• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • En struts
    Emmi27 skrev 2012-10-04 18:36:08 följande:
    Hellre att de pratar om ens hår, som man ju är där för, än att de på ren rutin börjar fråga vad man gjort idag och vad man ska göra i helgen. En del känner av väldigt bra men andra bara pladdrar på.
    Nä, det är väl trevligt att prata om allt möjligt. Det tycker jag. Min stadigvarande frisör är lite tillknäppt tycker jag, emellanåt.
  • En struts
    Mercurialis skrev 2012-10-04 17:44:06 följande:
    Jag känner mig som motvallskärring, som kommer här och säger att jag inte alls känner igen mig i beskrivningen i trådstarten. Och är det någon som borde få höra att hon har slitna toppar så är det jag, som sällan masar mig iväg till frisören oftare än med 1-2 års mellanrum. Visst kan frisören hålla med om att topparna är slitna men sedan får jag höra hur fint mitt hår är. Jag har väl haft tur då, som träffar trevliga frisörer.
    Du kanske HAR sådär extrafint hår? Då kan de ju inte hålla på och klaga så mycket.
    Det m å s t e du ha om du väntar så långt mellan klippningarna.
  • Johnny Mnemonic

Aldrig varit med om det heller, inte mer än att det hänt (hänt och hänt, det är ganska ofta det händer) att jag fått för mig att spara långt hår... Så har det väl påpekats någon gång att det var på tiden att klippa sig och det kan jag ju inte annat än att hålla med. Annars brukar det inte vara något utan mest allmänt kallprat, väder, resor, semester, arbete någon enstaka gång har det hänt att det kommenterats att jag har fin huvudform- vad nu det betyder och innebär. 

Sen kommer man ut 2 kg lättare och kortklippt.  

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Annamolly

Jag har aldrig traffat en trevlig frisor i mitt liv. Eller jo, en. EN. Sa det ar inte bara du. Och jag har ocksa snyggt har.

• Anonym (oops)

Jag brukar känna likadant, har haft en frisör som jag varit nöjd med men hon flyttade utomlands. Hade glömt hur jobbigt det var att gå till frisören, sist hamnade jag hos en som är extreeeemt osäker, kunnig och förklarade mycket för mig om när man färgar hår och när man stylar med mera(jag leker gärna frisör-lekar på mig själv Drömmer)
    hon frågade en miljard frågor om hur jag ville ha det jag sa att jag vill ha en frisyr som passar mitt ansikte, som inte ser för snällt ut, helst långt men gör inget om det blir kortare heller. sålänge det inte är samma frisyr som jag har nu sa jag nu bara några veckor senare så är håret exakt likadant som innan jag klippte mig Obestämd
    Men men jag har ju sax hemmaDrömmer

• Anonym (oops)

Hennes åsikter bad jag ändå om fick lite innan men jag vill höra trots att jag vet

• Hypnotica

Jag tycker det är lite konstigt att inte fler frisörer verkar hört talas om balsamtvätt? Det har ju varit poppis ett tag. Jag har dock aldrig haft någon framgång med den eftersom min hårbotten blir galen.

• Ziraya

Vilka erfarenheter folk har Obestämd.
    när jag skulle välja frisör i min nya stad frågade jag runt och kollade på internet vilken salong som hade bra rykte. Sedan gick jag till den, blev skitnöjd och har aldrig bytt. En bra frisör enligt mig lyssnar, men kan också säga ifrån om jag vill göra någonting som inte kommer att bli bra. Och då lyssnar jag på min frisör. Vi för en dialog med varandra. hur ska min frisör annars veta hur jag känner och hur jag vill ha det? Dessutom, betalar jag minst 800 spänn vill jag ju att håret ska bli snyggt också Cool. Jag har för övrigt bäst erfarenheter från svindyra salonger, och eftersom man brukar få kaffe, skalpmassage och annat där så ser jag det som lite lyx att gå till frissan :)

• Dragonball
    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
    Haha, skojar du? Tror du att man klipper sig för att höra "sanningen" utan att ha bett om den? Du är frisör, inte läkare. Du har ett serviceyrke. Om någon inte frågar "Är mitt hår fult?" så säg inte det utan klipp bara så att det ser lite bättre ut. Att vara ärlig är inte samma sak som att trycka ner sina kunder i skorna så att de aldrig vill komma dit. 

De flesta går väl och klipper sig när de tycker att håret börjar bli dassigt. Man vet väl redan att det inte är snyggt? Vad gör man annars där?  
  • Anonym (frisörskan!)

Kul tråd...jag är nämligen frisör :)

Nu har jag bara läst ts första inlägg och vet inte vad andra ev frisörer har svarat.

Jag tillhör den sortens frisör som ALLTID frågar min kund vid konsultationen när hon klippte sig senast, det gör jag inte för att vara oförskämd eller för att håna kunden.
    Varför ställer jag då denna fråga?
    Den störst anledningarna är att veta hur mycket det har växt sedan sist, detta är jätteviktigt om kunden vill ha samma frisyr som innan! Jag vet då på ett ungefär hur mycket det har växt sedan förra gången och kan på så sätt få en klarare bild hur kunden sett ut.
    Sen finns det en hel drös med anledningar som skulle ta lång tid att förklara för någon som inte är frisör men som sagt...jag skulle aldrig ställa frågan för att vara nedvärderande och hoppas att ingen av mina kollegor skulle göra det heller!!!

Är det ett hår som är slitet pga av för långt uppehåll med klippningar ser jag det utan att behöva påpeka det och jag är 100% säker på att kunden är väl medveten om slitaget!

Däremot om det ska färgbehandlas måste man ibland påpeka att pga av slitage måste vi klippa *antal cm om färgen ska bli jämn, detta är inte heller för att pika kunden utan för att jag som yrkeskvinna ska kunna göra ett bra jobb!

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?