• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 16:54:37 följande:

Jag jobbar på götgatan som frisör, vi har drop in, men i mån av tid, och många blir faktiskt överraskade över hur en så kallad drop in salong kan ha så trevliga tjejer! ;)
    Trevligt. Jo, jag tror de här stora anonyma drop-in ställena har avtagit lite på Götgatan. Jag brukar gå in och köpa mitt Bio + schampo på en frisersalong som ligger närmast Ringen. Det är visserligen ett drop-in ställe, men det är en liten salong med bara två stolar. Och kvinnan som äger stället verkar trevlig.
    Det är klart att ett drop-in ställe kan ha massa trevliga tjejer ändå. De här löpande band ställena kanske har avtagit lite?
    Men jag brukar kika lite extra efter de här genuina små frisersalongerna som kan ligga på en bakgata.
    Samtidigt kan jag vara lite skraj för att gå till den lokala frisersalongen i centrum, typ "Salong Madeleine" eller liknande där man ibland kan råka ut för en riktigt mossig typ, som är osäker på att klippa.

Ja, det är lite klurigt det där med frisersalonger som sagt.
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 16:54:37 följande:

Jag jobbar på götgatan som frisör, vi har drop in, men i mån av tid, och många blir faktiskt överraskade över hur en så kallad drop in salong kan ha så trevliga tjejer! ;)
    Jag tror jag ska kika efter ditt ställe.
    Ligger det närmre Slussen eller Medis?

Ni får inte föna håret på mig efteråt. Det ska självtorka.

Jag vill tvätta håret själv, och ibland använder jag Bio + och då kan det liksom bli lite "stelare"

Jag vill inte ha några produkter i efteråt.

Jag gillar att få det uppklippt, och ni får inte skära hårtopparna.

Går ni med på det?
  • Forumvärd

Go morron!

Jag har raderat ett inlägg som ställde till det i tråden en del
    Det innehöll trasig kod och försvinner vänsterspalten och tråden ser konstig ut.
    Hojta till igen om det återkommer.

• PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    ...hur vet du att de som skriver här inte redan HAR serviceyrken?

Om du vet om att du gör ett bra jobb och inte är en otrevlig skithög, då behöver du ju inte ta åt dig så himla mycket. Annars är det kanske bra för dig att fundera lite över din sociala kompetens. Vissa kunder vill uppenbarligen inte att du kritiserar deras hår, även om du kanske menar väl. Det finns ju olika sätt att säga saker, fundera på om du kan försöka att uttrycka dig på ett sätt som inte känns lika tråkigt för kunden att höra.
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-06 00:31:06 följande:
    Men snälla nån, på riktigt... Jag har inte läst hela tråden.
    Jag är frisör, och anledningen att man frågar hur länge sen det va sen senaste klippningen var är för att veta hur mycket det har vuxit så man ska få en aning om hur du kan viljas klippa. Om man säger att topparna är slitna, är det för att förklara hur mycket som behövs klippa för att få håret friskt. Säger man att du behöver göra inpackningar är det oftast för att 1, hjälpa dig och 2, sälja med dig produkter. Säger hon då att det du har är dåligt menar hon nog bara att de produkter du kan kanske inte räcker! Sen att vissa frisörer inte tvättar innan klippning tycker jag är skitäckligt, men är man orolig kan man faktiskt att fråga om det ingår när man ringer och bokar.

Det är så jävla tröttsamt att alltid få höra att alla frisörer är otrevliga skithögar, vi sliter som djur för era orimliga önskemål och krav, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb och mina kunder, men fan va vi sitter och spyr galla över er gnällkärringar som bara tar allt som kritik och "kränkning" så fort man vill ge dig råd och hitta en väg till ett bättre hår!

Fy fan va kul det skulle va att se er i ett serviceyrke en dag, ni skulle få sån förståelse.
    Jag backar nog när jag läser ditt första inlägg ändå.

Sen svarade du ju inte ens på mitt sista inlägg.

Skippar att gå förbi ert ställe på Götgatan. Du häver ur dig att kunder är som djur, och har orimliga önskemål. Trevligt! Det är alltså så du ser på dina kunder?
  • sukiojag
    En struts skrev 2012-10-06 17:16:49 följande:
    Jag tror jag ska kika efter ditt ställe.

Ligger det närmre Slussen eller Medis?

Ni får inte föna håret på mig efteråt. Det ska självtorka.

Jag vill tvätta håret själv, och ibland använder jag Bio + och då kan det liksom bli lite "stelare"

Jag vill inte ha några produkter i efteråt.

Jag gillar att få det uppklippt, och ni får inte skära hårtopparna.

Går ni med på det?

Va kul! Michael och frisörerna heter salongen, kolla gärna in hemsidan så kan du nog få en bra uppfattning!! Bara du säger det du just skrev ska det ordna sig! vi ligger i åsö huset precis bredvid skrapan. Fråga efter Amanda (jag) så kan jag hjälpa dig!
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-08 14:18:10 följande:

Va kul! Michael och frisörerna heter salongen, kolla gärna in hemsidan så kan du nog få en bra uppfattning!! Bara du säger det du just skrev ska det ordna sig! vi ligger i åsö huset precis bredvid skrapan. Fråga efter Amanda (jag) så kan jag hjälpa dig!
    Jag vågar inte. Du sa ju att kunder är djur, och har orimliga önskemål.
  • Hypnotica
    Green Witch skrev 2012-10-06 15:30:13 följande:
    Jag slutade gå till frisören för ca 7 år sedan. Det bästa beslut jag tagit när det gäller mitt hår. Jag testade flera olika frisörer men ALLA klippte mer än vad jag önskade samt försökte sedan kränga på mig dyra produkter fulla med sulfater och silokoner.

Inte förrän jag började klippa mig själv blev mitt hår äntligen långt, blankt och friskt. Solig
    Mitt hår avgudar sulfater och purrar av vissa silikoner.
  • sukiojag
    PumpkinQueen skrev 2012-10-08 09:08:37 följande:
    ...hur vet du att de som skriver här inte redan HAR serviceyrken?

Om du vet om att du gör ett bra jobb och inte är en otrevlig skithög, då behöver du ju inte ta åt dig så himla mycket. Annars är det kanske bra för dig att fundera lite över din sociala kompetens. Vissa kunder vill uppenbarligen inte att du kritiserar deras hår, även om du kanske menar väl. Det finns ju olika sätt att säga saker, fundera på om du kan försöka att uttrycka dig på ett sätt som inte känns lika tråkigt för kunden att höra.

JAG tillhör den skaran som inte kritiserar mina kunder, men jag vet att det finns många som gör, och det är väldigt tråkigt att hela tiden höra att ALLA frisörer kritiserar och är otrevliga. Jag ser ingen anledning att kritisera mina kunder när dom är hos mig för att få hjälp. Varför jag tar åt mig är för att det i denna tråd kastas nedvärderande ord på alla oss frisörer, inte bara vissa. Och jag tycker att det är tråkigt att Ts, och de andra negativa här inte fått uppleva en trevlig stund hos frisören.
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-08 23:18:29 följande:

Jag kan inte se att jag skrivit nånstans att mina kunder är djur, jag skrev att vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej. Sen är det tråkigt att konsumenten får spy galla över en hel yrkeskår, men när en frisör svarar tillbaka på den kritiken, så blir det pannkaka. :)

Så det är okej för dig att spy galla över alla som anlitar en frisör, trots att det inte är okej för andra att kritisera frisörer som grupp?
  • sukiojag
    PumpkinQueen skrev 2012-10-09 09:26:14 följande:
    Så det är okej för dig att spy galla över alla som anlitar en frisör, trots att det inte är okej för andra att kritisera frisörer som grupp?

Citera mig gärna, var har jag spytt galla över alla som anlitar en frisör? Jag har däremot skrivit att jag älskar mina kunder och mitt jobb! Jag har väl lika stor rätt som alla andra att utrycka mitt missnöje mot att hata frisörer? Eller är det för att jag faktiskt är frisör som jag inte får det?
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:03:18 följande:

Citera mig gärna, var har jag spytt galla över alla som anlitar en frisör?
    Här, till exempel: "vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej"
  • sukiojag
    PumpkinQueen skrev 2012-10-09 10:07:59 följande:
    Här, till exempel: "vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej"

Ja men var i detta spyr jag galla över ALLA som kommer till mig? Det där är inte att spy galla, det där är ett konstaterande att det är inte alltid så lätt att vara frisör, där folk ibland har orimliga krav. Men du tycker inte att det låter som orimligt att få från svart till vitt hår på en behandling?
  • PumpkinQueen
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:28:48 följande:

Ja men var i detta spyr jag galla över ALLA som kommer till mig? Det där är inte att spy galla, det där är ett konstaterande att det är inte alltid så lätt att vara frisör, där folk ibland har orimliga krav. Men du tycker inte att det låter som orimligt att få från svart till vitt hår på en behandling?

Var spyr folk galla över ALLA frisörer då? För den kritik som riktats mot frisörer har varit lika allmänt hållen som den kritik som du riktar mot kunder.

Som sagt, om du vet att du är duktig -ta inte åt dig. Om du känner att du tar åt dig i alla fall, så kanske det är ett tecken på att du vet att du inte är så bra med folk som du skulle önska? Alltså kanske du behöver jobba lite på det?
  • En struts
    sukiojag skrev 2012-10-08 23:18:29 följande:

Jag kan inte se att jag skrivit nånstans att mina kunder är djur, jag skrev att vi sliter som djur för att uppfylla era, ibland orimliga önskemål, sen är det så att har man orimliga önskemål så är det upp till mig att du som kund förstår att ibland är det inte möjligt att färga håret från svart till vitt på ett besök. Där har vi orimliga krav som folk faktiskt har, trot eller ej. Sen är det tråkigt att konsumenten får spy galla över en hel yrkeskår, men när en frisör svarar tillbaka på den kritiken, så blir det pannkaka. :)
    Aha, jag läste lite fel där. "Kunder är djur" ha ha (Jag måste förväxlat det med ROKS eller nåt?   Sorry!)
  • Anonym
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:28:48 följande:

Ja, och vi i tråden har konstaterat att frisörer ibland är egotrippade bitchar..

vi har inte heller diskuterat färgning från vitt till svart
    utan att frisörer tycker sig ha bestämmande rätt över hur mycket dom får klippa, mot kundens önskemål!
    och att dom är elaka och taskiga!    

och i och med att så många har varit med om det, pekar ju på att något är ruttet i branchen. det spelar ingen roll hur ni frisörer upplever er själva, för det är kundens upplevelse som bestämmer, och den stämmer inte överens med eran. 
    Kunden har rätt.   
  • Bruden 125

Håller med.Går till Samma enbart för att hon är billigare än andra på hårfärgen. Men usch! Mitt hår var ojämnt klippt hos en annan. Mitt hår var för torrt. Hon bestämde att enbart hennes balsam kan man ha med denna hårfärg. Inte klokt. Överväger att gå till en dyrare. Har fått nog av kärringen!o_O

• tankfull

Jag förstår inte heller varför så många frisörer måste kommentera hur slitet håret är. Jag har ingen lust att behöva förklara att jag har en tight budget och faktiskt inte har råd att gå och klippa mig så ofta. Det är inte kärnfysik att fatta att håret mår bra av inpackning, tror nog att de flesta kunder redan vet det men de kanske inte prioriterar att lägga pengar på det heller när det är så mycket annat som ska betalas. Nej, låt kunden styra och fråga själv om hen vill veta något eller köpa någon inpackning!

• Anonym (Skolor)
    Bruden 125 skrev 2015-05-30 01:00:52 följande:

Håller med.Går till Samma enbart för att hon är billigare än andra på hårfärgen. Men usch! Mitt hår var ojämnt klippt hos en annan. Mitt hår var för torrt. Hon bestämde att enbart hennes balsam kan man ha med denna hårfärg. Inte klokt. Överväger att gå till en dyrare. Har fått nog av kärringen!o_O

Är det bättre att gå och klippa sig hos frisörselever 
  • Anonym (2021)

Tråden är nio år gammal.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?