVICE som gäller. Man blir tillfrågad hur man vill ha det, inga pekpinnar eller dumma kommentarer. Ber man om råd får man det. Det är billigare än i Sverige även på riktigt hippa salonger och frisörernas yrkeskunnande kan jag verkligen inte klaga på.

Det finns så gott om frisörer i detta land att vi kan "gödsla" med dem. Och det är helt riktigt att många av dem bör skruva ner tonläget samt se över prisbilden.

Senast jag klippte mig i Tyskland, i Stuttgart, kostade tvättning, inpackning,klippning och föning med stylingprodukter därtill 32 Euro + att jag gav 5 Euro i dricks. Här hemma hade motsvarande gått på 500-600.

• Anonym

Jag måste ha väldigt fint hår för jag har aldrig fått kritik hos frisörerna jag gått till.

• Anonym (torris)

Jag förstår att frisörer inte vill bleka ett redan sönderblekt hår, men generellt sett tycker jag att det är fel av frisören att vägra göra det kunden ber om med hänvisning till att det inte passar kunden. Om jag t ex. kommer in med en bild på en kändis är det inget fel med att frisören varnar mig för att det kanske inte ser lika bra ut på mig pga hudton och ansiktsform, men om jag trots varningen ändå vill ha det håret är det inte frisörens problem. Några nämnde att kunden är frisörens levande reklampelare, men om jag får en frisyr som inte passar mig kommer ju omgivningen tycka "ful tjej, snygg frisyr" och inte tvärtom.

Jag har själv varit med om detta flera gånger. En gång ville jag klippa lugg, men frisören sa: "Nej, du har ingen panna, så det går inte". Jag försökte förklara att det finns ju många olika sorters lugg och föreslog att vi kunde diskutera vilken typ av lugg som skulle passa mig då jag hatar när allt hår är jämnlångt, men hon vägrade. Det tycker jag var fel.

Dessutom, tänk om kunden i fråga inte bryr sig om hur snyggt resultatet blir? Jag kanske är trött på att ha håret i vägen och vill klippa en frisyr som är så praktisk som möjligt. Jag tycker inte det är frisörens uppgift att göra alla så snygga som möjligt.

• LoPax

Tack gud för den här tråden, nu fattar jag äntligen varför jag inte funkar ihop med en stor del av den kvinnliga befolkningen. 

Herregud, om ni börjar böla över att en frisör påpekar vilken kvalite (eller brist på kvalite) ni har på håret, hur klarar ni er då i övriga livet? Jeez..  

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?