• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Anonym (kalufs)

Bara läst trådstarten men håller helt med! Jag vill bra klippt utan dåligt samvete. Vid det senaste frisörbesöket fick jag en frisyr jag inte ville ha och ett otrologt krystat småprat. Kan inte frisörer koncentrera sig på att klippa i första hand. Enda fördelen var att hon inte ens låtsades om att jag skulle boka en ny tid utan vi skiljdes med några trevliga avskedsfraser, efter att ha betalat rätt många bortkastade kronor.

• Anonym (vet inte, men...)

Jag kan tänka mig att man som frisör försöker få kunden att inse att man borde göra nåt åt sitt hår genom att informera kunden om att håret inte är i ett ok skick. Vissa människor envisas men att gå omkring med risbuskar på skallen för att dom vill ha långt hår. Snyggt? Näe!

Sen om jag var frisör skulle jag ju va rädd om mitt rykte. Dvs om någon med ett risigt hår klipper 2-3cm fast den borde klippa 15 så ser det fortfarande illa ut. Sen går kunden ut och säger: "jag klippte mig hos Lisa idag!"

Vill någon klippa sig där då? Eh knappast!

• hönamor

Nåt jag fick höra  ofta förut var att jag hade problem med mjäll. Dock tror jag inte det är mjäll utan mer mjölkskorv typ som bebisar har för jag har köpt massvis med både billiga och sviiindyra mjällschampoon utan resultat. Och kanske har jag "mjäll" men jag har faktiskt inga problem med det. Inget som fjällar eller syns, inget som kliar så sist sa jag faktiskt "jag, jag vet att jag HAR det men jag har inga som helst PROBLEM med det"

• Themis

Jag tycker det är jobbigt när frisören börjar kleta i stylingprodukter i håret utan att fråga, eftersom jag som regel inte tål dem.
    Jag brukar säga till innan när jag kommer ihåg det, men ibland fastar man med huvet i en skvallertidning och så, hoppsan! Drömmer

Och sen sälja produkter- lycka till.

Hår är död vävnad, vill man att det ska bli bättre så borde väl de viktigaste åtgärderna vara att sluta stajla och kema så förbannat, träna för att förnya sina celler, äta bättre och dricka mer vatten samt stimulera hårsäckarna som bildar håret?

Massage, kallvatten som avslutning på hårtvätten eller rentav lite duggregn på skalpen stimulerar också hårväxt, för blir det kallt ska vi bilda mer päls, precis som andra djur- de systemen finns kvar i oss, lite lite grand.

Och jag kommer för alltid att minnas vad min docent i organisk kemi vid universitetet sa, nämligen att om vanligt folk begrep vad det är i schampo så hade de vägrat använda det!

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Machapuchare
    Pallas skrev 2012-10-04 23:33:50 följande:
    Och om bilmekanikern utbrister: "men hur fan kan du låta ungarna äta popcorn i bilen" eller "herregud, jag har aldrig sett en så misskött bil", då känns det förstås väldigt konstruktivt?
    Ovidkommande frågor och kommentarer är onödigt men en frisör som frågar när man klippte sig senast är väl ungefär som om bilmekanikern frågar när man senast bytte olja eller lämnade bilen på service. Inget oförskämt och ingen kritik!
  • Themis
    Machapuchare skrev 2012-10-05 09:26:09 följande:
    Ovidkommande frågor och kommentarer är onödigt men en frisör som frågar när man klippte sig senast är väl ungefär som om bilmekanikern frågar när man senast bytte olja eller lämnade bilen på service. Inget oförskämt och ingen kritik!
    Om de nu är proffs på hårkvalitet borde de väl kunna se det ändå?

Och åtgärden lär väl vara densamma- klipp av det som är slitet?
    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Gammelsmurfen

Ja så är det för mig med. Det har faktiskt aldrig hänt att dem INTE sagt något om håret. Och då har jag vart på varenda frisörsalong i den här kommunen (ja det har jag faktiskt).
    Okej då om dem faktiskt vill och behöver veta när jag klippte mig sist men annars så är det attityden och tonfallet som gör mig så illa berörd. "Amen gud när klippte du dig egentligen sist. Det var på tiden att du kom hit. Du får inte klippa dig själv. Ser du hur ojämnt det är här? Det ser inte bra ut. Hår är VIKTIGT." Tycker faktiskt det kan jämföras med en hemstädare som går och gnäller över hur stökigt/äckligt kunden har det.

Ja, jag klipper mig själv faktiskt. Jag var hos frisören för ungefär två månader sedan och innan var det så var det 2,5 år sedan jag klippte mig. När jag faktiskt går till frisören är det för att jämna till det värsta.
    Jag är ingen hippie heller som vill låta det växa "fritt och naturligt" utan jag tycker helt enkelt inte det är värt pengarna att gå till frisören. För 1, jag tycker det ser likadant efteråt oavsett om jag eller frisören klipper. Om det är ojämnt eller inte är skitsamma eftersom sådant ändå inte syns i mitt extremt tjocka hår. 2, jag känner mig bara ledsen när dem klagar på hur mitt hår ser ut. När jag 15 gick jag hem och grät efter en frisör sagt  "så här kan du ju inte se ut" till mig. 3, frisörer är så jäkla snygga och så sitter man där med blött hår likt råttsvansar längs huvudet som framhäver dubbelhakan och gör att man ser ut som Heffaklumpen i jämförelse.

Sen ska dem alltid sitta och pracka på en massa dyra balsam och grejer. Klipper jag mig själv så bryr mig uppenbarligen inte om mitt hår och då vill jag heller inte köpa produkter för 500 spänn. Jag känner såhär: vill jag nåt så säger jag det. Annars ska frisören klippa och fråga hur jag vill ha håret. That's it.

• Indianica
    Themis skrev 2012-10-05 09:21:01 följande:
    Jag tycker det är jobbigt när frisören börjar kleta i stylingprodukter i håret utan att fråga, eftersom jag som regel inte tål dem.
    Jag brukar säga till innan när jag kommer ihåg det, men ibland fastar man med huvet i en skvallertidning och så, hoppsan! Drömmer

Och sen sälja produkter- lycka till.

Hår är död vävnad, vill man att det ska bli bättre så borde väl de viktigaste åtgärderna vara att sluta stajla och kema så förbannat, träna för att förnya sina celler, äta bättre och dricka mer vatten samt stimulera hårsäckarna som bildar håret?

Massage, kallvatten som avslutning på hårtvätten eller rentav lite duggregn på skalpen stimulerar också hårväxt, för blir det kallt ska vi bilda mer päls, precis som andra djur- de systemen finns kvar i oss, lite lite grand.

Och jag kommer för alltid att minnas vad min docent i organisk kemi vid universitetet sa, nämligen att om vanligt folk begrep vad det är i schampo så hade de vägrat använda det!
    Min dotter har lite lockigt hår och det blir jättelätt lite torrt och då ser håret nästan bara rakt, matt och lite risigt ut. Det som fungerar bäst på hennes hår är s.k naturschampoon som verkar fukta självfallet och gör håret vågigt och glansigt och så de här schampoona hos frisörer som innehåller lite olja, jag märker direkt stor skillnad om vi använder vanliga schampoon på henne, även om "vanliga" frisörschampon utan olja ofta går hyfsat bra. Men de där Bamseschampoona och allt vad det nu är som är så "barnvänligt" är rena döden för hennes hår. Så nog tycker jag det kan vara stor skillnad på olika schampoon, iaf om man har "problemhår".

• Trinis

Det kanske är annorlunda om man har långt hår. Jag har kort hår och går till frisören var 6. vecka. Jag blir förvånad över att så många är missnöjda hos frisören. Jag är jättenöjd med min frisör och har varit det från första gången jag gick till henne!
    Jag var jättenöjd med min förra frisör också, men så flyttade jag till en annan stad och var tvungen att byta till hon jag har nu. Jag valde då medvetet ingen "frisör på hörnet", utan en salong inne i stan och frågade runt blandt kollegor och vänner vem de gick till.
    Tråkigt att så många inte är nöjda hos frisören!

• Anonym (...)
    Gammelsmurfen skrev 2012-10-05 09:50:28 följande:
     "Amen gud när klippte du dig egentligen sist. Det var på tiden att du kom hit. Du får inte klippa dig själv. Ser du hur ojämnt det är här? Det ser inte bra ut. Hår är VIKTIGT."
    Såna här kommentarer får jag ofta. Går ALDRIG tillbaka till dessa salonger! Klipper för övrigt inte mig själv utan går alltid till frisören. Några gånger har väninnor fått hjälpa till att putsa efter frisörbesök eftersom jag sett helt horribel ut i håret när jag lämnat frisören. Har så många skräckfyllda frisörbesök i minnet. Lyckas inte hitta en bra frisör som jag kan fortsätta hos. De bra jag haft har flyttat utomlands, slutat pga föräldraledighet, avlidit i sjukdom  osv
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?