• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • kille95
    Hypnotica skrev 2012-10-04 19:17:16 följande:
    Inte på långa vägar samma sak.
    Nehej och vad är skillnaden?
  • Jellybeanbaby
    Hypnotica skrev 2012-10-04 19:13:20 följande:
    Är det bara jag som i huvudsak går till frisören för att få håret tvättat? :D
    Ja. Där är du nog en särling.
  • Åsa
    Polly74 skrev 2012-10-04 19:19:47 följande:
    Har märkt samma som TS.... Förmodligen är det så att frissorna helt saknar säljutbildning och tror att de ska kunna kritisera sina kunder till att köpa mer tjänster eller produkter genom att göra ner dem. En BRA säljare pekar på det som är positivt och lyfter istället, rekommenderar produkter och frisyrer som lyfter fram det bästa hos kunden istället. Där har ni skillnaden mellan salonger som går bra och såna som vacklar på ruinens brant varenda gång momsen ska in ;)

...och ja, jag jobbar som säljare. Varenda dag.

Nja, jag tycker mest de rekommenderar märket de säljer. När jag pallrar mig iväg till frisören (eller fotvård eller hudvård fast det var ett bra tag sedan) vill jag känna att jag får den tjänst jag betalar för, inte känna mig pressad att köpa produkter, som om jag ställt upp på någon gratisstyling. De får gärna nämna att de tycker att deras märke är bra men snacket går alltför ofta över gränsen till dammsugarförsäljningsstuk. 
  • Oförglömlig

Har haft min frissören i en 7 år nu å han är underbar. När jag började hos han hade jag blekt sönder håret Pga en annan dålig frissör som gjorde fel Och fick bleka håret för att det skulle bli bra igen dock för mycket!!! Men innan frågade han alltid när jag klippte mig senast tror de frågar för å veta kvalitén på håret. Han sa alltid hur mycket som var slitet å föreslog hur mycket som var bra att ta. Då håret mår bättre av att få bort det som är slitet så får han ta de som behövs. Vill man att håret ska växa bra så bör man gå bort det slitna ammats bryts topparna bara av. Tror inte de menar att kritisera utan gör sitt jobb med att upplysa om håret är slitet å torrt för att då Kunna tipsa om bra schampo å balsam. Jag köper bara schampo Å balsam hos frissören det är bättre anpassat efter MITT hår och Drygt å bra. Säg till frissören att du upplever det negativt å blir ledsen. Eller fråga vad du kan göra för ditt torra hår.

• Jellybeanbaby
    Åsa skrev 2012-10-04 19:36:06 följande:
    Nja, jag tycker mest de rekommenderar märket de säljer. När jag pallrar mig iväg till frisören (eller fotvård eller hudvård fast det var ett bra tag sedan) vill jag känna att jag får den tjänst jag betalar för, inte känna mig pressad att köpa produkter, som om jag ställt upp på någon gratisstyling. De får gärna nämna att de tycker att deras märke är bra men snacket går alltför ofta över gränsen till dammsugarförsäljningsstuk. 
    Då är det faktiskt värre med eftersnacket efter ansiktsbehandlingen. "Du bara MÅSTE ha den här ansiktsvårdsprodukten" och "du borde verkligen testa den här sminkprodukten " och så frågar man om priset och får hicka.
    Det ligger alltid på +400 kr.
  • LinneaJosie

Jag skulle icket gå tillbaka till en frisör som e så osmidig att hen förolämpar mig när jag är där. Tur att jag har världens bästa frisör som fattar hur man klipper lockigt hår!

• Anonym

Jag är också förbannat trött på frisörskor som kommer med otaktiska kommentarer och råd jag inte har bett om. Jag är där för att klippa mig, inte för att få höra att mitt hår är si eller så. Det lustiga är att de sällan säger samma saker. Nu för tiden brukar jag säga redan innan jag sätter mig i stolen att jag är där för att få en klippning och inte en massa råd eller åsikter. Fungerar bra. Och det där med att ni frisörer bara är ärliga... Skit på er! Jag jobbar i butik och får in massor med olika typer av kunder varje dag. Inte skulle jag säga precis vad som helst bara för att det är sanningen. - Nej du, tyvärr så är du för fet för att kläderna ska sitta bra på dig men spring in på Lindex och köp en ordentlig gördel så kanske kanske du kan klämma i dig i ett par byxor som nog ändå kommer att vara för små för dig. Det är ofta sanningen, men man varken ska eller bör leverera den alla gånger. Det går att komma runt den biten utan att behöva slänga ur sig det ingen ändå vill höra.

• Majsan70

Tja lämnar jag min bil på service så får jag till mig vad som behöver åtgärdas. Ungefär samma tänker jag om frisören.
    Det är inte lätt att hitta rätt frisör men det går. Jag har haft samma nu i 18 år eller nåt och är alltid lika nöjd. Hon lyssnar på vad jag har att säga och jag litar fullkomligt på henne så hon har alltid fria tyglar. Hon har klippt mig långhårig som korthårig med samma bra resultat.

Jag tror många har dels för lite koll på vad just de egentligen behöver samt att man valsar runt till olika o därmed aldrig lyckas uppnå en kommunikation.

• Lilia

Jag upplever samma sak varje gång jag går till frisören. Senast jag var där (sju år sedan) fick jag en sådan utskällning att jag mådde dåligt i flera dagar efteråt. Nu har jag slutat gå dit, jag klipper mig hemma istället!

• Anonym (Louise)

Haha! Jag känner igen mig! Ju dyrare desto otrevligare dessutom. Sen finns det förstås många bra också:)

En frisör gjorde ner mig totalt, kan säga att jag skippade honom. Mitt hår var tunt, slitet, fett, ful färg mm. Det blir inte direkt att det lockar till att uppgradera.

Bättre är att fråga -Har du varit inne på att byta färg någonting? 

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?