• Anonym (irriterad)

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

    VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

    Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

  • Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Jellybeanbaby
    Alessia skrev 2012-10-04 18:10:45 följande:
    När jag är i Tyskland, vilket jag är rätt ofta i jobbet, passar jag på att gå till frissan. Lite olika salonger blir det beroende på i vilken stad jag är. Favoritsalongen finns i Frankfurt.

    I Tyskland är det SERVICE som gäller. Man blir tillfrågad hur man vill ha det, inga pekpinnar eller dumma kommentarer. Ber man om råd får man det. Det är billigare än i Sverige även på riktigt hippa salonger och frisörernas yrkeskunnande kan jag verkligen inte klaga på.

    Det finns så gott om frisörer i detta land att vi kan "gödsla" med dem. Och det är helt riktigt att många av dem bör skruva ner tonläget samt se över prisbilden.

    Senast jag klippte mig i Tyskland, i Stuttgart, kostade tvättning, inpackning,klippning och föning med stylingprodukter därtill 32 Euro + att jag gav 5 Euro i dricks. Här hemma hade motsvarande gått på 500-600.
    Jag lyckas alltid hitta frisörer som klipper tvättar fönar o stylar (nåja) för en fyrahundra kr - 450. (Stockholm).
    Problemet är att hitta och "behålla" en bra frisörska. Antingen flyttar de, slutar de eller så blir de dåliga.

    Vill jag däremot färga slingor kostar det över 1000:-

  • Emmi27

    Hellre att de pratar om ens hår, som man ju är där för, än att de på ren rutin börjar fråga vad man gjort idag och vad man ska göra i helgen. En del känner av väldigt bra men andra bara pladdrar på.

  • SupersurasunkSara
    Cynnis skrev 2012-10-04 17:46:40 följande:
    Jag har inte läst hela tråden... Men jag håller på att utbilda mig till frisör (har bara sista provet kvar), och som nån annan skrev ang priserna, så nej det är inte dyrt, med tanke på alla omkostnader. 

    Sen att man ska behöva bli bemött så som TS skrev, det är INTE okej! Inte alls! jag brukar ofta få höra att jag är väldigt ödmjuk av mina kunder och det tror jag beror på 1. Jag lyssnar NOGA på hur dom vill ha det 2. presenterar mina förslag på frisyr/färg utifrån från deras utgångsläge.

    Tex: är det en äldre dam som har tunt risigt hår, med lite längd på så skulle jag nog säga nåt i stil med(om jag fick fria händer)"Du, jag tror verkligen du skulle passa i en lite kortare frisyr, så håret ser tjockare ut samt ramar in ditt ansikte på ett fint sätt. Och sen blir det även lättare för Dig att styla det hemma." Den kunden vet säkerligen att hon har ett skatbo, så då nämner man det inte, utan lyfter fram det positiva man kan göra istället. Givetvis kan man inte trolla, men mitt jobb är ju att göra det bästa av utgångsläget. Sen förklarar jag alltid vad jag gör, och varför. Så kunden är med på vad som händer och känner sig trygg. Eller det är det jag inbillar mig i alla fall. ;) 

    Det med att  vi frågar "när var du till frisören sist?"... Det har lite att göra med att vi försöker bedöma håret. Sen ang färg, så frågar vi vad ni har använt för färg (ica? frisör?blekning?) för att hår som är behandlade med olika preparat genom åren,reagerar på olika sätt på våra färg behandlingar.  Tex: En kund kommer in, har långt svart hår, men vill bli ljusare. Har den här kunden varit svart många år, så är håret mättat på topparna, medan botten inte är lika mättad med färg, sen tidigare, då kunden kanske har färgat hela håret ist för bara botten. Eller så kanske det är nyfärgat svart, från blont... Så vi frågar för att kunna ge Er bästa resultat. =)

    Vart ett långt inlägg, men hoppas det var till nån nytta! =) Och hoppas Du hittar en frisör som Du är nöjd med i framtiden! =)  
  • kiriaki

    Det som irriterar mig mest med frisorer ar att jag alltid sager "klipp MAX 5 cm" och de lyckas alltid kapa ca 10 cm for att dom tycker att det behovs. Jag betalar dom for att gora som JAG vill, inte for att dom ska gora det dom tycker ar nodvandigt..

  • kille95
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 12:04:45 följande:
    Alla kostnader drar faktiskt iväg för en frisör, så jag håller med här. Efter att alla utgifter är betalda på en månad är det oftast inte speciellt mycket kvar. Jag skulle nog tex aldrig kunna påstå att man blir speciellt "rik" på att arbeta som frisör, oavsett om man är anställd eller om man äger en egen salong. Frisörer tar oftast inte överpriser med tanke på vad allt faktiskt kostar... Skulle de vara billigare hade säkert många fått slå igen för länge sen...
    Där jag brukar klippa mig tar dom 120kr.. 
  • trollefur

    Jag har då aldrig träffat på frisörer som kritiserar en så man mår dåligt.. Jag tycker dock det är bra att min frisör påpekar att håret är just slitet och skulle behöva en inpackning eller så.. det är nog inte för att vara elak utan att just upplysa om hur just ditt hår mår. och man går väl till frisören för att fixa håret?

  • Jellybeanbaby
    kille95 skrev 2012-10-04 18:43:18 följande:
    Där jag brukar klippa mig tar dom 120kr.. 
    Hahahahha... det fanns en gammal herrfrisering i stockholm som tog det priset... för 17 år sen.... enbart på killar m kort hår.
  • kille95
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-04 18:47:14 följande:
    Hahahahha... det fanns en gammal herrfrisering i stockholm som tog det priset... för 17 år sen.... enbart på killar m kort hår.
    Billigt iallafall, synd att man ser ut som en jersey shore kille när han fixar håret och ställer upp det åt alla håll..
  • Runa

    Därför att de vill att det ska bli så bra som möjligt enligt deras personliga mall. Antingen står man på sig eller så gör man inte det. Finns ju sedan alla nivåer av frisörer också. Men om man inte kan säga ifrån kan man ju bli överkörd i alla möjliga situationer.

    Alla ger ju råd, ramverkstäder rekommenderar "rätt" ram, butiksbiträden "rätt" tröja/skor/nyans på foundation, servitrisen "rätt" maträtt, hantverkare "rätt" typ av material och metod, träningscentret "rätt" träningskort, möbelaffären "rätt" soffa.

    Nästan alltid ges råd i bästa välmening. Jag tror att även de drygaste frisörerna ser det som att de gör en en tjänst. De har väl kanske pressen på sig att kränga extra produkter också för att dryga ut kassan?

  • Anonym (klippt och klart)

    Jag känner igen mig i TS. Har mått dåligt över att min hår är blont och tunnt. 
    Har haft problem med håravfall tidigare och när jag hade som värst problem med detta kunde jag brista i gråt efter kommentarer som TS fått hos frisören. På två år gick jag inte ens till frisören utan klippte mig själv för att slippa "visa upp" det jag ju skämdes för så mkt. 

    Nu har jag inte längre problem med håravfall och ar hittat en tyst frisör som klipper mig. Han frågar bara hur jag ska ha håret och inget mer och är artig i övrigt. Prövade även en ny frisör för inte så länge sedan när jag var i en ny stad och även han sa inget elakt om mitt hår.  

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?