• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Videkorgen

Nu har jag bara läst TS, men jag känner igen mig precis!

Jag drar mig för att gå till frisören! Säger jag kapa 5 cm så säger de 10. Är allmänt jobbiga. 
    De ska alltid rekommendera/pracka på produkter fast jag inte bett om råd! osv osv osv.

TUR I OTUREN att jag bor i en stad där jag tror vi har typ 70 frisörer att välja bland. 

• kille95
    Hypnotica skrev 2012-10-04 19:13:20 följande:
    Är det bara jag som i huvudsak går till frisören för att få håret tvättat? :D
    Ja... Är väl enklare och tvätta håret hemma
  • Hypnotica
    kille95 skrev 2012-10-04 19:15:20 följande:
    Ja... Är väl enklare och tvätta håret hemma
    Inte på långa vägar samma sak.
  • Anonym
    Hypnotica skrev 2012-10-04 19:13:20 följande:
    Är det bara jag som i huvudsak går till frisören för att få håret tvättat? :D
    Nej, de använder ju schampo
  • Polly74

Har märkt samma som TS.... Förmodligen är det så att frissorna helt saknar säljutbildning och tror att de ska kunna kritisera sina kunder till att köpa mer tjänster eller produkter genom att göra ner dem. En BRA säljare pekar på det som är positivt och lyfter istället, rekommenderar produkter och frisyrer som lyfter fram det bästa hos kunden istället. Där har ni skillnaden mellan salonger som går bra och såna som vacklar på ruinens brant varenda gång momsen ska in ;)

...och ja, jag jobbar som säljare. Varenda dag.

• nozpa

Känner inte igen mig i ts. Har dock samma frisör sedan några år tbx. Men aldrig varit med om att någon frisör kritiserat mitt hår.
    Jag har fått tips och trix, och ofta frågat dom angående saker. T ex har jag självfall, vilket jag HATAR. Och fått tips om bästa produkterna, sättet att föna etc etc.
    Aldrig någon som sagt att mitt hår är slitet eller vad som. Säger dom det kanske det är för att ni klipper er för sällan? Eller inte tar hand om ert hår?

Det är lite som att gå till tandläkaren, man får veta vad som behövs fixas. :D    

• Anonym (ändrats)

TS, har i flera år träffat frisörer som säger precis samma sak, och man kommer ut med än helt annan frisyr än man beskrivit, men nu har jag äntligen hittat en bra frisör! Jag får alltid beröm för mitt hår (får det även det av många "icke-frisörer" så det är inte nått de bara säger) och när jag säger 10 cm, klipper de 10 cm och inget annat. När jag beskriver hur jag vill ha det så engagerar de sig verkligen i att förstår och säger vad de tänker göra. Har varit livrädd för frisörer innan jag hittade denna, och denna hittade jag genom en vän som gick dit och som alltid var jätte nöjd.

Gick en gång till en frisör som som skulle toppa håret, sa max 3 cm och klippa etapp fram, jag gick hem med minst 15 cm kortare och någon konstig uppklippning där det såg ut som hon kapat halva håret rakt av(hade jätte långt hår) och när jag påpekade det så sa hon "ja men ditt hår var så förstört så jag var tvungen", men då får hon väl fan säga innan vad hon tänker göra än att anta att jag gick med på det, och mitt hår var inte ens förstört, det krävs mycket för att mitt hår ska se slitet ut...

Kan i alla fall verkligen rekommendera min frisör i Örebro, som om du bor där gå dit! Salongen heter Salong Frida och är en liten salong som ligger mitt emot Krämaren. Nån annan som varit där?

• Anonym (bojkottar)

Jag har inte varit till frisör på minst 15 år oavsett vilken frisör jag gick till så skulle de kapa det i page.
    Jag har 1 meter långt hår och trivs med det, passar i det enligt alla runt mej.

Detta tjat om att få kapa bort minst 70 cm fick mej att lacka ur totalt. Kommer jag in och ber om en toppning på mellan 2 och 10 cm beroende på hur slitet det är så vill jag inte höra att det är modernare med kort hår.
    Dessutom är frisörer värdelösa på att klippa långt, tjockt hår. De kan inte få det rakt.
    Inte ens frisören som klippte min dotters axellånga hår till page i somras lyckades få det rakt, vi fick korrigera hur många testar som helst. 

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?